Ervaringen Linux voor webserver

Het is een compaq ML350 G1 server, voor windows zijn er drivers om de fans zachter te laten draaien, hij loeit namelijk als een idioot. Verder de SCSI drivers en de drivers van de Intel PRO 1000GT desktop Gbit kaart. :)

Dit leek me ook wel een leuke testbak eigenlijk
http://cgi.ebay.nl/Intel-based-Rack...oryZ1484QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
deze klinkt te mooi om waar te zijn....
http://cgi.ebay.nl/SERVER-IBM-BLADE...096685481QQcategoryZ65568QQrdZ1QQcmdZViewItem

Als jij die onderste niet koopt, doe ik het wel hehe :)
 
Doe maar, mijn geld is op :p
E-bay staat gek genoeg vol met dat soort bakken tegen die prijs.
Ik zal mijn persoonlijke duitse tolk (mama) er eens op loslaten, ik vraag me af of je nu echt koop wat er staat. 2 xeons van 2,4ghz zijn al duurder volgens mij...

maare, zijn drivers onderling uitwisselbaar tussen verschillende linux distro's?
 
Een bladeserver is trouwens geen volwaardige server. Deze is alleen te gebruiken icm een blade chassis :) weer wat geleerd.
 
Haha wel zo handig om te weten.. blufte immers over het kopen :rolleyes:

Heb zelf alleen ervaring met HP servers & van die home made racks.
 
Umh, ik wilde Debian downloaden... maar welke moet ik pakken? Ik zie 21 cd's of een aantal dvd's... lijkt me niet dat ik die allemaal moet downloaden?
 
Ik heb het intussen al gevonden :) thanks.
incl een hele ridel how-to's

Deze how-to ziet er goed uit:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch
het installeren van debian zelf lijkt me niet moeilijk.

Intussen heb ik een werkende VMware ESX server omgeving, maar ik denk dat het slimmer is om te wachten met het opzetten van een webserver tot ik een rackservertje heb.

Ik ga me tot die tijd eens verdiepen in ubuntu, ziet er gaaf uit :)
 
Ubuntu is een goede en duidelijke distro.

Ook kwa desktop wil ubuntu met versie 7 concureren met vista.
Gebruikt het ook af en toe (dual boot laptop) XP is gewoon vertrouwt maar dit werkt ook zeer fijn
 
Het ziet er inderdaad mooi uit, zeker met die cube :W

Ik ben gister begonnen met debian, na eerst wat problemen (ik moest het eerst zonodig op de moeilijke manier doen, via vmware esx server, maar dat ging fout :+) heb ik een AMD750mhz erbij gepakt en ben daarop begonnen.

Ik heb de volgende guide gebruikt:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch

ik snap het alleen niet, op page 3 van de guide moet ik openssh-server installeren, dat gaat zonder problemen. Daarna moet ik /ect/network/interfaces editten. met vi lukte dit me niet, na wat zoeken scheen dit nogal een draak van een programmatje te zijn. Na een tip van mini-g heb ik toen nano gepakt. het probleem is, dat het bestandje gewoon leeg is, of niet bestaat.

Tijdens een reboot zie ik wel het gatewat ip adres voorbij schieten, maar ik heb geen internet op die debian bak en kan niets pingen (hoewel ik het pingen naar de gateway ben vergeten)

Maargoed, ik heb met het commando "nano /ect/network/interfaces" de info van die guide erin gezet (totale waanzin, er stond niets, dus het werkt toch al niet, maargoed toch even proberen) bij het opslaan zegt hij dat het bestand niet bestaat.

iemand een idee?

het gaat dus op debian etch, alleen het basissysteem, geen GUI.
Ik ben trouwens ingelogd als root, maar dat hoort niets uit te maken toch?
ik heb zelf het idee dat ik gewoon stomweg in de verkeerde directory zit te zoeken ofzo :S

edit: ik zit me nu af te vragen, of ik niet zoals hierboven etc fout heb gespelt. Fijn is dat, als je zo dicht bij de ect woont :+ thuis maar eens kijken.
 
Last edited:
ect of etc ja lastig :p

vi werkt gewoon goed heb ik nooit problemen mee gehad.
dus in theorie heeft die nu ook een map ect aangemaakt
zo ja --> probleem gevonden :p

zo nee --> zoek verder :+
 
heb net even onder VMware thuis (via RDP :+) debian geinstalleerd. En jawel, het was waarschijnlijk een tiepvout.

Tering man, wat lomp.
En maar zoeken 8P
 
Met tab kun je alles wat je typt aan laten vullen, dat scheel tiepfouten :!

Ikzelf gebruik gewoon lekker voor alles ubuntu, ook voor eigen servertje enzo.
Tijdens server-install krijg je de vraag om je LAMP wilt installeren, lekker makkelijk en het werkt gewoon.

En nano is idd een stuk makkelijker dan vi.
Vi heeft allemaal van die onzin-commando's waar al die ouwe lullen op geilen, maar gebruiksvriendelijk is het zeker niet. Bovendien is het nergens voor nodig, er zijn genoeg alternatieven.

Om even over firewalls verder te gaan:
Bas, waarom apf ipv iptables?
 
Zo debian etch draait icm met ispconfig en webmin :W
het was ff pielen, maar het werkt.

Nu search engine friendly urls nog aan de praat krijgen...
daarbij draait nu alles nog intern, straks mag ik aan de slag met de vhosts en de dns hell...

iemand die daar kaas van heeft gegeten? en van e-mail? Ik wil ook de mailserver hebben draaien :D
 
apf is gewoon handig, apf -d ipadres.van.simon bv :p

Nee, ik vind het een makkelijke en duidelijke firewall.

Extera: Exim?
 
Exim?
ik weet niet wat je bedoeld :)

Ik heb net even mijn router poort 80 naar de linux webserver laten verwijzen, en verrek, mijn site werkte helemaal naar behoren, vhosts gaan dus blijkbaar automatisch. Ook SEF urls werken nu goed, dit kwam omdat de "live_site" in de joomla config nog op t interne ip adres stond 8P

Alleen mail nog, dan werkt alles naar behoren.
Ik gebruiik op t moment geen e-mail trouwens van mijn domeinnaam, kan ik de MX records nu gewoon veilig naar mijn ip-adres laten verwijzen? ookal is de linuxbak nog niet online?

Ik heb mijn domeinnaam puur en alleen geparkeerd, heb ik nu wel mail? hoe werkt dit? een request van een e-mail client die een mailtje wilt versturen gaat straks toch zo: ?

<alles>@extera.nl --> waar moet hij heen? en hij vraagt dat uiteindelijk aan de server van starthosting waar ik mijn domein heb geparkeerd, in dat MX record staat mijn ip, dus hij gaat naar mijn ip.
Dan komt hij in mijn router, waar poort (25 dacht ik) word doorverwezen naar de linux bak, die zegt, hey! extera.nl, dat ken ik wel. En die propt alles in een mailbox die ze evt weer sorteert op voorvoegsel?

Ik zie in de DNS tabel de volgende waardes:
MX-10 extera.nl -> server1.starthosting.nl Edit Delete
MX-20 extera.nl -> mx1.cyso.net
MX-30 extera.nl -> mx2.cyso.net
CNAME pop.extera.nl -> server1.starthosting.nl Edit Delete
CNAME smtp.extera.nl -> server1.starthosting.nl Edit Delete
CNAME mail.extera.nl -> server1.starthosting.nl Edit Delete
CNAME pop3.extera.nl -> server1.starthosting.nl Edit Delete

Waarbij ik dus alleen MX-10 mag editten, ik neem aan dat de CNAME's ook moeten verwijzen naar mijn ip, als ik dan zorg dat een mailserver correct werkt zou dat toch ook moeten werken?
 
Last edited:
Back
Top