binker555

New Member
Ik heb onlangs een snor Peugeot Zenith gekocht via marktplaats waar in eerste instantie niks mis mee leek te zijn. Overigens is dit mijn eerste scooter en heb er niet heel veel verstand van, maar ik heb me ondertussen al wel verder verdiept en weet het een en ander. Mijn plan was om deze scooter te gaan omkeuren naar een brom.

In deze zenith zijn alle onderdelen origineel. Maar bij het opvoeren (de varioplaat heb ik er ook afgehaald) kwam ik erachter dat er 14g rolletjes, gele trekveren en groene drukveer in zat. Hier heb ik geprobeerd 7,5g rolletjes in te doen en zwarte trekveren en een ander koppelingshuis met zwarte drukveer. Echter liep de scooter daarna opeens maar 20km/u ipv voorheen 40km/u, tevens trok hij wel een heel stuk beter dan voorheen aangezien er normaal een flinke delay in zit voordat de scooter vooruit komt.
Ik vond dit erg raar en vroeg mij af of het misschien helemaal verkeerd is afgesteld maar ik denk persoonlijk dat het niet alleen dat is.
Achteraf heb ik alles weer teruggezet zodat hij weer 40 liep.

Op een gegeven moment lekte mijn benzine en had ik mijn scooter verzopen waardoor hij niet meer liep, dit is uiteindelijk gefixt door het reviseren en schoonmaken van de carburateur, deze zat samen met de sproeier helemaal verstopt. Ook heb ik de bougie vervangen aangezien deze een zwakke vonk had, er miste heel wat pakkingen bij verschillende onderdelen die er nu weer op zitten en de vacuumpomp was stuk (oorzaak benzine lek) die nu gefixt is.
Ik heb nu het idee dat mijn scooter wel soepeler loopt en start alleen stottert de uitlaat nog steeds bij stationair (dit is al zo sinds ik hem heb aangeschaft), het klinkt als een diesel.
Ik denk dus dat het opvoeren niet gelukt is om de carburateur simpelweg niet in orde was.

Zou ik de scooter nu wel kunnen opvoeren, of wat raden jullie aan om te doen?
Ik heb veel scooter forums gelezen en video’s gekeken en ben onder andere gekomen op de volgende dingen die mijn scooter wellicht zouden kunnen helpen:
- 10g malossi rolletjes
- witte/zwarte trekveren malossi
- witte drukveer malossi
- malossi sport variateur
- uitlaat ontgrenzen & ontstoppen/uitbranden
- iig GOED afstellen (hoe dit precies moet is nog een raadsel voor mij, aangezien hier veel bij komt kijken)
- bromvertanding?? (ik had gezien dat dit mogelijk niet past op een snorblok)
- huidige 50cc cilinder reviseren, met nieuwe zuiger, krukas, lagers
- of een 50cc malossi sport cilinder (brom) eronder zetten, alleen zag ik dat ik mij het monteren van een bromcilinder op een snorblok een andere uitlaat nodig heb…
- checken op mogelijke valse lucht
- kleppen afstellen (tijdens rijden hoor ik namelijk een tikkend geluid dat steeds sneller gaat naarmate ik harder rijd)

Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk origineel te houden zodat het door de keuring kan gaan naar brom, overigens weet ik niet of deze scooter (gekocht voor €280) het waard is om zoveel geld in te stoppen.

Al met al wil ik graag jullie advies om mij op weg te helpen, ik zou het enorm waarderen.
 
Advertisement - register to remove this

Verkopen dat ding , om dat ding beetje op snelheid te krijgen is het een Money Pitt,, oa vertanding zou je moeten aanpassen , of een compleet Bromblok moeten kopen , dat is dat hele ding niet meer waard.
Ik heb toch een heel andere ervaring met dergelijke scooters, ook Viva en de SF zijn vrij makkelijk wat sneller te krijgen zonder er gelijk een Money Pitt van te maken!

In vroeger dagen moest je nog lassen om er een bromuitlaat op te fabriceren zodat de cilindermond & ophanging op het motorblok goed uitkwam en zonder spanning gemonteerd kon worden.
Tegenwoordig (al jaren) kun je die gewoon kopen op div. websites.

Mits men geen racemonster wilt creëren is het gewoon mogelijk om de scooter tot de 60/65 km/u te krijgen zonder veel uit te geven.

Andere uitlaat (van Sito)
Iets ruimere hoofdsproeier (48 naar 50/52)
Lichtere rollen (10 gram per rol)
Groene drukveer vervangen voor een bromvariant of een witte van Malossi of Polini
Trekveren een fractie stugger als de originele.

In combinatie met de standaard vario en koppeling loopt dit vrij goed zonder overtoeren en/of een dipje.
Mits goed afgesteld qua lucht en brandstofmengsel op de carburateur, alsmede de oliepomp.
Als je zgn. race onderdelen gaat plaatsen zoals een Malossi variateur gaat het vaak mis.

De originele uitlaat ontdoen van een prop en/of andere belemmering is niet mogelijk!
Van origine heeft deze een veel dunnere uitlaatbocht als de bromfietsvariant.

Al die dure onderdelen kun je wel achterwege laten want dit is helemaal niet nodig!
Het brengt mij echter wel tot de volgende vraag aangezien dit scootertje al bijna in de klassiekers categorie valt..
Wat weet je over de historie bijvoorbeeld...
Hoeveel km heeft deze er al opzitten in de standaard setting?
 
Brom uitlaat past niet op een Snor Cilinder .
Brom Cilinder past niet op Snorblok , moet pas gemaakt worden ... Blok uit elkaar Krukas en lagers er uit , Carters Frezen .
Aankoop :
Scooter
Bromuitlaat
Brom cilinder....
Arbeid / tijd ... als je dat zelf niet kan .
Reken maar uit , bedrag komt nooit meer terug bij verkoop , dus ? IMO.. Money Pitt.
 
Brom uitlaat past niet op een Snor Cilinder .
Vreemd gegeven aangezien er al jaren uitlaten verkrijgbaar zijn voor de snorvarianten welke een bredere uitlaatbocht hebben.

Voorbeeld: https://www.m2trading.com/nl/websho...726-peugeot-vivacity-speedfight-25km-u-e-pass

Qua cilinders op het blok klopt het als een bus!
Maar dat vraagt hij toch niet, en zelfs de snor met minder spoelpoorten krijg je makkelijk naar de 60 km.

Ts gooit gewoon alles even op tafel zonder te weten wat de achtergrond is...
En dan wordt het wel een duur plaatje, en dat is toch wat voorbarig in mijn beleving.

Maar goed, ik lees het wel.
 
Last edited:
Er zijn overigens ook gewoon snellere (brom) cilinders te koop die wel op een snor blok passen. Sommige hebben een uitsparing waardoor ze gewoon passen. Moet je natuurlijk wel een brom uitlaat kopen, anders past die natuurlijk nog niet.

@Floris van bommelstijn Als je van een standaard uitlaat met een prop, naar een sito plus zonder prop gaat, moet je sproeiermaat wel echt een stuk meer omhoog als een paar maatjes. Dat zal eerder 10+ groter zijn.
Als je de sito er met prop onder zet kan het wel kloppen, maar dan zal er ook praktisch geen prestatieverschil zijn. De originele uitlaten zijn niet zo heel slecht.

Voor de rest wel met je eens. Je moet er geen racemonster van willen maken. Dan word het inderdaad wel een heel duur project, met maar matige resultaten. Maar een scooter die gewoon leuk optrekt en rond de 70 loopt, is echt niet zo duur of ingewikkeld, en dan doen ze het gewoon prima.

En ook de snor blokken lopen best wel oke als je alle begrenzingen er uit haalt. Dan gaat het ook al snel richting de 60. Moet je wel de rollen trekveren en drukveer aanpassen. Of tenminste, gewoon het standaard spul in zetten voor een brom.
In mijn ervaring werken rollen van rond de 7-8 gram meestal het beste.

Op deze blokken ook vooral niet te gek doen met drukveren, trekveren etc. Origineel brom spul werkt meestal prima als je geen heel gekke setup hebt. Sport vario kan wel wat schelen, maar verwacht ook geen wereld van verschil.
Te strakke drukveer kost je al heel snel topsnelheid.

Grootste probleem is IMO het fatsoenlijk afstellen van zo'n blok. Dat is gewoon een beetje lastig, ook met wat ervaring. Laat het originele filter zitten, met de buis, en de "begrenzer" die er in zit. Maakt het 100x makkelijker. Maar het stelt gewoon niet zo lekker af als de meeste andere blokken. Daar is dus ook vaak nog wel wat winst te behalen.
 
Er zijn overigens ook gewoon snellere (brom) cilinders te koop die wel op een snor blok passen. Sommige hebben een uitsparing waardoor ze gewoon passen. Moet je natuurlijk wel een brom uitlaat kopen, anders past die natuurlijk nog niet.
Nou nee, er zijn wel cilinders verkrijgbaar waarvan de cilinderhemd korter is.
Van en/of met een uitsparing (aan beide kanten) is mij niet totaal niet bekend...
Wil overigens niet zeggen dat ze niet bestaan, maar ik ken ze niet!
Als je van een standaard uitlaat met een prop, naar een sito plus zonder prop gaat, moet je sproeiermaat wel echt een stuk meer omhoog als een paar maatjes. Dat zal eerder 10+ groter zijn.
Als je de sito er met prop onder zet kan het wel kloppen, maar dan zal er ook praktisch geen prestatieverschil zijn. De originele uitlaten zijn niet zo heel slecht.
Met 10 maten groter zit je al aan maatje 68 wat natuurlijk veel te groot is voor een snorvariant!
Even uitgaande van de oude tijd waar tussenmaten van sproeiers gewoon was, is dit jaren terug al verandert en heeft men besloten om over te gaan op de nieuwe standaard maten die per 2 verspringen...
Dit omdat de moderne carburateurs beter zijn af te stellen.

En 7/8 gram per rol is gewoonweg te licht! Bromvariant zit rond de 8,5/9 gram.
Snorvariant zit op 13,3 gram standaard, de overgang van 79,8 naar (6x8=) 48.0 gram is gewoonweg te veel!

In de beginpost staat ook te lezen dat het eerst goed liep met een snelheid van 40 km/u.
Hier moet men verder op borduren en het geheel goed afstellen als men overstapt naar wat meer vermogen middels een bromuitlaat.
Daarna ging het fout wat resulteerde in andere (niet gerelateerde) euvels!

De motor stond bij voorbaat al niet erg goed afgesteld lees ik, de vorige eigenaar heeft er dus ook een ratjetoe van gemaakt wat gelukkig (vooralsnog) geen schade tot gevolg heeft gehad!
En de huidige (met alle respect) heeft ook geen idee waar te beginnen wat ook niet echt handig is.
 
Met 10 maten bedoel ik natuurlijk gewoon 10 groter, dus rond de 60. Met prop 50, zonder prop 60 zit je zeker wel in de buurt. Als je zonder prop maar een paar maatjes omhoog gaat loopt hij zeker te arm.

Ik heb heel veel geklooid met deze blokken. In mijn ervaring loopt 7-8 gram het mooist. Ook op snor cilinders. (moet je wel de druk en trekveren ook aanpassen naar brom, zoals ik al zei)

Dat hij maar 20 liep kan ook komen door een veel te strakke drukveer. Iets wat in mijn ervaring dus ook vaak een probleem is. (20 is wel heel extreem, maar dan nog)
Als hij onbegrensd is, en 40 loopt, loopt hij niet bepaald lekker als je het mij vraagt. Goed lopen is subjectief. En zoals ik het lees loopt het ook niet bepaald geweldig.

Als we dan echt terug gaan komen op de vraag van TS, waar het natuurlijk wel om gaat haha. o_O

Bij de basis beginnen. Alles goed nakijken. Brandstof, benzinepomp, carburateur etc. Ontsteking, bobine, bougie, etc. Compressie controleren. Je zal toch eerst de basis goed moeten krijgen. Je kan er wel een mooie cilinder op gooien, als je ontsteking niet goed is, je uitlaat verstopt, carburateur vies, ik zeg maar iets, zal het nooit goed lopen.

Helemaal geen nieuwe onderdelen, je moet er achter komen wat het probleem is. Dan kan je gaan kijken wat je kan en wil kopen.

Probeer je niet tegen je schenen te schoppen ofzo he! Dit zijn mijn ervaringen, als jij andere ervaringen hebt, prima!
 
Last edited:

Zoals deze bijvoorbeeld
Er staat beschreven: Let op, deze cilinder past niet op de snor scooters met een 25km/h motorblok!
Met 10 maten bedoel ik natuurlijk gewoon 10 groter, dus rond de 60. Met prop 50, zonder prop 60 zit je zeker wel in de buurt. Als je zonder prop maar een paar maatjes omhoog gaat loopt hij zeker te arm.
Dus je bedoelt 5 maten groter wat op 58 uitkomt?
Tussenmaten bestaan niet meer!

Dellorto, Gurtner en zelfs Teikei zitten allemaal relatief dichtbij elkaar qua sproeiersetting.
Al deze manuals van Peugeot heb ik in m'n archief dus kan het zo teruglezen.

En ja, jouw ervaringen sluiten niet aan op de mijne, maar dat is niet erg!
 
Met 10 maten bedoel ik natuurlijk gewoon 10 groter, dus rond de 60. Met prop 50, zonder prop 60 zit je zeker wel in de buurt. Als je zonder prop maar een paar maatjes omhoog gaat loopt hij zeker te arm.

Ik heb heel veel geklooid met deze blokken. In mijn ervaring loopt 7-8 gram het mooist. Ook op snor cilinders. (moet je wel de druk en trekveren ook aanpassen naar brom, zoals ik al zei)

Dat hij maar 20 liep kan ook komen door een veel te strakke drukveer. Iets wat in mijn ervaring dus ook vaak een probleem is. (20 is wel heel extreem, maar dan nog)
Als hij onbegrensd is, en 40 loopt, loopt hij niet bepaald lekker als je het mij vraagt. Goed lopen is subjectief. En zoals ik het lees loopt het ook niet bepaald geweldig.

Als we dan echt terug gaan komen op de vraag van TS, waar het natuurlijk wel om gaat haha. o_O

Bij de basis beginnen. Alles goed nakijken. Brandstof, benzinepomp, carburateur etc. Ontsteking, bobine, bougie, etc. Compressie controleren. Je zal toch eerst de basis goed moeten krijgen. Je kan er wel een mooie cilinder op gooien, als je ontsteking niet goed is, je uitlaat verstopt, carburateur vies, ik zeg maar iets, zal het nooit goed lopen.

Helemaal geen nieuwe onderdelen, je moet er achter komen wat het probleem is. Dan kan je gaan kijken wat je kan en wil kopen.

Probeer je niet tegen je schenen te schoppen ofzo he! Dit zijn mijn ervaringen, als jij andere ervaringen hebt, prima!
Hij loopt begrensd (standaard) 40 (45 op teller) , hierbij zit de vario plaat er nog op. Jullie raden dus aan om vooral een lichtere drukveer erin te zetten (witte malossi) en welke trekveren zal ik proberen want ik heb geen idee welke (ik heb nu gele), ook zal ik de 14g rollen naar 10 veranderen. De uitlaat pas ik liever niet aan aangezien dit wat geld kost en ik niet teveel geld er meer in wil stoppen, wel kan ik proberen de uitlaat nog te ontstoppen/ontbranden, wellicht helpt dit ook. Het schoonmaken van mijn carburateur heeft lichtelijk geholpen met tegengaan van het stotterende geluid van mijn uitlaat, maar dit is echter nog steeds niet verholpen en stotterd flink en onregelmatig stationair, vooral als hij koud is, als ik een langer stuk heb gereden klinkt het als een normale 2 takt alleen hoe langer ik stil sta zakt het geluid zegmaar steeds verder terug tot dat rommellende geluid. Heeft dit te maken met de afstelling of is dit iets anders?
Post automatically merged:

De scooter heeft trouwens 6100 km op de teller maar ik ga ervan uit dat dit aangepast is aangezien hij al veel eerdere eigenaars heeft gehad en dat ding uit 2000 ofzo komt
 
Ik heb toch een heel andere ervaring met dergelijke scooters, ook Viva en de SF zijn vrij makkelijk wat sneller te krijgen zonder er gelijk een Money Pitt van te maken!

In vroeger dagen moest je nog lassen om er een bromuitlaat op te fabriceren zodat de cilindermond & ophanging op het motorblok goed uitkwam en zonder spanning gemonteerd kon worden.
Tegenwoordig (al jaren) kun je die gewoon kopen op div. websites.

Mits men geen racemonster wilt creëren is het gewoon mogelijk om de scooter tot de 60/65 km/u te krijgen zonder veel uit te geven.

Andere uitlaat (van Sito)
Iets ruimere hoofdsproeier (48 naar 50/52)
Lichtere rollen (10 gram per rol)
Groene drukveer vervangen voor een bromvariant of een witte van Malossi of Polini
Trekveren een fractie stugger als de originele.

In combinatie met de standaard vario en koppeling loopt dit vrij goed zonder overtoeren en/of een dipje.
Mits goed afgesteld qua lucht en brandstofmengsel op de carburateur, alsmede de oliepomp.
Als je zgn. race onderdelen gaat plaatsen zoals een Malossi variateur gaat het vaak mis.

De originele uitlaat ontdoen van een prop en/of andere belemmering is niet mogelijk!
Van origine heeft deze een veel dunnere uitlaatbocht als de bromfietsvariant.

Al die dure onderdelen kun je wel achterwege laten want dit is helemaal niet nodig!
Het brengt mij echter wel tot de volgende vraag aangezien dit scootertje al bijna in de klassiekers categorie valt..
Wat weet je over de historie bijvoorbeeld...
Hoeveel km heeft deze er al opzitten in de standaard setting?
welke trekveren raad je aan die een fractie stugger zijn dan de gele? ik heb moeite dit online te vinden, zouden witte malossi trekveren goed zijn?
 
Back
Top