binnerotor zelf maken??

melf #50 said:
denk niet dat er veel mensen zijn die zo nauwkeurig een ontsteking kunnen maken , teminste de gemiddelde low bugdet mannen(vrouwen mischien ook :P) niet , komt nog bij dat een slimme low budget man juist WEL een bestaande rotor koopt omdat ie dan niet wekenlang bezig is met 1 rotor (en dan nog de vraag of ie werkt) , dan kun je beter in die tijd gaan werken , in die tijd dat je zelf een rotor zou kunnen maken verdien je waarschijnlijk genoeg geld om 1 te kunnen kopen...

er komt wel wat meer bij kijken dan ff een spoeltje wikkelen e.d. , je moet ook nog een bobine hebben , en wil je een curve hebben word het nog leuker , komt nog bij dat je niet even van huis tuin en keuken spullen ff een rotortje maakt , je bent ook speciaal materiaal en gereedschap/machines nodig...

en je moet dus weten welke waarders (weerstand etc.) je wilt/kunt gebruiken , oftewel er gaat ook nog research in zitten....
Dit was het resultaat van een middagje knutselen en wat ook nog werkt :)

IMG_0116.JPG


Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.
 
mhr#27 said:
Dit was het resultaat van een middagje knutselen en wat ook nog werkt :)



Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.

Als ik het zo bekijk heb je dus gewoon een rc tijd voor het tijdstip tesamen met een basis die door de gever getriggerd wordt.

Hij kan dus zijn ontstekingstijdstip veranderen met het aanpassen van de r of c in de kring (zo te zien de c ;)).

Deze schakeling kost ongeveer 5 euro ofzo. maar je hebt nogsteeds een bestaande rotor nodig ...
 
mhr#27 said:
Dit was het resultaat van een middagje knutselen en wat ook nog werkt :)

IMG_0116.JPG


Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.


mja , ik heb het over het geheel niet alleen de cdi rommel...
 
mhr#27 said:
Voor de rotor, stator en bobine moet je niet gaan lopen kutten en gewoon een bestaande als basis nemen.

Ik heb vorige week mijn selletra aan een osciloscoop gehangen om te kijken wat voor signaal hij geeft naar de CDI, maar daar werk ik niet echt veel wijzer van, hoe harder je draaide hoe hoger de spanning :rolleyes:

T'is trouwens voor een programmeerbare CDI, die een vriend van me aan het maken is, alleen wilde die vanaf nul beginnen, dus zelf een pickup sensor maken en een 12V accu gebruiken.

Iemand tips? :P
 
precies.

de rotor van een kettingzaag is mss dan wel groot maar wel licht en dun. het werkt gewoon doordat er een magneet langs de bobine gaat.

bij een kettingzaag rotor zitten er meestal koelvinnen aan. die moeten er af gedraait worden.
en dan volg je precies de foto's die hier gepost zijn.
 
ABT said:
Ik heb vorige week mijn selletra aan een osciloscoop gehangen om te kijken wat voor signaal hij geeft naar de CDI, maar daar werk ik niet echt veel wijzer van, hoe harder je draaide hoe hoger de spanning :rolleyes:

T'is trouwens voor een programmeerbare CDI, die een vriend van me aan het maken is, alleen wilde die vanaf nul beginnen, dus zelf een pickup sensor maken en een 12V accu gebruiken.

Iemand tips? :P
Bij een selettra geeft de rotor een sinusvormig signaal aan de cdi.
Dit signaal wordt gebruikt om de condensator in de cdi op te laden.
De cdi gebruikt een positieve (of negatieve afhankelijk van de keuze) nuldoorgang van het sinusvormige signaal als referentiepunt voor het ontstekingstijdstip.

En dat de spanning op loopt naar mate de frequentie hoger wordt is nogal logisch. :+
 
Exision said:
Als ik het zo bekijk heb je dus gewoon een rc tijd voor het tijdstip tesamen met een basis die door de gever getriggerd wordt.

Hij kan dus zijn ontstekingstijdstip veranderen met het aanpassen van de r of c in de kring (zo te zien de c ;)).

Deze schakeling kost ongeveer 5 euro ofzo. maar je hebt nogsteeds een bestaande rotor nodig ...
Je verhaal klopt niet helemaal.
Die cdi van mij is eigenlijk bedoeld voor een ontsteking met pick-up, maar met een kleine aanpassing is hij ook te gebruiken voor een binnenrotor.

De condensator wordt opgeladen door de ontstekingspoel.
Op het juiste moment wordt er een thyristor in geleiding gebracht waardoor de condensator over de bobine wordt ontladen en je een vonk krijgt.

Het ontstekingstijdstip wordt dus door de pick-up bepaald, of een stukje electronica als een variabel tijdstip hebt.
Het heeft dus in principe niet veel met een rc tijd te maken.
 
Een infrarood pick-up is natuurlijk zeker snel genoeg, maar hij is kwetsbaarder dan een spoel als pick-up en er is meer elektronica bij nodig. Er is niets simpeler dan een spoel als pick-up. Die kan bijna direct de thyristor aansturen. Verder kun je daarmee vrij eenvoudig het ontstekingstijdstip elektronisch instellen en tevens krijg je hiermee automatische vervroeging als functie van het toerental, als je tenminste zorgt dat de pick-up een driehoekspanning afgeeft. Dat is bij de normale buitenrotor niet het geval. Die geeft per omwenteling een scherpe piek als trigger. Daardoor ontsteekt de thyristor onafhankelijk van het toerental op hetzelfde moment. Dat willen we niet, want we moeten een sterke vervroeging hebben bij oplopend toerental. Als je de pick-up de juiste spanningsvorm laat afgeven gebeurt dat automatisch, omdat de flanken van de driehoekspanning evenredig met het toerental steiler worden. Dit is een groot voordeel van de binnenrotor, naast de snelle gasreactie. Die automatische vervroeging kan ook met een buitenrotor gemaakt worden, maar dan moet de pick-up constructie aangepast worden. Hieronder staat een foto van mijn binnenrotor. Hij moet nog worden ingegoten. De testbank gaat tot 15000 RPM. De ontsteking kan nog veel hoger. Hij geeft een ontstekingsvervroeging van 30graden bij 15000 RPM en van enkele graden bij 1000 RPM. De vervroeging als functie van het toerental, maar ook het ontstekingstijdstip zelf kan elektronisch worden gewijzigd, dus zonder de grondplaat te verdraaien. Sorry voor de bende. Die is al opgeruimd. :)


 
tom.. zou je ook svp de fotow willen posten :D
dit onderwerp vraagt echt naar meer daglicht
aangezien ik een paps heeft die goed kan cnc'en ;) :) en cdi's bouwen
 
Tom Peugeot said:
een foto van mijn binnenrotor. Hij moet nog worden ingegoten. De testbank gaat tot 15000 RPM. De ontsteking kan nog veel hoger. Hij geeft een ontstekingsvervroeging van 30graden bij 15000 RPM en van enkele graden bij 1000 RPM. De vervroeging als functie van het toerental, maar ook het ontstekingstijdstip zelf kan elektronisch worden gewijzigd, dus zonder de grondplaat te verdraaien. Sorry voor de bende. Die is al opgeruimd. :)


Een 2-takt moet je tot het toptoerental verlaten, niet vervroegen !

Dit gaat je zuigers kosten of een niet oppakkende scooter :)

Je moet dus zegmaar vanaf 1000 tpm gaan verlaten naar het toerental waar het topvermogen geleverd word, en vanaf dat toerental mag je weer gaan vervroegen.....
 
haha idd , ik hoop dat ie et per ongeluk verkeert getypt heeft :p

tom , kijk eens op de site van hpi anders, daar staan een paar vervroegings grafiekjes...
 
Back
Top