Vtm....

Status
Not open for further replies.
pure titanium is rarely used...for all the expamples you guys have + the fact it isn't very weldable ! You can weld it but only if it is done in a vacuum facility(-->expensive), because titanium in liquid form absorbes oxigen and then it (roest het) ...
But in solid form titanium is better (roestvast) then almost any other metal.

That's why titanium is always found in (legeringen) ! Mixed with other metals and components, to give it better qualities ...
 
Last edited:
Zo eindelijk feiten op tafel.
Ik dacht al er moet toch een keer zon reply komen...........
Je noemt iig een hoop parameters van de ontelbaar die tweetakkies hebben.:)
Velen lopen te muiten over timingen en volumes e.d.
Ze hebben de klok horen luiden maar de klepel zullen ze nooit vinden.
Iedereen staat vrij in wat ie wil kopen,ben ik van mening.
Wil jij een dpr dan moet je die kopen ,wil je een malossi,dan moet je die kopen,heel simpel.
En hoe vaak het ook gevraagd zal worden ,ik ga geen tuningsdata weggeven,klaar.
Ik me de pleuris zoeken en een ander er zo mee vandoor gaan ,nou nee.
Mijn pijp is al op veel verschillende setups getest en geeft overal een goed resultaat op,ook standaard carters en cilinders.
Met een snelle 70cc 28mm binnenrotor en goed membraan moet het zeker meer dan 18pk geven,untuned.
Ik weet voor mezelf dat ik een goed en mooi product maak,en daar hoeft niemand mij verder voor aan mijn ster te likken........
Ik ben nml zelf het product,zoals het hoort.
Plus dat ik voordat ze de deur uitgaan wel even de pijp test natuurlijk.........

-:-




Originally posted by mario
Ik moet even wat kwijt. Mensen denken klaarblijkelijk dat alles te berekenen valt. Dat is niet zo. Een uitlaat ontwerp je. Een beetje berekenen is daarbij inderdaad wel nodig. Zo hangt de lengte van een uitlaat af van gewenst toerental waarin 'ie het beste zou moeten werken, uitlaatpoorttiming en uitlaatgastemperatuur. Hier zit dus al hekel punt no.1

Die temperatuur weet je niet exact. Die is afhankelijk van mengselkwaliteit (dus hangt er niet alleen vanaf wat voor sproeier je hebt maar ook wat voor carburateur), ontstekingstijdstip, compressieverhouding en squish. En de stingerdiameter- en lengte ook nog trouwens:)
Dat zijn nogal wat variabelen. En een variabele is een variabele omdat 'ie varieerd:P ...... Oftewel valt niet te berekenen en zal altijd (ietsje) anders zijn (op stingerdiameter na dan)

Opzich geeft dat niet. Je weet natuurlijk wel wat de uitlaatgastemperatuur ONGEVEER zal zijn. Maar dat is nu precies mijn punt. Al bij de 1e basisberekening die je doet om een uitlaat te ontwerpen maar je al een relatieve fout...

Dan kom je bij het punt dat je gaat bepalen uit hoeveel segmenten (conussen aka stages) je de uitlaat gaat maken. Vervolgens verzinnen hoe lang die separate stages dan wel niet moeten zijn en vooral niet te vergeten: hoe groot de diameter aan begin en eind van elke stage gaat worden. Natuurlijk is dit uit te rekenen. Wat je wilt is een optimale onderdruk ter hoogte van de uitlaatpoort op het moment dat de spoelpoorten open staan en de positieve teruggaande golf (drukgolf) bij de uitlaatpoort net voordat die sluit. Dit proces is natuurlijk na te bootsen, maar dan zal je altijd weer aannamen moeten doen van bepaalde waarden die je niet weet. Die weet je pas als de uitlaat in real life getest word....

Daarom is dus mijn mening dat je een pijp niet berekend maar ontwerpt... :) Daarna ga je testen en a.h.v. resultaten kan je dan een uitlaat versie 2 maken en dan weer testen of die beter is.

En dat is de enige manier. Valentino heeft het aardig voor elkaar gekregen; ik ben bezig met uitlaatpijp versie 14 ofzo :P en het gaat steeds beter..
 
Dus kappen met die NOOB-vragen naar timing en shit en ga het zelf maar eens uitvinden luie honden!!!!!

En daar bedoel ik jou niet mee Mario....;)

Ugh!!!O-)
 
Originally posted by Jacco
Mijn mening:

Een uitlaat behoor je volgens mij te vernoemen naar de MAKER, een VTM: VTM...
een DPR: DPR...

Mol heeft een pijp "berekend", die heet toch ook niet opeens een MOL pijp, maar nog gewoon een DPR!!!:|

Mol:
Test je uitlaat, vermeld er wat gegevens bij , laat 'm lassen door Piet Pijp, noem 'm MOL'S Boost Pijp (MBP) en verkoop 'm met winst door :)

:|

P.S. Sorry, maar dit moest ik ff kwijt...

Ben ik het niet mee eens, dus als ik het goed begrijp vind jij een Polini Evo cilinder een Gilardoni.
Immers, Gilardoni heeft hem gegoten en niet Polini.

En zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen...

Onzin natuurlijk, degene die iets ontwerpt verdient zijn naam op het eindproduct, zo werkt dat altijd en overal, tenzij je voor een baas werkt, dan krijgt die vaak de eer.

Als Mol zijn uitlaat zelf ontworpen heeft mag hij zijn uitlaat "Mol pijp" noemen, natuurlijk.

Verder heeft Ivo een aantal ontwerpen laten doorrekenen door EGT (Ivo heeft dus de maten doorgegeven), het is niet zo dat Erik helemaal zelf een ontwerp heeft gemaakt en dat "kado" gegeven aan Ivo, dat zou natuurlijk niet slim zijn.

Uiteraard heb ik enorm respect voor Valentino die de uitlaat zelf ontwerpt en bouwt, dat terzijde!
 
Originally posted by Joël

Verder heeft Ivo een aantal ontwerpen laten doorrekenen door EGT (Ivo heeft dus de maten doorgegeven), het is niet zo dat Erik helemaal zelf een ontwerp heeft gemaakt en dat "kado" gegeven aan Ivo, dat zou natuurlijk niet slim zijn.


Ofwel Ivo heeft het laten narekenen ... dat zou dus betekenen dat Erik er geen wijzigingen in heeft aangebracht... als dit wel zo is .. dan is het dus weer een pijp die Erik berekend heeft... zo niet dan is het een Ivo-pijp....

Wie hem maakt maakt geen donder uit... producten van tuningsmerken worden al jaren door anderen gemaakt dan hunzelf...
Kijk naar Bidalot en Yazuni....
 
Wat een love weer in dit topic!
Tino, heb je er al een paar in elkaar of vraag ik weer teveel?
Verder zei je dat je ze ook ff test. Bedoel je hiermee dat elke uitlaat even op een scootertje gehangen word en er een run mee getrokken word? Of pak je er telkens een paar uit een serie ofzo?
 
Als je zoveel dezelfde uitlaten maakt [toch???], dan lijkt me logisch dat je een steekproef neemt, en hoogstens voor montage elke uitlaat test...
 
Shit, ik ben weer een paar dagen weg en er wordt weer flink op los gereld :)

Nou, mensen die denken dat ik een ideale druk of timing vetel bij de verkoop van de is/egt pijp die hebben het mis. En ik denk ook helmaal niet dat dit een minpunt is van deze of, de vtm pijp. Er is genoeg kennis bij de aanbieder die je best verder wil helpen.

En streetmaster heeft straks gewoon een is-carter, is-cilinder en de uitlaat die ik daar het beste voor vind passen. Die uitlaat was al besteld, toen later ineens bleek dat er ook een vtm pijp voor hem in de maak was waar hij niet meer oprekende. Ik heb ingestemd met het feit dat hij voor de vtm pijp koos, want ik begrijp zijn situatie. Toch gaat de deal zoals wij die rond hebben gemaakt (dus carter, cilinder EN uitlaat) gewoon door.

Chezzmo, dat uitgerekend jij zegt dat ik niks met de door mij en Erik ontwikkelde pijp te maken heb, vind ik erg jammer en een vage redenering. Als ik dit project niet had gedaan dan was er geen uitlaat, klaar. En daar zitten van mijn kant zat uurtjes in. Erik heeft in zijn programma het baismodel ingevoerd en een aantal kwanitatieve aanpassingen om het door mij aangedragen baismodel gedaan. aanpassingen die ik zelf al kwalitatief had aangegeven. Toen daar uit rolde wat theoretisch het beste was (getest op een setup die erik al eerder heeft ingevoerd, en vergelijkbaar is met die van mij en bepaalde klanten van mij) heb ik dit laten lassen bij een ervaren uitlatenbouwer.

EGT kan zelf prima een geheel eigen pijp uitbrengen met zijn naam. Daar heeft hij mij niet voor nodig. Dit is niet zijn project of initatief, hoewel hij van mij deze pijp best onder zijn naam mag verkopen. Hij zou het wellicht heel anders aanpakken. En bovendien heeft hij ook helemaal geen zin in zoiets dergelijks. Wat ik goed kan begrijpen als ik hier weer de nodige domme uitspraken zie staan naar aanleiding van wat uitlaten.
 
Last edited:
Nee, maar dit topic is ter ere van de vtm-pijp, dus dat loze gelul over andere dingen mag van mij wel gestaakt worden.
 
Hier voor de afwisseling maar weer een pica.

bochten2x.jpg


-:-
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top