Zuiger naar de eeuwige jachtvelden

minaracers

=> minaPrutsers...
Tis weer eens zo ver, ik heb weer iets voor mijn verzameling kapotte onderdelen :)
Het is een zuiger van mijn dr70 tuned (@mina vert ac). Hij is al wel eens eerder warmgelopen, thnx to de dealers hier die nix, maar dan nix aan sproeiers hebben boven de 130 (groningen)

Boven op de zuiger zit een hele rare plek. Het alu is hier bros geworden oid, vanaf het midden tot aan de kant bij de uitlaat poort. De rand van de zuiger is daar een beetje afgebrokkeld.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg


Even wat extra info:
-19mm DO (sproeier 120)
-std. luchtfilter en (om te testen) een powerfiltertje

Wat denken jullie dat de oorzaak is van dit?

De uitlaatpoort zelf is keurig afgewerk en heeft geen scherpe randen. Met de cil is ook nix mis..

thnx,

Jasper
 
Advertisement - register to remove this

Komt door detonatie. Beste oplossingen:

- Minder compressie geven
- Ontsteking verlaten

Als je bougie goed kleurt (donkerbruin) dan sproeier laten zitten. Als bougie ook grijs is, dan grotere sproeier monteren.
 
Waarschijnlijk heb je last van valse lucht... die sproeier is namelijk veel te groot...

Check carter, spruitstuk, membraan, enz...
 
Bij nader inzien denk ik dat er iets is met het inlaatraject of carter, waarbij valse lucht is getrokken.

Dat verklaart ook de grote sproeier.

Op het moment dat de valse lucht voor een verarming van het mengsel zorgt neemt de temperatuur toe en zal detonatie kunnen plaatsvinden. Het feit dat het aan de kant van de uitlaatpoort zit bevestigd het feit dat het aan het mengsel zal liggen.

Ik heb met std evo gereden en 19mm , w7 naald, 104 (!!) sproeier. Iet klopt er bij jou niet.

Andere gasnaald kan, zoals ik je al verteld heb ook schelen. Als je in een andere range sproeir zit kun je ig beter afstellen. Je lost er geen valse lucht probs mee op natuurlijk.
 
bedankt allemaal voor de reacties. 9||6

Hmz.. valse lucht heb ik ook al eens aan zitten denken, maar een vriend van mij, met een vergelijkbare setup (DR70 tuned, DO19, shot) zit ook al zo 'achtelijk hoog' in de sproeiers. Het zou natuurlijk kunnen (carter lek ofzo?) maar ik denk dat dit niet echt toeval is, of wel?
Ik probeer nu trouwens via Ivo om aan een andere gasnaald te komen (w16) om iig een beetje af te kunnen stelllen.

De squish is 0.80, opzich niet zo heel krap voor een ac, of vinden jullie van wel.

Ik heb een NGK b10 erin zitten. (wegens gebrek aan denso's hier, anders w29fszu ofzo)

Het verschijnsel is dus puur door detonatie gekomen? Dan zou ik het dus in de mengsel / valse lucht moeten zoeken?
 
Ik wil niet raar doen maar met mij malossi sport 70 cc had ik ook 19 mm en sproeier 124 + ontsteking vervroegd........... ik heb er ong 13000 km mee gereden nooit warm gelopen... om de 2mnd zuiger + veren + bougie vervangen.... nooit echt nooit problemen gehad ook geen zwarte bougies oid...
ken er trouwens ook wel meerdere die met sproeier 120 + rijden @ mina vert
 
geen orginele sproeiers denk...

om het lijstje ff compleet te maken...ik reed met me alu w tuned, jolly en 19mm ook iets van 105 ofzo...
 
een 130 sproeier in een 19 DO => UR CRAYZY
maar dan nog zeggen da em te klein is !!!!!! das dom :)

weet niet door wat em zo is warmgelopen maar die sproeier OEI man

ik zit met een 70cc alu 19MM DO en met malossi MHR luchtfilter en k'rij met sproeier 91 en em is te groot ...
 
zip ac van vriend

hebo giet 70cc (uitlaat poort bewerkt)
19mm
tecnigas RS
sproeier 94

+ extra gaten @ std luchtfilter

dus denk echt dat je valse luchttrekt :)
 
Originally posted by Tim
geen orginele sproeiers denk...

Zeker wel :)

Mja.. hoe zou ik een lek in m'n carter kunnen controleren? De rest valt wel na te lopen, maar ik denk niet dat het zin heeft om m'n carter in 2en de stampen en vervolgens weer dicht te plakken.

Heb trouwens sproeier 120, niet 130! Loopt opzich heel lekker, hopt lekker autowheelies :p
 
Ik zat met originele sproeiers aan de 110.. Die bleek met de mengselmeter veel te klein te zijn.. Daarna dynojet sproeiertje 126 en die was goed... Redelijk vaag dan..
 
het lag er toch ook aan of je een W7 naald had ofzoiets? kan iemand dit bevestigen/uitleggen? is die W7 naald dan veel dunner ofzo?
 
klopt, maar dat gaat wel tenkoste van je afstelling @ halfgas (te rijk)

Ik kan helaas nog niet testen of ik nog veel groter kan qua sproeiers (heb niet groter dan 130). Als ik er nou een, bijvoorbeeld, 140 in stop en hij loopt daar ook 'redelijk' dan zou het dus 100% zeker valse lucht zijn?

Trouwens, hoe kan je anders testen of je carter zelf lekt?
 
Mja, wat boeit een beetje valse lucht nou als je toch met een grote sproeier rijdt:p compenseert dan wel.. Alstie gewoon goed loopt ook al is het met een achterlijk grote sproeier dan boeit het niet..
 
hehehe :) zo begin ik er bijna ook een beetje over te denken :D

Eerst maar eens een nieuw zuigertje en een stapel sproeiers. Zo'n gasnaald zou ideaal zijn voor me, hoop dat dat te krijgen valt.
 
Back
Top