Ervaringen Technische Tekenprogramma's

Zijn er technische teken programma's te downloaden waarmee je simpele dingen kunt maken, gratis?
of moet ik ergens een licentie kopen, om er mee te kunnen werken?
 
Toch vind je dit het snelst door even te googelen.

Kort gezegd:
Ik heb geen freeware gevonden waar ik ook maar enigszins mee overweg kon, allemaal veel simpeler en veel beperkter als de commerciele software.
 
$aint said:
Toch vind je dit het snelst door even te googelen.

Kort gezegd:
Ik heb geen freeware gevonden waar ik ook maar enigszins mee overweg kon, allemaal veel simpeler en veel beperkter als de commerciele software.
Ik heb me helemaal suf gezocht, en wel wat freeware gevonden zoals SoftCad oid. maar dat is zeer beperkt en niet echt geschikt voor het doeleind waar ik het voor nodig heb.
Daarom vond ik je eerst antwoord ook een beetje kortaf, aangezien ik wou weten of er wel goeie freeware te verkrijgen is op het I-net.

Maargoed, doet er verder niet meer toe. Ik ga binnenkort maar eens een compleet programma kopen:)
 
$aint said:
Inventor vind ik persoonlijk een leuk basispakketje, waarmee je (na een beetje studie) wel redelijk leuke constructies kunt maken, maar ik voelde me er al gauw wat door beperkt.
(Een voorbeeld: Bij het uitlijnen van een as op een andere as kan dit alleen al er een vlak aanwezig as wat 90 graden op deze lijn staat :|)

beter laat dan nooiit..wie weet kan iemand je helpen.

kan je het beter uitleggen??

want heb het gevoel dat dat duidelijk makkelijker kan
 
Arnold MHR said:
Ik teken alles met Inventor. Is een afgeleide van Mechanical Desktop. Op veel hogescholen gebruiken ze inmiddels dit soort programma's omdat het voor 3D tekeningen makkelijker/fijner/beter is als CAD. Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig ook vaker programm's als Inventor en MD...ten minste, als ik mijn docentenmoet geloven ten minste

Deze jongen zit er echt helemaal naast... Mechanical Desktop is een doorontwikkeling van AutoCAD, een soort 2,5D-pakket dus, met een heleboel fouten en frustrerende dingen... Inventor is "from scratch" opgebouwd door AutoDesk, nadat ze eerst een aantal jaren de kat uit de boom hebben gekeken richting Solid Edge, Solid Works en UG... Zelf heb ik nu een jaar fulltime met Solid Edge getekend (ben constructeur (ing) van beroep), en vanaf vandaag ga ik fulltime met Inventor beginnen... Inventor is erg toegankelijk, erg logisch en past in een hoop opzichten in een Windows omgeving qua compatibiliteit e.d. Ik heb nu behoorlijk wat ervaring met Solid Edge, en Inventor pak ik echt moeiteloos op moet ik zeggen... Solid Edge is overigens een vereenvoudigde versie van Unigraphics (ook van UGS)... Unigraphics is een relatief moeilijk pakket, zelf niet mee gewerkt, maar dat hoor ik van collega's...

Als je vanaf de basis wilt beginnen met een pakket, neem Inventor, Mechanical Desktop zou ik een ieder sterk afraden, het is een achterhaalde gedachtengang en het is niet echt 3D-ontwerpen in mijn opinie, vreselijk pakket stampvol bugs, helpfuncties die niet helpen enzovoorts...
 
$aint said:
Inventor vind ik persoonlijk een leuk basispakketje, waarmee je (na een beetje studie) wel redelijk leuke constructies kunt maken, maar ik voelde me er al gauw wat door beperkt.
(Een voorbeeld: Bij het uitlijnen van een as op een andere as kan dit alleen al er een vlak aanwezig as wat 90 graden op deze lijn staat :|)

Een as heeft toch gewoon 3 reference planes (x,y,z,), daarop kan je ze toch gewoon uitlijnen?

*edit*

En "basispakketje" vind ik toch te weinig eer voor een programma dat aan een behoorlijke opmars bezig is...
 
Bart Nrg Mc2 said:
En "basispakketje" vind ik toch te weinig eer voor een programma dat aan een behoorlijke opmars bezig is...
Als het echt een basispakket zou zijn zou het ook niet zo veelvuldig gebruikt worden door het bedrijfsleven :X
 
BartR. said:
Ik heb me helemaal suf gezocht, en wel wat freeware gevonden zoals SoftCad oid. maar dat is zeer beperkt en niet echt geschikt voor het doeleind waar ik het voor nodig heb.
Daarom vond ik je eerst antwoord ook een beetje kortaf, aangezien ik wou weten of er wel goeie freeware te verkrijgen is op het I-net.

Maargoed, doet er verder niet meer toe. Ik ga binnenkort maar eens een compleet programma kopen:)

Wat is jouw doeleinde dan?
 
Ervaring met: Autodesk Inventor, Autodesk AutoCAD 2006, Autodesk Mechanical Desktop

Moet zeggen dat Inventor érg makkelijk is om mee te leren werken, zeker als je al ervaring hebt met AutoCAD, wat in jouw geval jammer genoeg niet het geval is.
Er zijn redelijk veel cursussen van te vinden en als je de tutorial doorloopt die bij het programma zit ben je al een heel eind.
Omzetten naar CNC heeft vooral te maken met de software waarmee de machine werkt, maar is wel mogelijk. Ik had laatst nog een programma gevonden waarmee je kon omzetten van Inventor/Solidworks/etc. naar CNC, maar ben ik weer kwijt :x

Als iemand nodig heeft, me msn staat in me profiel....

Solidworks lijkt trouwens ook in grote lijnen op Inventor, dus zal ook wel meevallen. Het is maar net wat je hebt aangeleerd wat je makkelijk vindt denk ik zo.
 
Last edited:
rossi-nr.1 said:
beter laat dan nooiit..wie weet kan iemand je helpen.

kan je het beter uitleggen??

want heb het gevoel dat dat duidelijk makkelijker kan
Ik heb alle mogelijkheden al bekeken hoor, doe heus niet zo'n uitspraak als ik het niet goed getest/uitgezocht heb.

Bart Nrg Mc2 said:
Een as heeft toch gewoon 3 reference planes (x,y,z,), daarop kan je ze toch gewoon uitlijnen?
Het (uiteraard ronde:)) gat waarin de cilinder moest komen zat in een gegolfd vlak.

En "basispakketje" vind ik toch te weinig eer voor een programma dat aan een behoorlijke opmars bezig is...
Het ligt uiteraard ook aan wat je er mee wilt.
Ik zal niet zeggen dat bijvoorbeeld CATIA makkelijk is, maar het heeft gewoon een hoop meer mogelijkheden. Maar, het heeft ook een andere doelgroep.
 
schopperdeschop

29f6olh.jpg


ik moet nu met solidworks dwg editor aan de gang om me solidworks bestanden in cnc taal te krijgen maar snap wat dingetjes nog niet. Je heb in solidworks een knop voor MATE dus de afstand tussen 2 punten bepalen oid, heeft die 2d dat ook? Kon m nog niet vinden...

Ook zie je op t plaatje dat doorzichtige idee van me onderdeeltje en dat kijkt een beetje lastig, hoe kan ik zorgen dat ie niet meer doorzichtig is en bijv een kleurtje heeft?

BVD

edit, ik heb express het plaatje groot gelaten anders zie je net niks, verander t maar als t een probleem is
 
Ik heb geen idee hoe constraints in dat Solidworks dwg geregeld zijn.
Is het zo anders als in de normale?

De view zou je moeten kunnen veranderen.
Ff zoeken naar iets van shaded view oid.
 
oke, bij view staat renderinng > hide / shade , dus dat heb ik gevonden. Maten opzoeken kan ik ook maar aanpassen lukt nog niet, majaaahh ik rommel wel ff dan moet het wel lukken, ik ga er gewoon vanuit dan maar als t in t normale programma goed is dat dat t nu ook is.

tip: als je in normaal solidworks opsla als ACIS bestand ( *.*SAT ) kan je in dwg editor het bestand openen bij file , acis in. Daarna kan je het bestand weer opslaan als dxf wat in de cnc computer past. DXF bestand word gebruikt trouwens bij stickersnij machines, frees / draaimachines cnc flowjets etc als ik t goed heb. Zal van de week eens een solidworks bestandje op deze manier in de cnc proberen te krijgen eens kijken of t werkt. :)
 
DXF is een (nu open) AutoCAD bestandsformaat.
Ik neem niet aan dat een CNC-machine dat zomaar kan lezen.

Sowieso zul je aan moeten geven welk pad de machina zal moeten volgen.
Volgens mij zijn er nog geen volledige CAD bestandje->freeswerkstukje mogelijkheden. Er moet volgens mij altijd nog handmatig het 1 en ander aangegeven worden, zoals het "pad" wat de frees moet volgen (en welke freesjes die moet gebruiken?), enz.
 
dat klopt helemaal, het bestand laad je in een cnc / cad programma, hier moet je het 0 punt bepalen ( dit moet je ook op je werkstuk doen in de machine met een 3d meter. De tekening is inprincipe dan al gebruiks klaar, step 2 is idd dat je je frees moet kiezen en het pad dat die volgt, je kan dan zelfs nog simuleren met het cad programma hoe de frees zijn weg doet. Ook kan je het aantal stappen doen waarin hij materiaal weghaald, dus bijv 3 * 5 mm wegfrezen 5 * 3 mm wegfrezen of in een keer 15 mm etc. Dit heb ik tot nu toe gezien, als k weer eens wat boeiends zie meld ik het wel.
 
Back
Top