2 carburateurtjes op een spruitstuk

Zou je me kunnen laten weten hoe de electronische gas-besturing werkt? Met name de reactiesnelheid?

Ik heb dit namelijk in mijn hoofd zitten als wijze van begrenzing. Met een schakelaartje pas je de weerstand aan waardoor volgas helemaal geen volgas meer is, en je braaf 40 rijdt. Niemand die t merkt :W
Het systeem ziet er bijzonder netjes gemaakt uit. Wat voor controller heb je gebruikt?
 
franky said:
kun je er niet gewoon een failsafe tussenknallen??

dan gaat hij automatisch dicht bij te lage spanning en sommige ook bij geen spanning

Ja die komt er ook tussen. Die komt morgen of maandag binnen.
 
Cipher said:
Zou je me kunnen laten weten hoe de electronische gas-besturing werkt? Met name de reactiesnelheid?

Ik heb dit namelijk in mijn hoofd zitten als wijze van begrenzing. Met een schakelaartje pas je de weerstand aan waardoor volgas helemaal geen volgas meer is, en je braaf 40 rijdt. Niemand die t merkt :W
Het systeem ziet er bijzonder netjes gemaakt uit. Wat voor controller heb je gebruikt?

Mijn systeem werkt als volgt de potmeter in de hendel word bediend door de gashendel hier zijn tandwielen opgemaakt. Op het printje wat te zien is zit een ic'tje die zorgt voor de puls en de pulssnelheid word weer bepaald door de weerstand van de potmeter. De servo heeft een bepaalde puls breedte nodig om te weten in wat voor een positie hij moet staan, maar je zou denk ik wel met een schakelaartje en de goede weerstand er voor kunnen zorgen dat hij de servo gewoon niet verder kan draaien, maar hoe dat precies moet weet ik zo allemaal niet ;)

De nieuwe servo die gebruikt gaat worden heeft een snelheid van 0,08 seconde over 60 graden. en de kracht van de servo's word op een punt gemeten dus je kan ze zo wel vergelijken met elkaar. Het klopt dat als je een langer heveltje gebruikt dat hij dan minder sterk is, maar dat is logisch
 
Cipher said:
Zou je me kunnen laten weten hoe de electronische gas-besturing werkt? Met name de reactiesnelheid?

Ik heb dit namelijk in mijn hoofd zitten als wijze van begrenzing. Met een schakelaartje pas je de weerstand aan waardoor volgas helemaal geen volgas meer is, en je braaf 40 rijdt. Niemand die t merkt :W
Het systeem ziet er bijzonder netjes gemaakt uit. Wat voor controller heb je gebruikt?
Een servo wordt aangestuurd dmv pulsbreedte modulatie.
Neem gewoon een controllertje waar een pwm modulator en een a/d convertor op zit.
Met een schakelaartje op een digitale ingang van de controller laat je de controller gewoon kiezen tussen 2 maximale waardes. Één begrensd en één onbegrensd.
Ik zet alleen vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dit systeem voor dagelijks gebruik, op een projectje zal het niet zo veel problemen met zich mee brengen, mits je weet waar je mee bezig bent.
 
Hier nog 3 foto's. Ik had eigenlijk nog een filmpje maar daar gaf die dit aan bij het uploaden; Bestand is te groot. Het maximum voor dit bestands type is 1.91 MB. Uw bestand is 2.06 MB.

attachment.php

attachment.php

attachment.php


het ligt er gewoon allemaal zo bij om te testen, nadat de gaskabel ingekort was en de plaat met de servo rechtop gehouden werd kon hij hem net opentrekken, maar met de nieuwe servo moet het verholpen zijn
 

Attachments

  • gas5.JPG
    gas5.JPG
    84.3 KB · Views: 727
  • gas6.JPG
    gas6.JPG
    58.7 KB · Views: 716
  • gas7.JPG
    gas7.JPG
    111 KB · Views: 718
Je kunt ook de veer in je carb inkorten zodat de servo minder kracht nodig heeft. Die veer is bedoeld om een gaskabel van de orginele incl de gashendel terug te kunnen trekken wanneer je deze loslaat. Met zo een kort stukje gaskabel is dat echter niet nodig en kun je er een slappere veer ingooien, of deze iets inkorten.
 
Kan ook, maar dan nog heeft deze servo er moeite mee. en ik vind hem te langzaam. De digitale servo is ook te programeren met behulp van een kastje wat 150 euro kost. daarmee kun je de snelheid en uitslag instellen dus dat kostje komt er ook nog bij 8P.
 
Aerox-Evo70 said:
ok... maar een kilo is niet overal gelijk... ?
laat maar, niet erg relevant :p
Nee je hebt gelijk. Ik ga elke 3e dinsdag van de maand ff op en neer naar de maan om mijn scooter te testen. En natuurlijk de dag erop naar de noordpool want dat scheelt ook al snel 0,15% :henko:
 
marbossi said:
Nee je hebt gelijk. Ik ga elke 3e dinsdag van de maand ff op en neer naar de maan om mijn scooter te testen. En natuurlijk de dag erop naar de noordpool want dat scheelt ook al snel 0,15% :henko:
niet zo bijdehand, iedereen weet dat gewicht wat anders is dan massa.
 
Patje@sf said:
Kan ook, maar dan nog heeft deze servo er moeite mee. en ik vind hem te langzaam. De digitale servo is ook te programeren met behulp van een kastje wat 150 euro kost. daarmee kun je de snelheid en uitslag instellen dus dat kostje komt er ook nog bij 8P.
De draaisnelheid en uitslag kun je ook bepalen door een andere hefboom te gebruiken. Hoe verder je de gaskabel van het draaipunt bevestigd hoe sneller en verder deze uitgetrokken zal worden. Zoals je zelf al hebt gezegd verlies je hier wel kracht mee, maar zoals ik al zij kun je de veer in je carb verzwakken.
 
Ik heb net weer een pakketje binnengekregen van de conrad. Nu heb ik een failsafe en een nieuw printplaatje voor de besturing kunnen solderen. Met de potmeter die er bij zat was de uitslag niet groot genoeg. nu heb ik de bestaande potmeter in de hendel erop aangesloten en nu is het in een keer goed. Alleen zodra de motor loopt gaat de servo flippen. komt door de ontsteking. dus ik moet even kijken of ik een storing vrije omgeving kan maken.
 
De failsafe zou pas moeten intreden als het inkomende signaal stoort of wegvalt. Heb je de failsafe wel al ingesteld?
Gebruik je een ontstoorde bougie?
Wikkel anders de draden van gashendel tot servo eens in aluminiumfolie, of een ander geleidend iets, en hang dat aan de massa (kooi van Faraday)
 
failsafe was goed ingesteld en werkte perfect, totdat je de scooter start dan word het in een keer gevaarlijk. De failsafe word waarschijnlijk gewoon terug gestuurd. Ik heb de failsafe er tussen uit gelaten en het werkt nu gewoon goed. Ik heb er zelfs al even mee gereden.
 
Wikkel je fail-safe dan eens in aluminiumfolie en aard hem aan de massa. Gezien de lengte van de gaskabel op de fotos zal je failsafe wel ergens in de buurt van je bougie liggen. Het afschermen tegen interferentie zou dan moeten helpen. Een fail-safe lijkt me toch echt geen overbodige luxe, dus zou het gewoon proberen.
 
Ik zou het eventueel wel kunnen proberen met alufolie, maar hij is erg gevoelig, als ik hem met een verlengkabel ong 2 meter van de scooter hou stoort hij nog. en aangezien dit toch direct werkt en niet draadloos is het zowiezo wat minder gevoelig. Ik heb ook al een extra knop op het stuur gemaakt die ik met de duim kan indrukken mocht hij raar gaan doen.
 
mhr#27 said:
Inwikkelen is goed, maar leg hem liever niet aan de massa, tenzij je het met een condensator doet.
Waarom een condensator???
Ding kun je probleemloos aan de massa hangen (zolang het alufolie geen contact maakt met spanningsvoerende delen natuurlijk :p) om all eelectromagnetische straling weg te leiden.
 
heb je al foto's van die carbjes @ spruitstuk, zat er laatst ook al naar te kijken, waren alleen wel carbjes van minibikes, maar het zelfde idee, ben benieuwd iig
 
maximalistixx said:
heb je al foto's van die carbjes @ spruitstuk, zat er laatst ook al naar te kijken, waren alleen wel carbjes van minibikes, maar het zelfde idee, ben benieuwd iig

Ik heb de carbjes nog niet dus ik heb ook nog geen officieel ontwerp voor het spruitstuk kunnen maken, zodra die binnen zijn kan ik pas echt gaan beginnen dan komen er ook ontwerpen en dan kan er iets gefreest gaan worden.
 
Back
Top