zelf tunen van een evo ??

tazmanian_devil

r&r tuning
hoi,

ik heb hier een oude polini evo 4 70 cc voor mina lc liggen, met paar dikke krassen erin enzow, en een afgebroken stukje hemd maar waarschijnlijk is er nog wel mee te rijden. ik kan an een een mina frampje en een c16 een 21mm en een blok komen om te testen.

Nu wou ik hem zelf eens gaan tunen om daar wat ervaring mee op te doen, ik heb wel eens wat std cilindertjes enzow getuned, ook met merkbaar resultaat.

Maar ik denk toch dat het met een evo wat anders ligt.

zijn er ook duidelijke sites die daar uitleg over geven hoe je dat moet doen dus hoe je de poorten een goede vorm geeft?

ik dacht altijd dat een uitlaatpoort alleen verhoogt/ verbreed kon worden, maar op de fotos die ik weleens zien van getunde cilinders met vlinder poort zie ik ook vaak dat ze een hele hap onderuit de uitlaatpoort hebben gehaald, wat heeft dit voor zin


en de timing van de spoelers aanpassen is dit noodzakelijk voor goede prestaties als je bijvoorbeeld de uitlaatpoort aanpast, de spijl dunner maakt en de spoelers aan de achterkant scherp maakt ? zo ja waar kan ik daar informatie over vinden.

en als je zegmaar je cilinder naar koopmans/3br zou brengen en die laat je daar stage 3 ofzow tunen wordt dan ook de timing aangepast??
 
Advertisement - register to remove this

Om timing aan te passen van de spoelers heb je speciaal gereedschap nodig...

Uit de uitlaatpoort valt (denk ik) de meeste winst te halen.
 
Als je het zelf wilt doen, zou ik wel een poortmapje ofzo aanschaffen, en je spoelers is een kutwerkje,... moet je een haaks freesmachientje voor hebben tog? + de exacte timing weten, anders schiet je er nog niets mee op ;)

Uit je uitlaatpoort valt zoiezo veel te halen :)
Zijn denk ik wel mensen die een poortmap hebben van die cilinder..
 
ik denk wel dat er hier wat van staat op die ene site met heel veel info waar ik al een aantal x naar verwezen heb bij verschillende mensen maar elke x de naam van vergeet :|
mcdizzy.com oid:S

pronk weet het ook wel:)
suc6
 
Vast wel....

Lees gewoon tunings-boeken, en pleeg veel research naar dit onderwerp. Na dit allemaal te hebben gedaan, kan je zelf aan de slag. Lijkt het je nog moeilijk? Neem dan een ervaren tuner in de arm...

Dat was de tip, van het JIP :)
 
Back
Top