Ervaringen Technische Tekenprogramma's

Op de TU is het pro-engineer bij de meer technische zalen (werktuigbouw, l&r, civiel) en solid works voor de simpelere modellen (IO). Pro-e is niet echt lastig, eerder frustrerend omdat je wel eens iets aanklikt en het programma dan weer wat anders selecteert en je je hele bewerking kwijt bent en op nieuw moet beginnen. Maar als je het meteen goed wil doen is pro-e eigenlijk het meest professioneel.
 
De CNC machines die we op school gebruiken zijn de:

- EMCO PC MILL 155
- EMCO PC TURN 155

Ik ben vandaag even langs een aantal leraren geweest om wat meer uitleg te vragen. Het probleem is dat die machines er sinds de zomervakantie er staan en dat zij zelf nog amper weten hoe ze werken.

Momenteel is het een beetje moeilijk om bij ons prive dingen te fabrieken wegens bezuinigingen ed. Gelukkig wilde 1 leraar me ermee helpen. Gelukiig zijn er nog personen die wel hart voor hun vak hebben. Dus eerst maar even ontwerpen maken en de haalbaarheid daarvan bepalen. :)

Overigens gebruik ik nu SolidWorks ivm de goede ondersteuning. (Tutorials ed)
 
ja wij hebben ook 2 cncbanken op school alleen kan ik ze niet gebruiken omdat ze het programma er niet uit willen hebben (dat is 1 die er al 10 jaar in staat voor een sleutelhanger voor een opendag) dat bewijst wel weer hoe vaak die krengen gebruikt worden. magoed die van ons zijn iig aangesloten op het netwerk en die zijn aanstuurbaar met pcs die een tekening (van autocad bij ons op school) met een cam programma overzetten naar de besturing van die cnc machine en die dan erheen zenden. je hoeft alleen nog maar op te geven wat voor gereedschap er gebruikt moet worden.

ik zou als je er geen verstand van hebt er niet mee gaan klooien en het laten doen door iemand die weet wat ie doet. want als je niet weet wat voor gereedschappen er voor een bepaalde bewerking gebruikt moeten worden dan lukt het niet.
En je zult niet de eerste zijn die in een ijlgang een freesbank sloopt :p

maar goed ik denk ook niet dat jij van plan was om het zelf te doen, wij op school (werktuigbouwkunde) gebruiken autocad voor 3d tekeningen maar het grote probleem is dat het veel tijd kost en dat autocad er niet echt voor gemaakt is. maar als je het kunt kan je hele leuke dingen maken maja wel moeilijk.

ik heb ook ooit eens iemand bezig gezien met 3dmoddeling in een programma dat zag er best wel simpel uit en werd heel leuk iets met sima heette dat zag er heel leuk uit
 
Originally posted by tazmanian_devil
ik zou als je er geen verstand van hebt er niet mee gaan klooien en het laten doen door iemand die weet wat ie doet. want als je niet weet wat voor gereedschappen er voor een bepaalde bewerking gebruikt moeten worden dan lukt het niet.
En je zult niet de eerste zijn die in een ijlgang een freesbank sloopt :p

maar goed ik denk ook niet dat jij van plan was om het zelf te doen, wij op school (werktuigbouwkunde) gebruiken autocad voor 3d tekeningen maar het grote probleem is dat het veel tijd kost en dat autocad er niet echt voor gemaakt is. maar als je het kunt kan je hele leuke dingen maken maja wel moeilijk.

ik heb ook ooit eens iemand bezig gezien met 3dmoddeling in een programma dat zag er best wel simpel uit en werd heel leuk iets met sima heette dat zag er heel leuk uit

De onderdelen ben ik wel van plan zelf te maken met daarbij ondersteuning. Ik ben geen prutzer hoor en weet goed waar ik mee bezig ben. ;)

Ik snap nog steeds niet dat scholen opdracht geven om 3D tekeningen te maken in AutoCAD. Het heeft totaal geen zin, de 3D uitvoer ontbreekt gewoon totaal. Er zijn zoveel betere / handigere pakketten beschikbaar.

Wij gebruiken overigens ook nog gewoon AutoCAD icm MasterCAM @ school.
 
Nu heb ik al veel verschillende programmas voorbij horen komen, maar CATIA is toch echt wel de shit hoor.. Zeer gebruikersvriendelijk, je kunt er alles mee, en zeker voor iets 'simpels' als een adapter is het vrij snel te leren. Je kunt namelijk gewoon in 2D een tekening maken en er een dikte aan geven. Daarna kun je gaan kloten met wat je maar wilt, stukken eruit halen, afrondingen, gaten, speigelen, etc..

Ik gebruik het op school (HTS luchtvaarttechnologie) en het programma is van Dassault Systems, in opdracht gemaakt voor Boeing... is wel goed dus :) Zorg wel dat je de Windowsversie van CATIA V5 hebt, en dan op z'n minst R(elease) 8 (ze zijn op dit moment bij 11 geloof ik, 10 is nog wel te vinden, 11 is te nieuw)
Er is véééél leuks mee te doen :)

fig4.jpg


Dit is trouwens wel een erg simpel voorbeeld, maar ik kon zo gauw niets beers vinden @ google..
 
Last edited:
Originally posted by Heineken
Nu heb ik al veel verschillende programmas voorbij horen komen, maar CATIA is toch echt wel de shit hoor.

Hoe zit het met CAM functionaliteit? SolidWorks is namelijk van dezelfde ontwikkelaar. :)
 
Ik teken ongeveer 2 jaar met AutoCad. Geweldig programma om technische tekeningen mee te maken. Voor school moet ik altijd bouw tekeningen maken. En dat wil prima met dit programma.
 
Ik probeer mezelf nu autocad te leren. Heb nog een manual liggen van vorig jaar. Ik heb autocad LT2002. Ik moet zeggen dat ik het toch redelijk lastig vind.
 
gebruik zelf ACAD alleen voor simpele 2d tekeningen en schetsen. Vooral voor schetsen en maatbepaling vind ik het wel handig. Voor wat serieuzere tekeningen gebruik ik Pro/E. Gebruik momenteel 2000i^2. Zitten wel wat bugs in, wat soms erg irri is. Maar als het werkt, werkt het goed.

Heb momenteel een solid gemaakt met de spoelpoorten in het carter voor mijn Zundapp (zit nu een massieve alu plaat in gelast om ruimte te maken voor crossmotorcilinder:))

Deze gaat volgende week de CNC freesbank in.

Zal de resultaten dan wel posten met wat commentaar erbij over hoe en wat. Misschien wel interessant:)

Ciao
 
Vroeger op school waar ik zit gebruikten ze altijd autocad, nu zijn we overgestapt op solid edge (variant van solid works waarschijnlijk). Ik heb zelf nooit met autocad gewerkt, maar het feit dat men heel de school voorzien heeft van dit programma (dure aankoop + licenties) zal het wel zijn voordelen bieden tgo autocad.
Met het programma zelf ben je redelijk vlug weg en is makkelijk in aanleer.

enkele simpele voorbeeldjes van een samenstelling die we moesten tekenen:
railhouder.jpg

steun.jpg

draaiknop.jpg

as.jpg
 
Last edited:
Ook het camgedeelte zit met Catia wel goed, er zit (als je een beetje een uitgebreide *kuche kuche* licentie *kuche kuche* hebt) zelfs een module bij waarmee je kan simuleren wat je freesbank gaat doen enzo.. Kun je precies bekijken hoe ie het ding gaat uitfrezen en waar ie eventueel op vastloopt. Ik zou zelf niet weten hoe het werkt, maar ik weet wel dat het kan.. Heb nog nooit geprobeerd, maar heb redelijk wat gelezen erover.

Bij Fokker (waar ik nu stage loop) gebruiken ze ook Catia, en daar frezen ze ook wat af... als je bedenkt dat er ergens een onderdeel in de F16 zit wat als blok alu van 100 kilo ingaat en waar een onderdeel van max. een kilo of 10 uitkomt... hoezo materiaalverlies 8P

Ik zou dus heel erg zeker wel voor Catia gaan, als je er aan kan komen (hogeschool inholland haarlem op de afdeling luchtvaart zijn heel wat studenten die em hebben ;) ) zou ik het zeker eens proberen want als je het een beetje doorhebt kun je heel snel en heel simpel redelijk complexe onderdelen modelleren :)
 
Ik heb vernomen dat er voor een AutoCAD extensie (Solid Models / Mechanical Desktop?) een plugin beschikbaar is voor Matlab ivm krachtberekeningen etc. Lijkt me handig. :)
 
Ok ff vraagje tussendoor: ik heb met solidworks een adapter getekend en deze wil ik naar een dxf files exporteren. Weekje terug geprobeerd en dat lukt maar staat hij er niet meer tussen als ik ik "save as" een andere file type kies. Iemand die me kan helpen?
 
Ik heb trouwens een snelcursus AutoCAD gehad op school... Dan merk je pas echt het verschil tussen een 2D en 3D tekenprogramma. Binnenkort beginnen met Solid Edge.

Nog een picje van Unigraphics NX 2

60.jpg
 
Back
Top