Ik vind het zelf zonder van de moeite om nog een 2-takt te kopen.. Of je moet een goede reden hebben om dat te doen.. Probleem is dat een 2takt nogal veel vermogen verlies heeft naar het achterwiel... Het motortje draait wellicht 3-4 keer meer toeren dan wat je overhoud aan het vermogen dat op de straat terecht komt. Dus veel HING HING, maar weinig vermogen terug krijgen.. Of te wel de motor verbruikt gewoon gigantisch veel benzine voor het vermogen wat naar je achterwiel gaat...
Het voordeel van een 4-takt is dat het toerental veel lager ligt aangezien de motor 2 omwentelingen moet maken, terwijl dat bij een 2-takt 1 omwenteling is.. De motor bij een 4-takt loopt rustiger.. Dus minder slijtage (4-takt moet als je er goed ermee omgaat veel hoge kilometer standen kunnen halen) Bij een 2-takt moet je bij 12000 - 15000km al de zuigerveren vervangen, deze raken op en dichten niet meer goed en daardoor word het verbruik hoger en compressie minder.. Nadeel van een 2-takt is dat het stinkt omdat het olie verbrand i.c.m de brandstof.. Dat probleem heb je niet met een 4-takt scooter.. Ik ruik nog wel uitlaat gas, maar het is niet zo dat me tas, en jas er naar stinken. Dit had ik met de 2-takt wel. Ook walmt een 2-takt veel meer.. Daarnaast een 2-takt heeft weinig verkoop waarde..
Een 2ehandse aerox kopen loont niet.. De meeste populaire 2-takt scooters, zijn al allemaal verbeunt, slecht onderhouden en of liggen allang op de sloop of afvalbelt. Als je een 2ehandse aerox koopt, dan moet je er zoveel geld erin proppen om hem goed te krijgen, dat het bedrag gelijk ligt aan een nieuwe scooter die je zo uit de winkel kan kopen. Dus je moet dan veel investeren, maar je krijgt er dan weinig voor terug...
Je zou opzicht een goede aerox kunnen treffen, maar de kans acht ik heel klein.. De kilometerstand zegt vaak vrij weinig. Het kan ook zo zijn dat de eigenaar een 2ehandse kilometer teller erin heeft geschroeft met meer of minder kilometers.
Het belangrijkste is wat er werkelijk aan onderhoud is gedaan (bewijs met bonnetjes ect) Maar die bonnetjes kunnen ook van 10 jaar geleden zijn ect en heeft de eigenaar de laatste gebruikte kilometers de scooter gewoon afgereden..
Je moet echt kijken wat je krijgt voor de prijs die je ervoor betaald met een kilometerstand die realistisch is.. Kijk als dat ding hagelnieuw eruit ziet en bijv 1500km gelopen heeft en kost zeg maar 500 euro dan is het wellicht het wel waard..
Maar dan nog zou ik een 4-takt overwegen.. (zou zelf niet zo heel snel terug willen) (tenzij ik een tomosje voor erbij koop of zo)