This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

XSR Morini Speed Project

XSR

XSR
XSR Morini Speed Project

Goedendag mede scooter-freaks,

Wie zijn wij?

We zullen ons eerst even voorstellen. We heten Tom en Thomas zijn 17 en 18 jaar oud. We hebben leuk scooter verleden gehad met beetje opvoeren ander uitlaatje ander vario'tje je kent het wel. Later heeft Thomas nog een project gehad met een verlengde blauw-witte SR, die velen van jullie wel zullen kennen. Hiermee hebben we in Meppel vorig jaar gesprint en een mooie tijd gehad. Deze is nu verkocht en Thomas had niks meer omhanden . Vandaar dat wij nu samen een project beginnen. De aanleiding voor dit project kwam omdat Tom nog een morini blok met MHR Speed had liggen (waarvan het project wel op deze site staat) en we hadden altijd wel het idee gehad om daar ooit nog wat leuks mee te gaan doen, en samen zijn de kosten toch wat lager.

Het idee

We wouden helemaal wat nieuws bedenken. Dus we gingen op marktplaats zoeken naar een leuk frame. We vonden een puch maxi frame in een dorp verder op, voor 10 euro. Meteen die kerel opgebeld en diezelfde middag hebben we het frame opgehaald op de scooter.
Eenmaal thuis gekomen zagen we dat het achterspatbord een beetje los zat dus die hebben we er meteen afgemokert en hier en daar de staal borstel er overheen gehaald en toen kwamen we bij dit resultaat :w : [/CENTER]



De volgende dag zijn we wat dingen gaan opmeten want het blok past er natuurlijk niet zo 1 2 3 onder dus er moest een subframe komen. Eenmaal alles opgemeten moest de slijptol er even overheen om het onnodige ijzer weg te halen:


Reacties zijn altijd welkom!

Toen dat klaar was hebben we een soort subframe van hout gemaakt en gekeken of de afstanden juist waren en even vast gezet met spaken we hadden niks anders :L zo krijg je een beetje een idee hoet het eruit gaat komen te zien.



Het volgende weekend erop hadden we ff een stuk staal gehaald van een 0,5 centimeter dik om hiervan het echte subframe te maken. Zie hier het resultaat. Tom heeft het ontwerp net naar z'n buurman gebracht, die het wel even voor ons wilde lassen :w . Hierbij, Henk bedankt!



Natuurlijk moet er nog het een en ander worden aangeschaft. We zijn nog op zoek naar een SR voorvork en ook de remmerij hebben we nog niet. Wat we inmiddels al hebben zijn de radiateur en toebehoren, en de voorvelg. Zie hier:




Zaterdag 24 Maart:
Vandaag was het mooi weer dus was het weer tijd om even aan het frame te werken vanochtend het gelaste subframe terug gekregen van de buurman van Tom is egt super mooi geworden foto's van dit subframe volgen nog.
Vandaag nog een beetje bedacht wat we nog moesten kopen dus zijn we nog even de gamma binnen gelopen en nog het een en ander gehaald:



Ook hebben we een begin gemaakt aan het dicht maken van de achterkant
dus eerst vlink wat pur en daarna wat glasmatjes er overheen


Ook zijn we als reserve ingeschreven bij brommersprint damwoude dus hopen dat er nog wat mensen uitvallen

Maandag 26 maart:

Er is weer het een en ander gebeurd vandaag en gister. Gister zaten we met een enorm probleem, wat betreft de voorvork. De SR vork die we zaterdagavond gekocht hadden ging er never no way inpassen. We stond al in twijfel of we een EBR korte voorvork zouden kopen, om zo een gewone puchvelg erin te doen. Toch zouden we dit erg jammer vinden, omdat we het geheel ook een beetje mooi en professioneel willen houden, zou t wel zo vet zijn als er ook een SR velg voor inzit.

Vandaag kwamen we dus op het briljante (lees: idiote) idee om van de scootervoorvork de stuurpen eraf te zagen, en deze aan een MB voorvork te lassen. Dus begonnen we risicovol aan het zagen:




Na een poosje zwoegen en zweten kom je dan bij dit (nu nog) trieste resultaat




Verder ook nog even gekeken hoe het blok er ongeveer onder komt te hangen. Aangezien het subframe klaar was, konden we meteen ff kijken. De wielbasis is gelukkig wel lang, en veel langer kan het denk ik ook niet. Dan komen we in de knoei met de achter'veer'. Dit geheel krijgt dan ongeveer deze vorm:




Dinsdag 27 maart:

Vandaag waren we lekker vrij (Thomas 1 toetsje ), dus tijd zat om ff te beunen. Toen ik bij Thomas aankwam vanmiddag zag ik dat ie bezig was geweest met radiateurophanging. Dus daar zijn we ff mee bezig geweest vandaag, en resultaat mag er zeker wezen. Ook nog ff wat foto's geschoten:

Het radje lag al chillend te wachten met een bakje moertjes :



Voor de ophanging hadden we beugeltjes gemaakt, die aan de originele tank vastkomen, met stukjes staal erdoor. Zie hier die stukjes en de beugeltjes:




Daarna ff kijken waar ze precies moeten komen, en gaatjes geboord in de tank. Toen de gaatjes er eenmaal zaten konden we de stangetjes erdoor steken:




Uiteindelijk zaten ze er allemaal doorheen:



Maar d'r wordt natuurlijk niet gebeund zonder muziek (a la beun )



Uiteindelijk zat het radje mooi vast, en zijn we zeker tevreden over het resultaat!





En voorvork er ff los onder geplakt Ziet er al goed uit!




Dit voorzover de werkzaamheden van vandaag

Update Zaterdag 31 Maart:

Vandaag weer heerlijk lenteweer dus moest toch even wat doen vandaag. De voorvork en de MB stuurpen liggen bij mn buurman, dus dat zit wel goed. Vandaag dus maar eens even het blokje de schuur uitgetrapt en 'm even in het zonnetje gelegt :lol:.. Tijd voor wat beloofde mooie foto's. (fotos van het blok onder aan dit onderwerp)

Update Woensdag 4 April:

S'avonds kwam Tom nog even langs om de voorvork te brengen die hij weer terug had gekregen van zijn buurman die er een mb stuurpen heeft op gelast. Meteen er onder gezet en natuurlijk ff een fototje gemaakt




lasnaden:



morgen gaan we verder met de voorvork en gaan we het blok er onder zetten dus hou hem in de gaten!!!

Update Donderdag 5 April:

Vanmiddag was het een super lekker weertje dus was het tijd om weer wat te gaan doen . gister was de voorvork klaar dus hadden we vandaag tijd om het er in te zetten. Ook hebben we het blok er onder gehangen maar alles moet nog wel goed worden vast gezet maar nu kun je een idee krijgen hoe het er strax uit gaat zien:






Thomas in sprintpositie (ongeveer):


Tom in sprintpositie:


Update Woensdag 11 April

Vandaag was het weer tijd om wat te gaan doen aangezien 21 april wel snel nadert en er nog wel het een en ander moest gebeuren.
Uit school eerst ff langs de Enorm geweest voor een stuk m8 draad, wat borgmoertjes en 6 slangklemmen eenmaal thuis gekomen de puch opgehaald die bij tom stond. Daarna heb ik een nieuwe uitlaat ophanging gemaakt voor de Yasuni C21 aangezien die voor minarelli is en we een morini blok hebben. Ook heb ik de versteviging van het blok naar het frame gemaakt en tot slot de koelvloeistof slangen opmaat gemaakt en er op gezet. van dit resultaat heb ik nog wat foto's genomen achter ons huis:














Filmpjes van het test rijden:

http://video.google.nl/videoplay?doc...24598267773093
http://video.google.nl/videoplay?doc...93192419660079


Update 17 April

Vandaag Voorrem systeem binnen gekregen van een aerox.
Het paste niet zoals we hadden verwacht maar alles is pas te maken dus
met een stukje staal hebben we hem toch mooi vast gekregen:


voor de rest is hij nu helemaal klaar voor meppel alleen moet er nog even een nieuwe kop pakking in want deze lekt een beetje en er moet nog een grotere sproeier in. Hier nog wat foto's van het resultaat:







Update Zaterdag 21 April:
Vandaag aanwezig geweest bij de legale meeting in meppel
mooi wat sprints gereden niet erg veel gewonnen dat kwam door het ontbreken van een onderdeeltje in de vario en de naaldlager was kapot.
hier wat fotos en een filmpje:





Filmpje:
http://video.google.nl/videoplaydocid=3725428971734537595&q=xsr


Update Woensdag 30 Mei:

een tijdje geen updates meer gehad vanwege school examens etc :?
maar jah we hadden ons intussen wel ingeschreven voor Brommersprint damwoude dus het gevaarte moest klaar deze dagen in mijn vrije uurtjes ff de velgen en het frame een likje rode verf gegeven en het een beetje in elkaar gezet na een uurtje beunen komen we weer op dit resultaat :lol:







Het blok

Setup speedblok:
Cilinder: Malossi speed '04
Uitlaat: Kundo F1 --> Yasuni C21
Carburateur: Stage6 28mm
Filter: TwinAir
Krukas: Volrond Rito pen 12
Vario: Malossi Multivar
Koppeling: Hebo Racing
Ontsteking: Italkit Selletra rood
Membraan: Malossi vl14
Spruitstuk: XSR Zelfmaak
 
Last edited:
Sinds wanneer bestaat er n Speed voor Morini? :X
Hebben jullie t hele spul aangepast ofzo? Of heb ik wat gemist..
 
project page is nog een beetje eenvoudig, beter geef je meer info over de aanpassingen van de Speed en meer info over het blok.

veel succes met opbouwen, ben benieuwt wat het frame gaat doen.

grt jordi
 
THOMAS

Beunhaasch, project hier ook maar gepost. Hopelijk vlamd dat hok van Tom een beetje onder je puch frame:W. Spreek je wel weer
 
er komen hier steeds meer serieuse morini projectjes. vet man. ben benieuwd hoe het geheel er uit komt te zien
 
Update 5 April!

ja misschien hangt hij wel iets te schuin maar misschien komt de radiateur nog voorop de voorvork
 
Ziet er echt heel goed uit! Blokje is ook super tof Zou die Kundo pijp eerst is houden.. Kijken wat die doet zijn echt wel lekkere pijpjes!
 
Ik vind 'm best geslaagd moet ik zeggen, vind wel dat die achter wel iets hoger kan, maar verder ziet het er best veelbelovend uit 8) keep it up!