Welke scooter kopen als beginner/leek?

Matthijs H

New Member
Hoi!
Ik ga binnenkort mijn scooterrijbewijs halen (ben nu 15 jaar) en wil daarom een beetje gaan zoeken naar een leuke scooter.
Nu heb ik 0.0% verstand hiervan, dus heb eigenlijk jullie hulp nodig.
Budget is 500/600 euro, voor dit geld zal ik geen nieuwe scooter kunnen kopen dus het wordt een 2e hands maar dat is opzich geen probleem.
Wat raden jullie aan?
Zat zelf al een beetje te kijken naar een Yamaha Aerox of een Beta Ark.
 
Advertisement - register to remove this

Waarom zou je nog zo`n oude 2-takt willen?? Gerandeerd dat hij dan al te hard zal lopen..
Woon je in een stad, dan kan het zijn dat daar milieuzones zijn en met je oude 2-takt daar niet meer mag rijden..

Voor de rest, de keuze is erg persoonlijk..

Als hij echt voor vervoer is zou ik aanraden om voor een 4-takt te kiezen..

Dan stinkt hij minder naar de uitlaat gassen.. En het is gezonder voor je eigen gezondheid..
2-takt heeft nogal last van roetdeeltjes die uit de uitlaat komen..
 
Naar welke scooter zou ik dan moeten kijken, kun je een paar voorbeelden noemen?
Graag een beetje een sportief model die 2e hands goed te betalen is.

Overigens woon ik gewoon in een dorp zonder milieuzones, die zijn hier in de omgeving ook niet te vinden volgens mij.
 
Naar welke scooter zou ik dan moeten kijken, kun je een paar voorbeelden noemen?
Graag een beetje een sportief model die 2e hands goed te betalen is.

Overigens woon ik gewoon in een dorp zonder milieuzones, die zijn hier in de omgeving ook niet te vinden volgens mij.

..Peugeot Speedfight-3.

.
 
@eurokit,
Zoals ik al aangaf vond ik de Aerox wel leuk, maar die vond jij iets minder?
óf een schakelbrommer, alleen zijn die weer net een stukje duurder. Ook weet ik niet of het slim is om als beginner een schakelbrommer te kopen.
De Orion brommers lijken mij wel aantrekkelijk wat prijs betreft, maar lees er weinig positieve ervaringen/meningen over.
Vind ze er wel leuk uit zien.

@Brute-Force, die valt net buiten mijn budget als ik de gemiddelde prijs op MP zie. Vaak ook nog met veel kilometers.
 
Budget van 500 / 600 euro zit je rond een peugeot kisbee... is tweedehands voor die prijs wel te vinden.
Misschien een piaggio zip 4takt..

De kisbee is wel een china scooter, maar wel een van de beste china scooters die er te vinden zijn.. Meeste china scooters zijn echt brol.

Waar je rekening mee moet houden is dat de kisbee een vrij lage scooter is, zoals de kymco VP50.. Ook moet je opletten dat je er 5w40 olie erin doet en geen andere olie.. want de meeste blokken lopen kapot op de linker krukas lager (waarschijnlijk niet de goede olie gebruikt)
Voordeel is de 6,5 liter brandstof tank die groter is dan de meeste china scooters.. Zelfs nog groter dan de meeste sym scooters.. Als je eraan begint is het wel handig als je zelf kan sleutelen (weten wat de zwakke punten van de scooter is en die aanpakken)
Andere voordeel is dat de scooter 12inch wielen heeft (meeste kleinere scooters gebruiken vaker 10inch wielen dan 12 inch.) Persoonlijk vind ik 12inch veel veiliger met remmen.. 10inch heeft sneller de neiging om te gaan happen of het wiel blokkeerd te snel en schuift dan de voorwiel onder je vandaan.


De piaggio zip is meer kwaliteit dan de eerder genoemde.. Nadeel blijft wel de 10inch wielen.(er gaat ook heel moeilijk een kettingslot door de velg heen, wegens weinig ruimte) De ene persoon vind het oke rijden, en de andere vind het helemaal niks.. De scooter rijd op vlak wegdek zeer prima... Op klinkers vind ik het een ramp..
De zip heeft 7liter brandstof tank.. Nadeel is dat de voorvork zelf slecht word (snel slapper word dat de vering weg is) Maar voordeel is dat alles van een ZIP SP erop past die ook de mono arm die veel hoger is kwa kwaliteit (aangezien hier een veer tussen zit)

Voor de rest moet je eens wat gaan proefzitten en rijden.. Om te zien of het wat voor je is..




Een begrensde Aerox gaat nooit lekker lopen.. Heel snel wil je hem dan gaan ontgrenzen.. Helaas voor je loopt hij dan snel uit de teller... Je hoeft dan ook maar 1 keer staande gehouden te worden om de scooter te laten voorzien van een WOK.. En dan begint de allende weer..

Schakelbrommers worden vaker aan de kant gezet door de politie dan een 4-takt scootertje die geheel origineel lijkt.. Want de politie weet ook dat de meeste schakelbrommers aan geknoeid zijn..
En ook bij deze een begrensde schakelbrommer loop gewoon kut.. (dan vraag je je zelf af waarom je een schakelbrommer hebt gekocht.. Zou beide zelf een niet slimme investering vinden.
Als je het voertuig nodig hebt om van A naar B te kopen.. (school of werk)

Zoek dan liever naar een piaggio zip of een peugeot kisbee.. (blijf vooral weg bij de v-clic)
Ookal lijkt de v-clic hetzelfde blokje te hebben.. De kappen set van de kisbee is een heel stuk beter dan van de v-clic.

De V-clic is een copy scooter van een ander model china scooter..

De kisbee is een eigen ontwerp van peugeot, alleen met dat zelfde blok eronder..

Voor een beetje kwaliteit zou ik de zip overwegen..
 
Last edited:
Bedankt voor het meedenken allemaal!

@eurokit, kun je die oude 2-takt beter helemaal niet meer kopen? Want in dat geval vallen er behoorlijk wat scooters af.
Een grote scooter zou wel fijn zijn, ben namelijk langer dan 1.90m dus een te kleine scooter zit dan niet lekker.

Kun je uitleggen waarom een begrensde Aerox niet lekker rijd? Ik vind het namelijk wel de leukste scooters die er zijn (en ook betaalbaar), maar het is jammer dat er vaak veel aan gesleuteld is.
De schakelbrommer heb ik toch weer uit mijn hoofd gezet, daar heb ik momenteel niet genoeg geld en ervaring voor. En anders word het ook geen Chinees model.

Maar die Aerox blijft toch mijn aandacht trekken...
Is zo'n scooter uit 2005 niet te oud? En wat mag maximale kilometerstand zijn, als je er toch ééntje gaat kopen?
 
Ik vind het zelf zonder van de moeite om nog een 2-takt te kopen.. Of je moet een goede reden hebben om dat te doen.. Probleem is dat een 2takt nogal veel vermogen verlies heeft naar het achterwiel... Het motortje draait wellicht 3-4 keer meer toeren dan wat je overhoud aan het vermogen dat op de straat terecht komt. Dus veel HING HING, maar weinig vermogen terug krijgen.. Of te wel de motor verbruikt gewoon gigantisch veel benzine voor het vermogen wat naar je achterwiel gaat...
Het voordeel van een 4-takt is dat het toerental veel lager ligt aangezien de motor 2 omwentelingen moet maken, terwijl dat bij een 2-takt 1 omwenteling is.. De motor bij een 4-takt loopt rustiger.. Dus minder slijtage (4-takt moet als je er goed ermee omgaat veel hoge kilometer standen kunnen halen) Bij een 2-takt moet je bij 12000 - 15000km al de zuigerveren vervangen, deze raken op en dichten niet meer goed en daardoor word het verbruik hoger en compressie minder.. Nadeel van een 2-takt is dat het stinkt omdat het olie verbrand i.c.m de brandstof.. Dat probleem heb je niet met een 4-takt scooter.. Ik ruik nog wel uitlaat gas, maar het is niet zo dat me tas, en jas er naar stinken. Dit had ik met de 2-takt wel. Ook walmt een 2-takt veel meer.. Daarnaast een 2-takt heeft weinig verkoop waarde..

Een 2ehandse aerox kopen loont niet.. De meeste populaire 2-takt scooters, zijn al allemaal verbeunt, slecht onderhouden en of liggen allang op de sloop of afvalbelt. Als je een 2ehandse aerox koopt, dan moet je er zoveel geld erin proppen om hem goed te krijgen, dat het bedrag gelijk ligt aan een nieuwe scooter die je zo uit de winkel kan kopen. Dus je moet dan veel investeren, maar je krijgt er dan weinig voor terug...

Je zou opzicht een goede aerox kunnen treffen, maar de kans acht ik heel klein.. De kilometerstand zegt vaak vrij weinig. Het kan ook zo zijn dat de eigenaar een 2ehandse kilometer teller erin heeft geschroeft met meer of minder kilometers.
Het belangrijkste is wat er werkelijk aan onderhoud is gedaan (bewijs met bonnetjes ect) Maar die bonnetjes kunnen ook van 10 jaar geleden zijn ect en heeft de eigenaar de laatste gebruikte kilometers de scooter gewoon afgereden..

Je moet echt kijken wat je krijgt voor de prijs die je ervoor betaald met een kilometerstand die realistisch is.. Kijk als dat ding hagelnieuw eruit ziet en bijv 1500km gelopen heeft en kost zeg maar 500 euro dan is het wellicht het wel waard..

Maar dan nog zou ik een 4-takt overwegen.. (zou zelf niet zo heel snel terug willen) (tenzij ik een tomosje voor erbij koop of zo)
 
Yamaha Neos rijdt ontzettend lekker
Kan ik beamen, prop in de uitlaat (48 km/u) en heeft nog trekkracht zat.
Zelf rijd ik met een begrensde suzuki tsx, ding rijd heerlijk, draait nu rond de 50km/u, trekkracht wat minder, maar om te toeren heerlijk...

Koop geen chinees !!!
 
Oké, een Aerox (hoe leuk ik ze ook vind) word 'm ook niet. Als ik op MP kijk naar een originele/standaard Aerox zijn die nauwelijks te vinden.
Ook ga ik zoeken naar een 4-takt in plaats van een 2-takt, want de nadelen die @eurokit opnoemt zijn toch wel belangrijke puntjes.

De eerder genoemde Peugeot Speedfight 3 vind ik dan nog het meest interessantste. Dat is een 4-takt, toch? Een originele Speedfight 3 vind ik er niet zo leuk uit zien, dus tegen die tijd dat ik hem heb wil ik er wel het één en ander aan veranderen. Anders vind ik hem te netjes. :)
Denk aan een sportstuur, mooie kappen, mooiere spiegels en misschien andere velgen.
Maar opvoeren wil ik niet. Want vanaf welke snelheid kun je een bekeuring krijgen op de rollerbank, en wanneer een WOK? Hier in Zeeland heb ik het idee dat ze er niet zo heel streng op controleren, maar toch wil ik voor de zekerheid maar een beetje veilig zitten.
 
Peugeot speedfight 3 is eerst als 2-takt op de markt gekomen, de latere versies zijn ze over gegaan naar een sym 6 deukjes blok.. Overigens valt er aan een speedfight 3 weinig te tunen... Kwa kwaliteit zijn ze niet eens heel veel beter dan een peugeot kisee.(De kisbee heeft een veel betere value) Het blijven scooters die nogal veel roesten..

- Dan noem ik de uitlaten die er jong al roest erop zitten.
- Frames worden in de chinese fabrieken waar peugeot de frame laat maken heel slecht gecoat en bij mijn kisbee was deze ook slecht gelast *vandaag iemand het laswerk voor mij moeten verbetere* Dus van een new vivacity of een speedfight 3 / 4 is het niks beter (gewoon dezelfde zwakke kwaliteit)
- De stuurschakelaars hebben geen lang leven.. (ooit bij de oude speedfight 2 en vivacity / TKR / elyseo werd er gebruik gemaakt van goede kwaliteit *domino*... En deze is sinds laatste paar jaar over gegaan naar een of andere china bagger.. (metaal is zacht/ verf is slecht en schakelaars gaan snel stuk)
Dit is nog maar een kort lijst van de dingen die ik hier genoemd hebt..

Hoorde / zie op internet dat er wel eens problemen zijn geweest met de SYM cilinderkop waarvan de kleppen niet goed te stellen waren en continu dit probleem bleef herhalen.


Naar mijn idee kan je beter kijken naar een oud model piaggio fly of de piaggio liberty van rond 2008 - 2010.. Je kan aan die scooters veel meer aan veranderen..


Bij mijn New fly kan ik ook een hoop veranderden zoals:

Kickstarter van vespa
Rode remklauw voor
Zwarte velgen (origineel piaggio)
Andere kleur kappenset kan je erop schroeven. (als specials keuze uit de mat grijze kappen set of de rode kappenset die alleen op de snor variant heeft gezeten..)
Zwarte kickstartdeksel
Zwarte vulopening deksel

Motorisch
Diverse originele Cdis te krijgen
Cilinder te krijgen
Nokkenas
Uitlaatje
Variotjes..

De labeltjes 4T 50 ect zijn los te koop...

En overigens rijd het piaggio 4takt blok 2v gewoon super als je hem goed afsteld.. Ik denk zelfs nog beter dan de concurrentie..

Overigens originele peugeot onderdelen zijn stront duur..

Piaggio onderdelen zijn prima betaalbaar.. (hierbij is alleen de cilinderkop en de carburateur alleen wat aan de prijs) Maar bij de cilinderkop zit wel al een hevel brug bij.. Bij kymco en 139QMB-E zijn deze vaak een los onderdeel.

Overigens is de servicebeurt voor de piaggio motor ook hoger dan van de andere scooters.

Mijne heeft bij 1000 km eerste beurt gehad, volgens is pas bij 5000 / 6000 en dan 10000/12000

Terwijl het symblok een veel kortere periode nodig heeft (scheelt je ook geld voor onderhoud als je voor de piaggio kiest..
 
Last edited:
Oh, ik dacht dat de Speedfight 3 best nog wel goed was.
De andere scooters die je noemt spreken mij niet zo aan, vind ze niet mooi. Dat is natuurlijk persoonlijk.

Wat valt het nog tegen om een leuke en goede scooter uit te zoeken...
Misschien (om mezelf het niet al te moeilijk te maken) is het niet heel erg om te beginnen met een 2-takt en later nog 's verder te gaan zoeken naar een andere scooter/brommer of zelfs auto.
 
Ja kan dan prima een speedfight 3 nemen, maar het heeft ook zo ze kwaaltjes

Peugeot is tegenwoordig niet meer zo heel intressant in de 50cc scooter scene... De kisbee is voor 1700 euro is opzicht niet een slechte aankoop.. Ja eigenlijk is hij een klein `beetje` duurder dan dat hij zou moeten kosten (zou op ze minst 100 - 150 euro van de prijs af moeten)
Maar het probleem is dat alle bestaanden merken elke jaar wel weer iets op de advies prijzen verhogen, of men dat leuk vind of niet.. De new vivacity is naar mijn mening een beetje te duur... Voor 2200euro is een newfly een betere koop.. De new vivacity bestaat uit teveel goedkopere onderdelen..

De speedfight 3 is eigenlijk dezelfde kwaliteit als de new vivacity (en dat scheelt niks met de kisbee) Bij de speedfight 3 betaal je meer voor de `speedfight` brand dat al sinds speedfight 1 flink is uitgemolken (we zitten momenteel al bij speedfight 4, en het is de vraag hoe lang het duurt voordat er een speedfight 5 erkomt.. Als daar uberhaupt nog intresse voor is... En de Django.. Het moet het top model zijn van peugeot.. Zo presenteren ze de scooter op de markt, en zou moeten concurreren met de vespa modelletjes.. Die zitten namelijk aan dezelfde verkoop prijs..

Het gekste is is dat de django intern gewoon een kisbee is.. Alleen de kappenset / zadel / teller en de looks zou een koper moeten overhalen om een django te kopen... Daarom zie je ook dat er amper een Django word verkocht.. Kwaliteit is kisbee met een retro kappenset erop... Je betaald ervoor veelste veel dan wat je er werkelijk voor krijgt..

Als je tegenwoordig een top scooter wilt zit je echt redelijk vast aan piaggio.... Yamaha is daarnaast ook wel ok.. Je moet dan wel 3400-3600 euro uit willen geven voor een Aerox 4.. Wat van de 2 (tegen de neos) de beste zou moeten zijn.. De neos heeft een slechte verende voorvork.


Honda doet niet meer mee in de 50cc klasse die waren weken geleden gestopt met scooters verkopen (die zagen geen heil meer om nieuwe scooters te verkopen wegens te lage verkopen)


Daarnaast is sym nog wel ok.. Met name de symphony ST als top line scooter.. SR in het midden samen met de Fiddle IIs..


Voor de rest is er weinig keuze nieuw..
 
Ik heb besloten voorlopig te stoppen met de zoektocht naar een scooter.
Eerst een scooterrijbewijs halen leek toch niet zo slim omdat ik heel wat geld kwijt ben aan het rijbewijs en uiteindelijk maar 1 jaar eerder kan rijden. Ik ga nu voor een autorijbewijs sparen (en wachten ;) ).
En aangezien het (vaak) maar korte afstanden zijn kan ik het beter fietsen. Niet mijn hobby, maar goed.

Jullie tips sla ik op, en over 1 jaar / 1.5 jaar hoop ik wel een scooter te kopen dus dan ga ik weer verder zoeken.

Ontzettend bedankt voor de hulp!
 
Na wat extra onderzoek kwam ik erachter dat ik door medicijngebruik mijn autorijbewijs niet (makkelijk) kan halen, een brommerrijbewijs wel. Voorlopig zal mijn autorijbewijs er dus niet komen en heb daarom besloten om toch voor een brommerrijbewijs gekozen. Ik ben nu bezig met het leren van de theorie.

Overigens zal het geen scooter worden, want ik heb een aantal weken geleden een Derbi Senda DRD Racing gekocht. Ik heb er wat harder voor moeten doorwerken, maar het is gelukt. :)
 
Misschien dat een brommobiel misschien enig soelaas bied?


Wat was trouwens je vraag betreft de rollerbank / snelheid?


Wat ik je erover kan vertellen is dat het lastig is om een goedlopende 2takt te hebben die ook maar 60km/u loopt.. Want dan zal je niet onderuit komen om een uitlaatprop te monteren.
Zonder die prop loopt hij al veelste snel al te hard..
Denk dat je na 1 rollerbank controlle meteen een WOK erop hebt staan aangezien de scooter dan gewoon te hard gaat (en makkelijk te hard) Of je wilt er braaf met alle standaard begrenzers gewoon 45km/u kunnen halen. In dat geval is er niks aan de hand.


Een 4-takt is veel makkelijker om rond de 55 - 60km/u te laten lopen.. En de uitlaat begrenzen heeft dan ook geen zin.. Voordeel dan is wel dat je meer vermogen hebt dan een afgeknepen 2-takt op de uitlaat.. Ook heeft een uitlaat minder nadelig effect op een 4-takt dan op een 2-takt..

Misschien dat een Yamaha Aerox 4 dan wat iets is voor je..
Een 2ehandse aerox daar zou ik zelf niet meer aan beginnen.. De meeste zijn zwaar afgetrapt, en om dat ding naar je zin te krijgen moet je dan gigantisch veel geld in stoppen.
Net zoveel dat je net ze goed een nieuwe kan kopen..


Als je echt een scooter wilt dan moet je echt consesies gaan doen.
 
@eurokit , heb je mijn laatste zin ook gelezen? Ik ben nu in bezit van een schakelbrommer. Dus ik ga niet meer verder zoeken naar een scooter (voor dagelijks gebruik)
Wel wil ik een scooter gaan aanschaffen om op te knappen, en dan vooral de kappen/uiterlijk. Motorisch moet hij gewoon goed zijn. Dat hoeft niet nu direct maar voor in de toekomst vind ik dat wel erg leuk. Voorlopig kan ik mijn tijd en geld nog wel even in mijn eigen brommer steken.

Overigens rijd mijn brommer nu ook zeker wel 80/90 KM/U dus die moet ook nog afgevoerd worden. Want ik wil met die snelheid niet op de rollerbank komen.

Voor het geld wat ik aan de brommer heb betaald (en nog ga doen i.v.m. reparaties en onderhoud) kon ik misschien ook wel een 4-takt scooter Aerox kopen. Maar de keuze tussen een mooie Derbi of een 4-takt Aerox is voor mij niet heel moeilijk. Dan kies ik toch voor een Derbi.
 
Back
Top