Vtm....

Status
Not open for further replies.
Originally posted by Jeroen
Met zo'n instelling kom je nooit aan de 30 Mol!!
Ik zit al over de 30. En dat heeft niks met die instelling te maken. Ik snap niet wat je bedoelt iig dus licht het ff toe?
 
Originally posted by Gmuze
Denk dat ivo toch wel wat meer gegevens over de IS-pijp heeft en de daar bij behorende aanpassingen.

Ik weet wel dat ik de enige ben die weet op welke specs deze uitlaat ontworpen is...
Dusss...
 
My bad, dan neem ik dat terug..

En @ gomer_pyle wat wil je zeggen? Ik snap heel goed, dat niet alles wordt vrij gegeven hoor, ben er ook blij mee. Anders stelde de competitie natuurlijk niet zo veel voor.
 
Originally posted by Mol
Ik zit al over de 30. En dat heeft niks met die instelling te maken. Ik snap niet wat je bedoelt iig dus licht het ff toe?

OK Mol, omdat jij het bent:

Het gaat hier, volgens mijn optiek, over exclusieve pijpjes. De uitlaat van Tino kan je bestempelen als een productie pijp met een zeer beperkte oplage (voorlopig), de IS/EGT pijp ook. Het verschil tussen deze 2 uitlaten is dat laatstgenoemde de specificaties vrijgeeft aan de kopers. Uit dit topic heb ik af kunnen lijden dat Tino dit niet doet.

Ik denk dat als je echt het onderste uit de kan wil gaan halen of een pijp moeten laten maken op de specificaties van de cilinder OF een cilinder zo aan moet passen dat hij optimaal van de pijp gebruik maakt. Dit kan dus alleen met de IS/EGT pijp. Dat is dus ook de reden waarom Streetmaster a.k.a. Dimer voor de IS/EGT pijp heeft gekozen. Ideaal natuurlijk dat je een cilinder laat preparen bij degene die alles van je uitlaat weet.

Jeroen
 
euh even voor de duidelijkheid, ik heb nooit beweerd dat ivo specs. vrijgeeft. Het is alleen dat Dimer z'n spul bij hem laat tunen en dat dus makkelijker is. Verder heeft hij goede ervaringen met IS en er vertrouwen in.
Ik neem aan dat als hij z'n zooi liet bewerken bij tino dat hij ook met de vtm zou rond rijden.

Verder is het vrij loos om over de motivatie van dimer te lullen, het is dat ik het er met hem over heb gehad. Hij zal zo zelf wel wat neer zetten.
 
hoi,

met de prijs heeft het niks te maken, want uiteindelijk komen beide pijpen op dezelfde prijs uit.
Eigenlijk zijn het 2 dingen. Ivo kent die pijp als geen ander (naja.... buiten EGT en Piet Pijp om dan ;)) en weet precies wat er met mijn carter en cilinder moet gebeuren om tot de beste prestaties te komen. Hij weet ook wel wat van de VTM, maar niet zoveel als van z'n 'eigen' pijp.
Natuurlijk diepe respect voor Tino wat hij maakt en de research die hij heeft gedaan. Daarom leek het Ivo en mij ook cool om straks te kunnen zeggen. He wij hebben wel ff een monsterscore neergezet met de IS/EGT pijp.
Als iemand de 20pk barriere doorbreekt met een VTM zullen de meeste zeggen, ach ja, dat kan ik ook wel met die pijp!
En er moet altijd een uitdaging zijn... vandaar...
 
Originally posted by Jeroen
OK Mol, omdat jij het bent:

Het gaat hier, volgens mijn optiek, over exclusieve pijpjes. De uitlaat van Tino kan je bestempelen als een productie pijp met een zeer beperkte oplage (voorlopig), de IS/EGT pijp ook. Het verschil tussen deze 2 uitlaten is dat laatstgenoemde de specificaties vrijgeeft aan de kopers. Uit dit topic heb ik af kunnen lijden dat Tino dit niet doet.

Ik denk dat als je echt het onderste uit de kan wil gaan halen of een pijp moeten laten maken op de specificaties van de cilinder OF een cilinder zo aan moet passen dat hij optimaal van de pijp gebruik maakt. Dit kan dus alleen met de IS/EGT pijp. Dat is dus ook de reden waarom Streetmaster a.k.a. Dimer voor de IS/EGT pijp heeft gekozen. Ideaal natuurlijk dat je een cilinder laat preparen bij degene die alles van je uitlaat weet.

Jeroen
Perfect verhaaltje Jeroen, je vergeet alleen dat ik met een zelfgemaakte pijp rijd en dat soort dingen dus misschien allang doe ;)
 
Laat jij ze op specificaties maken? Ik dacht dat jij gewoon om de zoveel tijd een pijp bestelde bij DPR en dan gewoon test.
 
Zo is het dus niet. Bedoeling is wel nog steeds 3 pijpen te laten maken ofzo. Maar dan gewoonweg naar "mijn" specificaties en niet die van DPR zelf.
De 1ste die jij van mij hebt overgenomen was een soort van model van DPR, de rest komt bij Koopmans vandaan.
 
I have given this a little thought.
What are they made of?
What is the possibility to get one in stainless.
Or even Titainum. (won't rust and it gets the nicest colours - and is generaly a stong and light material, and allso. Ti pipes does have this special sound)
Could be cool with a Titanium VTM pipe.
 
Originally posted by Velo
I have given this a little thought.
What are they made of?
What is the possibility to get one in stainless.
Or even Titainum. (won't rust and it gets the nicest colours - and is generaly a stong and light material, and allso. Ti pipes does have this special sound)
Could be cool with a Titanium VTM pipe.

I don't think titanium exaust will be interesting, because the material is expensive, hard to work with and very difficult to weld.....
 
Ik moet even wat kwijt. Mensen denken klaarblijkelijk dat alles te berekenen valt. Dat is niet zo. Een uitlaat ontwerp je. Een beetje berekenen is daarbij inderdaad wel nodig. Zo hangt de lengte van een uitlaat af van gewenst toerental waarin 'ie het beste zou moeten werken, uitlaatpoorttiming en uitlaatgastemperatuur. Hier zit dus al hekel punt no.1

Die temperatuur weet je niet exact. Die is afhankelijk van mengselkwaliteit (dus hangt er niet alleen vanaf wat voor sproeier je hebt maar ook wat voor carburateur), ontstekingstijdstip, compressieverhouding en squish. En de stingerdiameter- en lengte ook nog trouwens:)
Dat zijn nogal wat variabelen. En een variabele is een variabele omdat 'ie varieerd:P ...... Oftewel valt niet te berekenen en zal altijd (ietsje) anders zijn (op stingerdiameter na dan)

Opzich geeft dat niet. Je weet natuurlijk wel wat de uitlaatgastemperatuur ONGEVEER zal zijn. Maar dat is nu precies mijn punt. Al bij de 1e basisberekening die je doet om een uitlaat te ontwerpen maar je al een relatieve fout...

Dan kom je bij het punt dat je gaat bepalen uit hoeveel segmenten (conussen aka stages) je de uitlaat gaat maken. Vervolgens verzinnen hoe lang die separate stages dan wel niet moeten zijn en vooral niet te vergeten: hoe groot de diameter aan begin en eind van elke stage gaat worden. Natuurlijk is dit uit te rekenen. Wat je wilt is een optimale onderdruk ter hoogte van de uitlaatpoort op het moment dat de spoelpoorten open staan en de positieve teruggaande golf (drukgolf) bij de uitlaatpoort net voordat die sluit. Dit proces is natuurlijk na te bootsen, maar dan zal je altijd weer aannamen moeten doen van bepaalde waarden die je niet weet. Die weet je pas als de uitlaat in real life getest word....

Daarom is dus mijn mening dat je een pijp niet berekend maar ontwerpt... :) Daarna ga je testen en a.h.v. resultaten kan je dan een uitlaat versie 2 maken en dan weer testen of die beter is.

En dat is de enige manier. Valentino heeft het aardig voor elkaar gekregen; ik ben bezig met uitlaatpijp versie 14 ofzo :P en het gaat steeds beter..
 
Originally posted by mario
Dan kom je bij het punt dat je gaat bepalen uit hoeveel segmenten (conussen aka stages) je de uitlaat gaat maken.

Bij een Stage 5-cilinder hoort een uitlaat in 5 stages :rolleyes:

Just kiddin'... Mooi verhaal, mario!
 
Originally posted by mario
Ik moet even wat kwijt. Mensen denken klaarblijkelijk dat alles te berekenen valt. Dat is niet zo. Een uitlaat ontwerp je. Een beetje berekenen is daarbij inderdaad wel nodig. Zo hangt de lengte van een uitlaat af van gewenst toerental waarin 'ie het beste zou moeten werken, uitlaatpoorttiming en uitlaatgastemperatuur. Hier zit dus al hekel punt no.1

Die temperatuur weet je niet exact. Die is afhankelijk van mengselkwaliteit (dus hangt er niet alleen vanaf wat voor sproeier je hebt maar ook wat voor carburateur), ontstekingstijdstip, compressieverhouding en squish. En de stingerdiameter- en lengte ook nog trouwens:)
Dat zijn nogal wat variabelen. En een variabele is een variabele omdat 'ie varieerd:P ...... Oftewel valt niet te berekenen en zal altijd (ietsje) anders zijn (op stingerdiameter na dan)

Opzich geeft dat niet. Je weet natuurlijk wel wat de uitlaatgastemperatuur ONGEVEER zal zijn. Maar dat is nu precies mijn punt. Al bij de 1e basisberekening die je doet om een uitlaat te ontwerpen maar je al een relatieve fout...

Dan kom je bij het punt dat je gaat bepalen uit hoeveel segmenten (conussen aka stages) je de uitlaat gaat maken. Vervolgens verzinnen hoe lang die separate stages dan wel niet moeten zijn en vooral niet te vergeten: hoe groot de diameter aan begin en eind van elke stage gaat worden. Natuurlijk is dit uit te rekenen. Wat je wilt is een optimale onderdruk ter hoogte van de uitlaatpoort op het moment dat de spoelpoorten open staan en de positieve teruggaande golf (drukgolf) bij de uitlaatpoort net voordat die sluit. Dit proces is natuurlijk na te bootsen, maar dan zal je altijd weer aannamen moeten doen van bepaalde waarden die je niet weet. Die weet je pas als de uitlaat in real life getest word....

Daarom is dus mijn mening dat je een pijp niet berekend maar ontwerpt... :) Daarna ga je testen en a.h.v. resultaten kan je dan een uitlaat versie 2 maken en dan weer testen of die beter is.

En dat is de enige manier. Valentino heeft het aardig voor elkaar gekregen; ik ben bezig met uitlaatpijp versie 14 ofzo :P en het gaat steeds beter..

9||6 goed verhaal wat direct het gezeik van ervoor compleet ontkracht
 
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Jeroen
Met zo'n instelling kom je nooit aan de 30 Mol!!
--------------------------------------------------------------------------------


Ik zit al over de 30.
__________________
Lelystad was vet. 19,7pk. 27pk met NX!
Het was druk, warm en gezellig, op naar de 30pk.........

Heb ik iets gemist !?! MOL meer dan 30 pk? In zijn sig. staat wel iets anders ... (of denk je in koopmans term?)
 
Mijn mening:

Een uitlaat behoor je volgens mij te vernoemen naar de MAKER, een VTM: VTM...
een DPR: DPR...

Mol heeft een pijp "berekend", die heet toch ook niet opeens een MOL pijp, maar nog gewoon een DPR!!!:|

Mol:
Test je uitlaat, vermeld er wat gegevens bij , laat 'm lassen door Piet Pijp, noem 'm MOL'S Boost Pijp (MBP) en verkoop 'm met winst door :)

:|

P.S. Sorry, maar dit moest ik ff kwijt...
 
Originally posted by hebo-aeroxje
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Jeroen
Met zo'n instelling kom je nooit aan de 30 Mol!!
--------------------------------------------------------------------------------


Ik zit al over de 30.
__________________
Lelystad was vet. 19,7pk. 27pk met NX!
Het was druk, warm en gezellig, op naar de 30pk.........

Heb ik iets gemist !?! MOL meer dan 30 pk? In zijn sig. staat wel iets anders ... (of denk je in koopmans term?)


:?:?:?

Wanneer was lelystad ook al weer :|

Sommige mensen lopen nou niet echt te koop met score's die aktueel zijn ;)
 
Originally posted by chezzmo
I don't think titanium exaust will be interesting, because the material is expensive, hard to work with and very difficult to weld.....

And it doesn't reflect the shockwave pretty good. But is will absorb it. That's the reason they us a aluminium pipe which is filled with glassfibres or something as silencer.
 
Originally posted by Bart
And it doesn't reflect the shockwave pretty good. But is will absorb it. That's the reason they us a aluminium pipe which is filled with glassfibres or something as silencer.

Now that was a good reason.
From that suspective it seems like a bad idea.
I have only seen one Ti pipe before. And it was some MotoGP twostroke pipe maker that has made his own pipe for one of his 50's
Just some lunatic friday thought i guess. 8P
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top