binnerotor zelf maken??

Of we met een tweetact of een viertact te maken hebben maakt niet uit. Wat uitmaakt is de cilindervulling. Bij een tweetakt gebruiken we uiteraard meestal een expansieuitlaat die een betere vulling geeft in het toerengebied waarop hij is afgestemd. In dat toerengebied is de compressie-einddruk groter en in een gas met grotere druk verloopt het verbrandingsproces sneller. Dus theoretisch zouden we dan moeten verlaten, In de praktijk komt het erop neer dat we minder vervroegen. Aangezien de tijd die nodig is om het mengsel volledig te verbranden redelijk constant is (even uitgaande van een constante compressie-eindruk) moeten we zeer aanzienlijk vervroegen bij hele hoge toerentallen. Doen we dat niet , dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt. Natuurlijk moeten we niet zoveel gaan vervroegen dat we gevaarlijke drukpieken krijgen met zuigerschade als gevolg. Verder: de noodzaak om te verlaten in het gebied waarin de expansieuitlaat is afgestemd is voor een scooter waarmee we in principe een constant toerental draaien van veel minder belang dan bij een schakelmachientje. Voor de scooter komt het er op neer dat we ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip in dat gebied optimaal is en in ieder geval moet de vonk daar, bij dat toerental, aanzienlijk vroeger verschijnen dan bij stationair draaiende motor. Mijn ervaring is dat het verschil al gauw 20 krukasgraden bedraagt.
 
30 graden vervroeging bij 15000 rpm tov stationair toerental blijft echt niet heel hoor.
(Ik zou er graag bij willen zijn als je volgas gaat testen. }) )

Je theorie klopt voor 4-takt, maar bij 2-takt zijn er meer factoren om rekening mee te houden.
 
Ik ga bezig met een binnen rotor maken op mijn puch maxi.
Dat is heel simpel te doen door het vliegwiel aan te passen zodat alleen het nokje overblijft die de contact punten opendrukt, dus alleen dat nokje op de krukas zit.
Dan zet ik een accu op de bobine die dan hoogspanning op bouwt en zorgt voor de vonk.

En als het goed is moet die dan vonken, het nadeel is wel dat de contact punten bij 12500rpm gaan "zweven" majah ik denk niet dat me puch 12500rpm gaat halen :rolleyes:

( als het is gelukt post ik wel een foto )
 
ik heb gehoord dat er in suri wat mensen rijden met kettingzaag rotor, maar die cilinders gaan niet lang mee, heb je zo een gat in je kop.

maar als j\die test is geweest wil ik dat wel zien:)
 
rs-ruud said:
geen offence, maar snap je uberhaupt wel waarom er vervroegt word?

Zoals ik al zei:
Doen we dat niet, dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt.

Duidelijk?
 
Tom Peugeot said:
Of we met een tweetact of een viertact te maken hebben maakt niet uit. Wat uitmaakt is de cilindervulling. Bij een tweetakt gebruiken we uiteraard meestal een expansieuitlaat die een betere vulling geeft in het toerengebied waarop hij is afgestemd. In dat toerengebied is de compressie-einddruk groter en in een gas met grotere druk verloopt het verbrandingsproces sneller. Dus theoretisch zouden we dan moeten verlaten, In de praktijk komt het erop neer dat we minder vervroegen. Aangezien de tijd die nodig is om het mengsel volledig te verbranden redelijk constant is (even uitgaande van een constante compressie-eindruk) moeten we zeer aanzienlijk vervroegen bij hele hoge toerentallen. Doen we dat niet , dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt. Natuurlijk moeten we niet zoveel gaan vervroegen dat we gevaarlijke drukpieken krijgen met zuigerschade als gevolg. Verder: de noodzaak om te verlaten in het gebied waarin de expansieuitlaat is afgestemd is voor een scooter waarmee we in principe een constant toerental draaien van veel minder belang dan bij een schakelmachientje. Voor de scooter komt het er op neer dat we ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip in dat gebied optimaal is en in ieder geval moet de vonk daar, bij dat toerental, aanzienlijk vroeger verschijnen dan bij stationair draaiende motor. Mijn ervaring is dat het verschil al gauw 20 krukasgraden bedraagt.

Wijze praat voor een 15-jarige. :)
 
Tom Peugeot said:
Of we met een tweetact of een viertact te maken hebben maakt niet uit. Wat uitmaakt is de cilindervulling. Bij een tweetakt gebruiken we uiteraard meestal een expansieuitlaat die een betere vulling geeft in het toerengebied waarop hij is afgestemd. In dat toerengebied is de compressie-einddruk groter en in een gas met grotere druk verloopt het verbrandingsproces sneller. Dus theoretisch zouden we dan moeten verlaten, In de praktijk komt het erop neer dat we minder vervroegen. Aangezien de tijd die nodig is om het mengsel volledig te verbranden redelijk constant is

die tijd is niet constant, dat is juist de reden waarom er op lage toerentallen veer vervroegt word en op hoge toerentalleen veel minder

(even uitgaande van een constante compressie-eindruk) moeten we zeer aanzienlijk vervroegen bij hele hoge toerentallen. Doen we dat niet , dan zien we dat op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort vrijgeeft de verbranding nog in volle gang is, met uitsmeerverschijnselen bij de zuiger aan de uitlaatzijde als gevolg. Ook het tussenschot bij vlinderpoorten krijgt het dan zwaar te verduren omdat het bloedheet wordt.

heet word het toch wel, de meeste warmte, en de ontbranding gebeurt gewoon als de uitlaatpoort nog dicht is

Natuurlijk moeten we niet zoveel gaan vervroegen dat we gevaarlijke drukpieken krijgen met zuigerschade als gevolg.

alles dat ontbrand voor de zuiger over het bdp heen is is negatieve energie! het gaat je slag tegen!

verder: de noodzaak om te verlaten in het gebied waarin de expansieuitlaat is afgestemd is voor een scooter waarmee we in principe een constant toerental draaien van veel minder belang dan bij een schakelmachientje. Voor de scooter komt het er op neer dat we ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip in dat gebied optimaal is en in ieder geval moet de vonk daar, bij dat toerental, aanzienlijk vroeger verschijnen dan bij stationair draaiende motor. Mijn ervaring is dat het verschil al gauw 20 krukasgraden bedraagt.

en hoe heb jij jouw ervaring getest?

zie dikgedrukt..
 
ik heb gister 2 onstekingen aangeschaft, allebei van een kettingzaag.

de vonk is heel krachtig, alleen hij heeft een redelijk hoog toerental nodig voordat ie begint met vonken, het langzaamste toerental ga ik nog bepalen, zodat er geen probremen voordoet met het aankicken.

ik heb de rotors al afgedraait tot redelijke grote.
 
Yorick@nrg said:
ik heb gister 2 onstekingen aangeschaft, allebei van een kettingzaag.

de vonk is heel krachtig, alleen hij heeft een redelijk hoog toerental nodig voordat ie begint met vonken, het langzaamste toerental ga ik nog bepalen, zodat er geen probremen voordoet met het aankicken.

ik heb de rotors al afgedraait tot redelijke grote.
maak eens foto's :)
 
alles dat ontbrand voor de zuiger over het bdp heen is is negatieve energie! het gaat je slag tegen!

nietdus, de ontbranding begint, dat wil zeggen dat er een vlamfront ontstaat met in het meest gunstige geval een snelheid van rond de 25 m/s, deze heeft jouw zuiger nog niet geraakt voordat hij over bdp heen is. Anders zou je toch niet vervroegen....
 
ik heb ff een vraagje over et maken van de grondplaat.

welke dikte zal ik gebruiken, of welke dikte is het op de pic om pag1.
wat is makkelijker? een spiebaan of een losse rotor dus dat je hem kan stellen, of een vaste of verdraaibare grondplaat.
 
Exision said:
nietdus, de ontbranding begint, dat wil zeggen dat er een vlamfront ontstaat met in het meest gunstige geval een snelheid van rond de 25 m/s, deze heeft jouw zuiger nog niet geraakt voordat hij over bdp heen is. Anders zou je toch niet vervroegen....

je hebt gelijk, het is in zekere mate, maar das logisch allemaal..

punt is dus dat als je 20 graden vervroegt @ 14000 toeren deze de zuiger dus wel raakt (duwt)
 
Back
Top