Zenith 2t 99

silvan2005

New Member
Hoi


Ik heb onlangs een zenith een snor ik weet dat snortuning niet toegestaan is maar ik wel hem juist omkeuren naar brom als dat mag van het forum. De scooter is voor de rest gewoon goed en veilig.
Ik heb er tot nu toe nog niks aangedaan.

ik had begrepen dat je dan ook de vertanding moet aanpassen. Welke vertanding moet ik secundair en primair?

De kilometer stand is 15000 en is volledig origineel, ik heb hem van de eerste eigenaar gekregen en de scooter is altijd op tijd in onderhoud geweest. Op een gegeven moment ging de scooter bij de vorige eigenaar steeds harder lopen tot dat 58 op de teller was ongv 45 in het echt de teller klopt bij lange na niet.
Toen heeft mevrouw hem zoveel mogelijk terug laten voeren naar 40 op teller maar 32 gps ongv

Ik weet hoe je de begrenzing uit de vario moet halen ( plaat en vario ring)

Ik hoef niks met de carburateur te doen neem ik aan? Dat ie dan al fatsoenlijk 45 a 50 gaat voor de keuring zonder overtoeren.

Hoogstwaarschijnlijk laat ik de vertanding door de zaak doen maar dan weet ik welke vertanding ik kan bestellen / doorgeven.

En welke atf olie moet erin, gewone?

Voor de rest wil ik hem origineel houden.

Groetjes silvan
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als hij in het verleden 45 liep.
Waarom zou je dan nu de vertanding moeten wijzigen?

Carburateur afstellen, meer brandstof nodig.

Over het algemeen haal je die 45 ook wel met de vertanding die er al in zit.
 
Maar wat zou de nadelen zijn dan van de snor vertanding zou graag niet veel overtoeren maken afstellen neem ik aan sproeier veranderen? Ik zal eerst eens de vario bekijken of daar geen begrenzers ik zitten. Ik zou ooit in de toekomst sneller willen daarom ook vertanding niet te snel dat niet.

Groetjes silvan
 
Had dus effe gekeken maar kreeg hem de vario met pijpsleutel 14 niet los ik had de vario blokkeer sleutel wel maar kan hem eigenlijk nergens aan vast maken dat ik kan vinden weten jullie waar dat kan?

Uit mijn carburateur komen 2 losse slangen die afgeknipt zijn hoort dit? Benzine lek vandaag opgelost.

Voor de rest werk alles dus veaag me af waar die 2 slangen voor zijn.

Hij start wel slecht als ie effe niet gelopen heeft dus mischien choke?
Ik heb ook blijkbaar aan het luchtfilter huis nog een luchtfilterhuis met een rubberen inlaat die nergens aan vast zit eig.

Uit mijn uitlaat zit nog een gat waar lucht uit komt dus denk dat die er in geboord is. Is dar slecht voor compressie of dergelijk?

Ik hoop iets te horen ik maak sws morgen foto's

Groetjes silvan

Ps die vario is belangrijkste.
 
Als hij in het verleden 45 liep.
Waarom zou je dan nu de vertanding moeten wijzigen?

Carburateur afstellen, meer brandstof nodig.

Over het algemeen haal je die 45 ook wel met de vertanding die er al in zit.

Omdat die met snor vertanding omgebouwd naar brom heel veel toeren gaat geven, en dat rijd dan compleet niet zo lekker.

Maar op easyparts.nl heb je van die tekeningen (exploded views) daar kan je eigenlijk zo de vertanding set kopen van een brom model.)
 
Omdat die met snor vertanding omgebouwd naar brom heel veel toeren gaat geven, en dat rijd dan compleet niet zo lekker.

Maar op easyparts.nl heb je van die tekeningen (exploded views) daar kan je eigenlijk zo de vertanding set kopen van een brom model.)
Laten we eerst maar eens horen dat er ook echt snorvertanding in zit.
 
Hoi

Ik heb de varioring verwijderd en nieuwe rollen ingezet. Ik denk dat ik te zware rollen heb gedaan 8.5 gram want trekt sloom op en komt bijna niet op toeren gaat wel iets harder dan eerst op een lange weg. Dus binnenkort iets lichtere rollen denk 7.5.

Kan er op het moment niks aan doen ik heb deze scooter onlangs gratis gehad en wou vandaag banden op spanning brengen maar men (de fietsenmaker) die destijds voor mevrouw onderhoudt deed een binnenband erin gedaan en er zat dus niks kwa moer of iets om het ventiel dus de band liep leeg en het ventiel is nu weg in de band. Ik laat er deze week door de zaak een andere band op zetten.

Ik weet dat het onduidelijk verhaal is maar dat is het ook.

Groetjes silvan
 
Omdat die met snor vertanding omgebouwd naar brom heel veel toeren gaat geven, en dat rijd dan compleet niet zo lekker.
In mijn Ludix zit anders nog gewoon een snorvertanding en dat rijdt echt prima. Trekt heerlijk op. Of is het verschil tussen horizontaal en verticaal dusdanig dat je bij verticaal helemaal geen vaart kan maken.

Zelf heb ik bij mijn Ludix de varioplaat verwijderd en de prop in de uitlaat verwijderd. De aftakkingen op de uitlaat heb ik wel zo gelaten, dus hij is niet volledig ontgroend. Er zit echter wel nog gewoon een snor-vertanding in. Hij rijdt wel geweldig, trekt lekker goed op en heeft een mooie top rond 58 teller als ie echt warm is. Sproeier is 52-54 wat wel minimaal is. Wat betreft de rollen zitten er bij mij volgens mij 8 of 8,5 in. Maargoed, ik heb een ander soort Peugeot blok en weet niet in hoeverre de overbrenging daarvan vergelijkbaar is.
 
Hoi,

Net terug van de brommerzaak met nieuw bandje is helaas het kickstartpedaal kapot gegaan een tandje van het tandwiel is half afgebroken ik weet niet of dat al was ik denk het niet maar ja.

Hij loopt nu 44 gps max berg afwaards gem op een lang stuk 40. Ik laat hem in juni keuren dus nu even niks. Dan prop uit de uitlaat en polini vario, ik heb gemerkt dat er 3 gaten geboord zijn in de uitlaat ik vraag mij af of dat helpt of tegenwerkt. Dan wil ik ooit 70cc maar is een topic voor later.

Ik heb de carburateur (eerste keer) afgesteld loopt nu wel goed maar nie de toeren die ik wil voor de vario daarom ook de prop uithalen als die er nog in zit. Als ik hem op standaard zet dan gaat het wiel ook veel harder draaien en toeren maken.


Maar het zal wel goed komen ik doe er pas na 12 juni iets aan.

Groetjes silvan
 
Hoi,



Hij loopt nu 44 gps max berg afwaards gem op een lang stuk 40. Ik laat hem in juni keuren dus nu even niks. Dan prop uit de uitlaat en polini vario, ik heb gemerkt dat er 3 gaten geboord zijn in de uitlaat ik vraag mij af of dat helpt of tegenwerkt. Dan wil ik ooit 70cc maar is een topic voor later.
Weleens aan gedacht om een foto te delen van deze gaten?
 
Weleens aan gedacht om een foto te delen van deze gaten?
Wat wordt je daar wijzer van dan behalve dat het meer herrie maakt en de power van de motor drastisch daalt??

TS wil op het snorblok (in een later stadium) een 70cc monteren...
Dat gaat dus niet vanwege de extra beveiliging in de beide carteronderdelen. (de opstaande rand)
Zelfs een originele 50cc brom cilinder gaat al niet passen wat dat betreft!!

Maar waarom zou je zoveel geld uitgeven als het ook makkelijker kan!?
Met alleen een andere uitlaat en de rest goed afgesteld gaat het al gauw richting de 55/65 km/u voor een snor!

Vertanding lekker met rust laten is het credo!!
 
ik heb gemerkt dat er 3 gaten geboord zijn in de uitlaat ik vraag mij af of dat helpt of tegenwerkt. Dan wil ik ooit 70cc maar is een topic voor later.

Wat wordt je daar wijzer van dan behalve dat het meer herrie maakt en de power van de motor drastisch daalt??

Drie gaten kan elke diameter zijn, niet bepaald specifiek.
TS wil weten of dat tegenwerkt.
Dat is wat makkelijker te zeggen wanneer je weet waar de gaten zitten.
Als ze alledrie helemaal aan het einde van de pijp zitten zal het weinig doen.
 
Uitlaat zit redelijk vol koolaanslag maar genieg doorstroom, heb de prop eruit gehaald merk alleen meer lucht, wel als ik bergafwaards ga meer toeren=meer snelheid. Hij komt zo eigenlijk niet op toeren zoals ik hem wil zou dit aan rolletjes/sproeier kunnen liggen of beide? Ik neem aan dat de gaten in de uitlaat wel kunnen( was niet mijn idee).

Ik wol ooit een 45km 50cc maar had begrepen dat dat alleen past met een aanpassing dat ga ik helaas dan niet zelf doen maar wat moet er gebeuren dan kan ik dat na de keuring door de zaak doen.

Groetjes silvan.
 

Attachments

  • 20230524_115654.jpg
    20230524_115654.jpg
    158 KB · Views: 14
  • 20230524_105533.jpg
    20230524_105533.jpg
    209.3 KB · Views: 13
  • 20230524_110349.jpg
    20230524_110349.jpg
    85 KB · Views: 14
Denk niet dat die gaten werkelijk prestatieverlies zullen geven, zitten al aan het einde van de expansie.
Wel geluidsoverlast eventueel en dat is zeer belangrijk bij de keuring.
Voor 2 tientjes laat je er 3 lasjes op zetten bij een willekeurige alibaba autogarage.
Anderzijds heb je op de 2e hands markt wss ook een vervangende pijp voor dat geld.
Verder zijn er genoeg brom cilinders die op snor carters passen, google maar eens.

En inderdaad prop eruit = meer brandstof nodig en lichtere rollen.
 
Dankjewel voor de reactie,

Weet je ongeveer welke rollen en sproeier
goed is als richtpunt. Rollen zijn 8.5 gram
Ik wil eerst het maximale uit de snorkop halen voor nu.

Ik vond online eigenlijk maar 1 cilinder van een geen merk/dmp wert ik even jiet meer zeker. Sws is dat een puntje voor later.

Ik vond zelf de uitlaat niet echt lawaai maken wel klinkt het een beetje als een stofzuiger. Wat is het maximale db? Ik heb ook ooit gehoord van een uitlaat sealer is dat een soort van vuller of pakking? Anders is dat tijdelijk wel een goede oplossing ik kan op het moment namelijk de uitlaat niet kwijt ( scooter is mijn dagelijks vervoer en bij een zaak ben ik vaak wel een dag of 2 kwijt ook al is het voor iets kleins in mijn ervaring).

Dank
 
Geen ervaring met snorcilinder.

Ga er vanuit dat de sproeier gauw 6-10 maten groter mag.
Rollen tot 2 gram lichter.
Maar dan praat ik over i.c.m. bromcilinder.

Achwel, in alle gevallen is het altijd testen, testen.
Er is wel informatie te vinden op dit forum betreffend dit blok, snorcilinder en ontgrenste uitlaat.

Er zal genoeg zijn om die uitlaat te dichten. Eventueel daarna nog afbinden met aluminiumtape.

Zie dat RDW document, 97 decibel.
 
Back
Top