Tom Peugeot
kymco sprinter
Of we met een tweetact of een viertact te maken hebben maakt niet uit. Wat uitmaakt is de cilindervulling. Bij een tweetakt gebruiken we uiteraard meestal een expansieuitlaat die een betere vulling geeft in het toerengebied waarop hij is afgestemd. In dat toerengebied is de compressie-einddruk groter en in een gas met grotere druk verloopt het verbrandingsproces sneller. Dus theoretisch zouden we dan moeten verlaten, In de praktijk komt het erop neer dat we minder vervroegen. Aangezien de tijd die nodig is om het mengsel volledig te verbranden redelijk constant is (even uitgaande van een constante compressie-eindruk) moeten we zeer aanzienlijk vervroegen bij hele hoge toerentallen. Doen we dat niet , dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt. Natuurlijk moeten we niet zoveel gaan vervroegen dat we gevaarlijke drukpieken krijgen met zuigerschade als gevolg. Verder: de noodzaak om te verlaten in het gebied waarin de expansieuitlaat is afgestemd is voor een scooter waarmee we in principe een constant toerental draaien van veel minder belang dan bij een schakelmachientje. Voor de scooter komt het er op neer dat we ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip in dat gebied optimaal is en in ieder geval moet de vonk daar, bij dat toerental, aanzienlijk vroeger verschijnen dan bij stationair draaiende motor. Mijn ervaring is dat het verschil al gauw 20 krukasgraden bedraagt.