Ik heb onlangs een snor Peugeot Zenith gekocht via marktplaats waar in eerste instantie niks mis mee leek te zijn. Overigens is dit mijn eerste scooter en heb er niet heel veel verstand van, maar ik heb me ondertussen al wel verder verdiept en weet het een en ander. Mijn plan was om deze scooter te gaan omkeuren naar een brom.
In deze zenith zijn alle onderdelen origineel. Maar bij het opvoeren (de varioplaat heb ik er ook afgehaald) kwam ik erachter dat er 14g rolletjes, gele trekveren en groene drukveer in zat. Hier heb ik geprobeerd 7,5g rolletjes in te doen en zwarte trekveren en een ander koppelingshuis met zwarte drukveer. Echter liep de scooter daarna opeens maar 20km/u ipv voorheen 40km/u, tevens trok hij wel een heel stuk beter dan voorheen aangezien er normaal een flinke delay in zit voordat de scooter vooruit komt.
Ik vond dit erg raar en vroeg mij af of het misschien helemaal verkeerd is afgesteld maar ik denk persoonlijk dat het niet alleen dat is.
Achteraf heb ik alles weer teruggezet zodat hij weer 40 liep.
Op een gegeven moment lekte mijn benzine en had ik mijn scooter verzopen waardoor hij niet meer liep, dit is uiteindelijk gefixt door het reviseren en schoonmaken van de carburateur, deze zat samen met de sproeier helemaal verstopt. Ook heb ik de bougie vervangen aangezien deze een zwakke vonk had, er miste heel wat pakkingen bij verschillende onderdelen die er nu weer op zitten en de vacuumpomp was stuk (oorzaak benzine lek) die nu gefixt is.
Ik heb nu het idee dat mijn scooter wel soepeler loopt en start alleen stottert de uitlaat nog steeds bij stationair (dit is al zo sinds ik hem heb aangeschaft), het klinkt als een diesel.
Ik denk dus dat het opvoeren niet gelukt is om de carburateur simpelweg niet in orde was.
Zou ik de scooter nu wel kunnen opvoeren, of wat raden jullie aan om te doen?
Ik heb veel scooter forums gelezen en video’s gekeken en ben onder andere gekomen op de volgende dingen die mijn scooter wellicht zouden kunnen helpen:
- 10g malossi rolletjes
- witte/zwarte trekveren malossi
- witte drukveer malossi
- malossi sport variateur
- uitlaat ontgrenzen & ontstoppen/uitbranden
- iig GOED afstellen (hoe dit precies moet is nog een raadsel voor mij, aangezien hier veel bij komt kijken)
- bromvertanding?? (ik had gezien dat dit mogelijk niet past op een snorblok)
- huidige 50cc cilinder reviseren, met nieuwe zuiger, krukas, lagers
- of een 50cc malossi sport cilinder (brom) eronder zetten, alleen zag ik dat ik mij het monteren van een bromcilinder op een snorblok een andere uitlaat nodig heb…
- checken op mogelijke valse lucht
- kleppen afstellen (tijdens rijden hoor ik namelijk een tikkend geluid dat steeds sneller gaat naarmate ik harder rijd)
Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk origineel te houden zodat het door de keuring kan gaan naar brom, overigens weet ik niet of deze scooter (gekocht voor €280) het waard is om zoveel geld in te stoppen.
Al met al wil ik graag jullie advies om mij op weg te helpen, ik zou het enorm waarderen.
In deze zenith zijn alle onderdelen origineel. Maar bij het opvoeren (de varioplaat heb ik er ook afgehaald) kwam ik erachter dat er 14g rolletjes, gele trekveren en groene drukveer in zat. Hier heb ik geprobeerd 7,5g rolletjes in te doen en zwarte trekveren en een ander koppelingshuis met zwarte drukveer. Echter liep de scooter daarna opeens maar 20km/u ipv voorheen 40km/u, tevens trok hij wel een heel stuk beter dan voorheen aangezien er normaal een flinke delay in zit voordat de scooter vooruit komt.
Ik vond dit erg raar en vroeg mij af of het misschien helemaal verkeerd is afgesteld maar ik denk persoonlijk dat het niet alleen dat is.
Achteraf heb ik alles weer teruggezet zodat hij weer 40 liep.
Op een gegeven moment lekte mijn benzine en had ik mijn scooter verzopen waardoor hij niet meer liep, dit is uiteindelijk gefixt door het reviseren en schoonmaken van de carburateur, deze zat samen met de sproeier helemaal verstopt. Ook heb ik de bougie vervangen aangezien deze een zwakke vonk had, er miste heel wat pakkingen bij verschillende onderdelen die er nu weer op zitten en de vacuumpomp was stuk (oorzaak benzine lek) die nu gefixt is.
Ik heb nu het idee dat mijn scooter wel soepeler loopt en start alleen stottert de uitlaat nog steeds bij stationair (dit is al zo sinds ik hem heb aangeschaft), het klinkt als een diesel.
Ik denk dus dat het opvoeren niet gelukt is om de carburateur simpelweg niet in orde was.
Zou ik de scooter nu wel kunnen opvoeren, of wat raden jullie aan om te doen?
Ik heb veel scooter forums gelezen en video’s gekeken en ben onder andere gekomen op de volgende dingen die mijn scooter wellicht zouden kunnen helpen:
- 10g malossi rolletjes
- witte/zwarte trekveren malossi
- witte drukveer malossi
- malossi sport variateur
- uitlaat ontgrenzen & ontstoppen/uitbranden
- iig GOED afstellen (hoe dit precies moet is nog een raadsel voor mij, aangezien hier veel bij komt kijken)
- bromvertanding?? (ik had gezien dat dit mogelijk niet past op een snorblok)
- huidige 50cc cilinder reviseren, met nieuwe zuiger, krukas, lagers
- of een 50cc malossi sport cilinder (brom) eronder zetten, alleen zag ik dat ik mij het monteren van een bromcilinder op een snorblok een andere uitlaat nodig heb…
- checken op mogelijke valse lucht
- kleppen afstellen (tijdens rijden hoor ik namelijk een tikkend geluid dat steeds sneller gaat naarmate ik harder rijd)
Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk origineel te houden zodat het door de keuring kan gaan naar brom, overigens weet ik niet of deze scooter (gekocht voor €280) het waard is om zoveel geld in te stoppen.
Al met al wil ik graag jullie advies om mij op weg te helpen, ik zou het enorm waarderen.