This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zuiger verbrand en meer Tips nodig.

Marlon

Well-Known Member
Zoals titel al zegt heb ik wat tips nodig.
Het gaat hier om deze setup :

Malossi mhr team tuned
Carters tuned
Selletra binnenrotor
24 dellórto
malossi mhr 70cc uitlaat
polini evo membraam + spruitstuk.
polini evo filter
malossi mhr2000 vario
hebo achterkoppeling
malossi kevlar v-snaar.
128 sproeier

Ik heb hier dus nog niet zoveel mee gereden.
Maar nu al 2 keer in een korte tijd is me koppaking kapot gegaan.
Met gevolg koelvloestof in me blok wat via me uitlaat naar buiten komt.
Nu is het zo dat ik dus me kop er vanaf haalde omdat me scooter erg raar deed.
Dus ik kwam er weer achter dat me koppaking weer stuk was.
Het gaat hier dus niet om de buitenste pakking maar om die binnenste in de kop. Rondje met 4 kleine rondjes.
Dus ik dacht jaahooor alweer stuk hoe kan dat nou telkens.
Maja ik vertrouwde het niet helemaal en ging even met me hand boven op me zuiger voelen en tot me verbazing voelde ik iets heel raars.
Waarop ik me cilinder eraf heb gehaald en de zuiger ook.
Toen kwam ik er dus achter dat me zuiger verbrand is.
Hier foto ervan


Verder heb ik hier nog aan toe te voegen dat me Cabr nog helemaal niet is afgesteld. Ik weet niet of het daarmee te maken kan hebben. Of dat dit een gevolg is van een lekke koppaking.
En iemand vertelde me dus dat het ook kan komen door een te kleine sproeier, maar ik heb verschillende malen de kleur van mij bougie bekeken die was perfect.
Verder heeft iemand me verteld dat het door een stukkende waterpomp kan komen maar dan lijkt het mij wel dat hij dan gewoon warmloopt of vastloopt ?.. :S

Nouja ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen en weet niet of ik het hier goed heb neergezet anders mag het verplaatst worden.

Graag wat info en tips wat de oorzaak zou kunnen zijn.

BVD

mvg,

marlon
 
Last edited:
Als de boel te warm wordt kan inderdaad je koppakking en zuiger de geest geven. Als je mengsel inderdaad in orde zou zijn dan zou in ieder geval die waterpomp gaan checken en je ontstekingstijdstip.

En hoe staat de squish? Is er nog iets aan die cilinderkop gedaan bij het tunen?
 
ok ik krijg nu al een gevoel dat het die onstekings tijdstip is...
En er is verder niks gedaan aan de kop bij het tunen...

mvg,

marlon
 
Het ziet eruit als pingel, ik denk dat het de squish is misschien icm een tweede ding, zoals te weinig benzine of ontstekingstijtstip, op hoeveel had je de squish staan?
 
??

Dat is dus het probleem ik moet even weten wat later en vroeger is Dus tegen de klok in is dat vroeger of later ?? En ja ga vanavond me squish opmeten zodat ik dat ook weet...

mvg,

marlon
 
ja het ligt waarschijnlijk aan de squish ik heb vernomen van iemand dat me squish 0.6 moet wezen en ik weet nu al hoe ik dat moet opmeten.
Verder zegt die gene ook dat het waarschijnlijk niet aan onstekings tijdstip kan liggen want dan was de zuiger aan de binnenkant verbrand of in het midden van de zuiger.
Wat dus niet het geval bij mij is.
En zelf had ik de onsteking naar mijn weten ook juist later gezet dan vroeger.

maja eerst de squish maar is opmeten en me waterpomp testen.

alvast tot zover voor de tips.

mvg,

marlon
 
Suc6 ermee, en denk in het vervolg aan je squish, tis volgens mij 1 van de balngrijkste dingen (bij mij iig) samen met de sproeier maat waardoor je vast/warmlopers of detonatie krijgt
 
ok .. dit is mijn tip

Het is Pingel
Komt niet door een te kleine Squish... komt door te grote compressie verhouding..

Oplossing laat je kop uitdraaien tot 1: 14
Laat je cilinder uitliteren .... en daar is de oplossing..

Meeste MHR cilinders staan standaard op 1: 17 compressie verhouding en pingelen dus altijd

Groeten en succes
 
hij gaat meestal ook pingelen op het warmste gedeelte van je cilinder.. bij jou zo te zien het zuigerslot of de uitlaat poort spijl....

Is een bekend verschijnsl

Kan ook nog komen door een te krappe tail maar is dus in dit geval niet zo ..

zorg voor een wat grotere sproeier...
Blust de pingel een beetje
 

Dat klopt alvast niet. Squish op 0.6 met onbewerkte kop geeft te hoge compressie op Minarelli.
Ofwel squish ruimer zetten ofwel kop uitdraaien.

Verder is het onzin dat de zuiger in het midden verbrand bij een te vroeg tijdstip, mijn ervaring is dat het in veel gevallen juist op de rand begint.
 
Ok het is wat ik als advies en tips heb gehad van iemand heb er zelf nog geen ervaring mee....

En welke squish raad jij mij aan dan joel ??
En ik zal alles wel gaan testen zodat ik zekerheid heb ,zowel onstekings tijdstip controleren en waterpomp testen.

hoor het van je joel..

mvg,

marlon
 
dat ding heeft gewoon staan fikken...
Je uitlaattempratuur is is veel te hoog geweest, dat zie je omdat er veel mengsel terug is gekomen in je cilinder...
Dit kan verschillende oorzaken hebben, ik heb het een keer gehad met een te kleine squish, maar ook je ontstekingstijdstip is een belangerijke factor.
Check je ontstekingstijdstip squish enz. , en je komt er wel uit.
 
Geloof mij maar niet... haha.. stop er eennieuwe zuiger in en stel je squish af... En binnen 150 meter staat ie weer vast!!!!

i rest my case
 
Originally posted by The One
Geloof mij maar niet... haha.. stop er eennieuwe zuiger in en stel je squish af... En binnen 150 meter staat ie weer vast!!!!

i rest my case


Waar haal jij uit vandaan dat ik jou advies en tips niet geloof ??
Er wordt hierzo al aangegeven :

"Dat klopt alvast niet. Squish op 0.6 met onbewerkte kop geeft te hoge compressie op Minarelli.
Ofwel squish ruimer zetten ofwel kop uitdraaien"

En ik moet alles nog nameten en zodra dat is gebeurt kan ik aangeven wat me squish is en of die veranderd zou moeten worden.

Verder ga ik ook mijn onsteking goed afstellen en mijn waterpomp controleren.

Duidelijk ok..

bvd

mvg,

marlon