Enkele vraagjes Aerox R; vario, sproeier, dip etc.

ik had ook een vraagje!
heb een aerox gekocht. yasuni r, malossi koppeling en vario. hij is afgesteld. alleen bij het eerste ritje bij mij thuis, onstond er een lek in de kvs slang. uiteindelijk een nieuwe slang gehaald! toen weer kvs ontlucht.. en gaan rijden maar na een kwartiertje werd die blijkbaar zo heet dat de bougie eraf knalde. hij was ook gloeiend heet en zelf een beetje oranje! zo warm. nou blijkbaar heeft mijn vorige eigenaar hem dan niet afgesteld? of iig een verkeerde sproeier eronder hangenn? ligt het hieraan de spoeier of aan de koeling dat die het gwn niet doet. misschien zat er nog een luchtbel in?

alvast bedankt!
 
Kijk eens in je kvs reservoir wanneer de motor loopt, zie je water lopen? Zo niet is je waterpomp kapot -> revisie setje kopen.
 
Je hebt een Aerox, dus een Minarelli blok.
Jij zit nu bij Piaggio 105 & 107 mm te kijken.

Ik zou gewoon de standaard drukveer erin houden, en anders een Malossi wit.
Deze is net iets sterker dan de originele.
Je zou eventueel ook een gele kunnen proberen, misschien dat hij daarmee beter loopt.

Trekveertjes zou ik gewoon een set van halen, want dit zul je ook moeten testen. (wit/geel/groen)
Rood/blauw/zwart heb je niet nodig, dit is te sterk.

Rolletjes van 4.5 gram is een richtlijn, wederom zul je moeten testen wat jou scooter het beste mee loopt.
Dus koop een set van 4.0/4.5/5.0/5.5, en dan kan je daarmee testen hoe hij het beste loopt.

Je kan niet lukraak roepen er moet dit en dit in, afstellen = testen.

-

Ook zul je bij het monteren van een andere uitlaat je sproeier moeten afstellen.
Koop dus een sproeier afstel set.

dus gewoon alles malossi nemen? gele drukveer malossi, trekveertjes malossi, sproeier (keihin?)(weet zo niet welke carb, ik zal binnenkort ff kijke)
en rollen malossi, gaan rollen niet per 3 soorten? nja ik zoek wel ff rond op easyparts, thx for help iig ;D
 
Je koopt een test setje sproeiers. (60-80)
Je koopt een test setje rolletjes. (4.0 tot 5.5 gram)
Je koopt witte/gele/groene trekveertjes.
Je koopt een witte & gele drukveer.

Hiermee ga je testen wat voor jou scooter het beste is.

Je begint met je carburatie.

Luchtschroef 1.5 slag, gasnaald middelste stand, en dan testen met welke sproeier hij het beste loopt.
En je bougie een mooie koffie bruine kleur heeft.

-

Dan ga je je transmissie afstellen.

Hiervoor moet je vooral veel geduld hebben, want je moet je blokje wel 10 + keer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.
Je moet dus elke keer net even wat veranderen.

Het belangrijkste is het samenspel van de rolletjes in de vario en de drukveer achter de koppeling.
Dit bepaald je acceleratie en top snelheid.

Je koppeling, waar de trekveertjes dus inzitten, bepaald alleen het toerental waar hij aangrijpt, en je dus optrekt.

-

Ik gebruik altijd Malossi, omdat ik de kleuren uit me hoofd weet en het kwalitatief goede producten zijn die niet binnen 2 maanden onder je reet zijn weggesleten.

-

LET OP.

Dit zijn richtlijnen.
 
het kan net zo goed zijn dat je 3 gram nodig bent , daarom ben je dus behoorlijk wat setjes nodig om het GOED te kunnen afstellen , en tja , dit kost nou eenmaal geld..
 
Aangezien mijn budget voor de rolletjes etc niet hoger dan 40 euro ligt, dit omdat ik me scooter nog voor een groot deel moet afbetalen.

maar ik merk wel merk is dat als ik even gas terug neem ( halve centimeter(nog niet eens) hij best heel erg in toeren afneemt,ook egt de laatste mm ben ik nodig om goed vooruit te komen, en als ik van 60 naar laat uitrollen, en dan weer gas geef, ben ik bij normaal weer flink wat honderden meters nodig om weer terug naar men top te gaan ;S
 
begint al goed; k wou alles bij easyparts halen, maar sproeiersets van gutner (ofzo ;p) hebben ze daar niet -.-


EDIT; alle ondeerldelen die ik zoekgevonden; op 4 sites. gewelidg, 4 keer verzendkosten, dus niet.... :S


welke afmetingen rollen moet ik btw hebben, of maakt dit verschil niet uit?
 
Last edited:
aangezien hier in de buurt (straal 20 km) alleen maar motorzaken zitten was is bang dat die ze mss niet hadden, maar jos dijkman site ziet er goed uit, ze hebben allles wat ik nodig heb, alleen de uitlaat is hier 5 euro duurder, nou daar doen we het niet om, maar het is altijd mooi om op die kleine dingetjes te besparen, maargoed, ben ik nog andere gereedschap nodig, tangen etc. blabla heb ik wel, ook vario blokkeersleutel, maar ik ben voor drukveer vervangen andere sleutel nodig voor op me koppeling?


ps; alleen jammer dat er amper/geen sproeier(sets) te vinden zijn voor standaart Aerox carburateur(gurtner toch?)
 
Last edited:
maar aerox vanaf 2004 heeft tog gurtner? dacht dat melf dat ooit had verteld?

en ben ik nog meer ''special gereedschap'' nodig voor drukveer vervangen?, vario blokkeer sleutel heb ik al
 
Last edited:
Sproeier sets zijn zonde van je geld als je alleen maar een andere pijp monteerd. Vaak hoef je op mianrelli niet eens groter qua sproeier. Ik zou hoogstens 1 of 2 maatjes groter in sproeier bestellen (dus bv. 76, 78 ), afhankelijk van wat er nu in zit.
 
Back
Top