Ervaringen Technische Tekenprogramma's

Me pa die zit in het CAD tekenen voor zijn werk en heeft poosje terug Inventor zitten bestuderen.

Volgens hem is het vrij makkelijk te leren (met een boek ervan iig). En als je autocad al kent is dat ook een voordeeltje.

Inventor is van Autodesk, zelfde als autocad dus.

Misschien dat anderen hier meer ervaring zelf mee hebben??
 
Ik teken alles met Inventor. Is een afgeleide van Mechanical Desktop. Op veel hogescholen gebruiken ze inmiddels dit soort programma's omdat het voor 3D tekeningen makkelijker/fijner/beter is als CAD. Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig ook vaker programm's als Inventor en MD...ten minste, als ik mijn docentenmoet geloven ten minste
 
Heb altijd autocad gebruikt, maar ben nu bezig met inventor en dat werkt echt heerlijk. Als je de tekeningen af hebt in inventor kun je ze nog omgooien naar 2d tekeningen en dat vol automatisch :).
 
Heeft er iemand ervaring met inventor?
Ik wil me er een beetje in verdiepen en wat tekeningen kunnen maken. Zijn er ergens online handboeken te zien?
Ik heb er zo een uurtje of 4 mee aangekloot maar kom niet echt verder. Wat 2d tekenen lukt wel (nog van autocad over gehouden) maar 3d lukt echt voor geen meter.

bvd.
 
ik werk er nu ook mee voor school, nog niet echt intensief, over 2 maanden wel...
je kan me op msn eens aanspreken over hoe of wat.
(ps: welke versie heb je ?)
 
Ik heb inmiddels wel n paar jaar ervaring met Inventor (cursus in 5.3 en nu bezig met 9/10) door school. Wat wil je weten, veel dingen kan ik wel :p

Ik weet weinig van online handboeken, je kunt veel met een gewoon Inventor handboek maar die kosten wel weer wat natuurlijk...

Ik hoor het wel :)
 
Ronnie said:
Heeft er iemand ervaring met inventor?
Ik wil me er een beetje in verdiepen en wat tekeningen kunnen maken. Zijn er ergens online handboeken te zien?
Ik heb er zo een uurtje of 4 mee aangekloot maar kom niet echt verder. Wat 2d tekenen lukt wel (nog van autocad over gehouden) maar 3d lukt echt voor geen meter.

bvd.

www.cadcollege.nl als ik ff mag spammen.

daar kan je boeken kopen die enorm handig zijn!..maar onderaan staan ergens instructiefilmpjes.

ikzelf kan ook redelijk overweg met inventor..heb je een vraag...kan je altijd pm'en

oii
 
Ik doe opleiding bouwkunde en na de eerste periode wist ik vrij veel van autocad af. Moet er dus bouwtekeningen mee maken.
Sketchup gebruik ik ook, voor 3d tekeningen te maken en nu werken we met allplan wat ik zelf erg moeilijk vind.

Misschien wel leuk om wat foto's te posten wat je gemaakt hebt met die programma's of wat er mogelijk mee is?
 
heeft iemand mssch een linkje voor autocad waarmee je de basis dinge leerd zoals een plattegrond de muren ervan te tekenen enzo. Dit heb ik nodig voor school, aangezien in het autocad boek nutteloze onzin staat thnx
 
Ik heb nog niet echt iets gemaakt. Het is namelijk zo, ik heb op school weinig te doen en heb in het begin van de week mijn opdrachten al af. En aangezien we in en uit moeten klokken iedere dag blijf ik wel wat langer daar. Maarja de hele dag forummen is ook niet 'je van het', dus ben ik wat gaan zoeken om de tijd een beetje vol te krijgen. Omdat ik hierna misschien HBO ga doen is het misschien alvast handig om een beetje wegwijs te worden in inventor.
Met nog een klasgenoot hebben we vandaag al over internet gesearcht, maar alles is voornamelijk in het engels, dat kan ik voor geen meter8p

Ik ga morgen even de link bekijken en dan ga ik weer wat aankloten. Als ik er niet uit kom dan msn of pm ik wel naar degene die het aanbieden.

bedankt voor jullie reacties iig:)
 
bij mij op school word er met unigraphics nx 3 gewerkt
je kan trouwens voor 25 euro per jaar al een educational license krijgen dan heb je gewoon legaal UG.
maar dan heb je enkele functies niet zoals het bekijken hoe hetgeen wat je hebt gemaakt reageert op belasting enzo.

ik vind UG echt wel een rlex prog met wat oefenen heb je alles zo door en met wat juiste cursussen al helemaal

het laatste wat ik heb gedaan was deze :
phone.jpg


het is een assembly van een telefoon die opgebouwd is uit splines
dan kan je je eigen schets bijvoorbeeld scannen en die op je datums zetten , daarover heen zet je je lijnen en maak je vlakken aan.
hij is ook nog is parametrisch in lengte breedte en de deelnaad is ook aan te sturen.
ik zit in mijn 2e jaar en UG is dus best goed te doen
 
Ik ben er vanmorgen weer mee aan de slag gegaan. Opzich ben ik er wel wat meer wijs uit geworden. Iets 3d tekenen lukt nu wel. En via cadcollege via de instructies heb ik wel wat van kunnen opsteken. Maar soms zoals het laatste voorbeeld is als nog te leip:p
Volgende week weer verder...
 
Om even hierop in te haken.

Ik heb tot nu toe met CATIA (V5R12) en , Solidworks (2003 geloof ik) en Inventor (10) gewerkt.

Tot nu toe bevalt CATIA mij het beste, simpelweg omdat je daar ongeveer alles mee kunt wat je ooit zou willen.

Inventor vind ik persoonlijk een leuk basispakketje, waarmee je (na een beetje studie) wel redelijk leuke constructies kunt maken, maar ik voelde me er al gauw wat door beperkt.
(Een voorbeeld: Bij het uitlijnen van een as op een andere as kan dit alleen al er een vlak aanwezig as wat 90 graden op deze lijn staat :|)

Autocad heb ik even geprobeerd, maar dat werkt heel anders als de bovengenoemde programma's, dus snel weer mee gestopt :p

Ik gebruik geen boeken, in principe alleen de help-functie van het programma zelf en gewoon wat zoeken via google.

Ik denk trouwens dat het handiger is eerst Engels te leren en dan iets anders :p :*
 
Gerben Visser said:
Ik heb het volgende verzoek:

http://fpp.hamradio.si/roost/software/cddegreewheel.zip

Zou iemand dit voor mij kunnen openen met autocad en hem daarna kunnen saven als JPEG oid. Weet sowieso niet of het mogelijk is om hem in andere formaten op te slaan, maar ik beschik niet over autocad dus vandaar. Alle formaten die met Paint / Photoshop geopend kunnen worden zijn goed.

Alvast bedankt,

Gerben (K)

Voila!

[ir]http://i2.tinypic.com/qq1ny0.jpg[/ir]
 
Heel erg bedankt Jasper & Netel :)

Alleen Jaspers foto is hier down, maar de eerste is ook prima.

Nogmaals bedankt :*

Gerben



[Edit] Tweede gradenschijfje is ook gelukt, was mijn fout [Edit]
 
Last edited:
Back
Top