Originally posted by RepoMan
Misschien heb je hier wat aan:
De G-lader is een zogenaamde spiraalcompressor, waar L. Creux (een fransman) in 1905 patent op legde. Pas in 1989 werd de G-lader in productie genomen door Volkswagen. De beide deksels hebben ieder twee spiraalvormige kamers. De grondplaat van de verdringer, met aan beide zijden 40 mm (G40) of 60 mm (G60). De brede G vormige spiralen, vormt de afsluiting tussen de separaat werkende linker en rechter compressorkamers.
Hoe werkt het?
De aandrijfas van de G-lader wordt via de V-groevenriem door de krukaspoelie aangedreven. De verbinding tussen de aandrijfas en de geleidingsas wordt tot stand gebracht door een tandriem. De gelijkvormige excentrische beweging van de verdringer in het huis wordt door de ex-centers van de aandrijf en de geleidingsas bereikt.Alle spiraalcontouren zijn van afdichtlijsten voorzien, die ook de geleiding in axiale richting verzogen. Door de relatieve lage snelheid tussen de verdringer en het huis is een lange levensduur van de afdichtlijsten gewaarborgd.
Koeling van laadlucht:
De lucht wordt via het luchtfilter door de G-lader aangezogen in de G-lader wordt de luchtstroom versneld, gelijktijdig gecomprimeerd en naar laadluchtkoeler gevoerd.
Na omstandigheden (motor - buitentemperatuur) bereikt de voor gecomprimeerde lucht temperaturen tot ongeveer 150°C voor de laadluchtkoeler. In de laadluchtkoeler wordt de luchttemperatuur verlaagd met ongeveer 55°C (afhankelijk van de omstandigheden). Door de koudere lucht CQ hoge luchtdichtheid komt er meer zuurstof in de verbrandingsruimtes, wat tot een betere cilindervulling en daarmee tot een hoger vermogen leidt. En tevens kans op pingelverschijnselen verkleint.