Pfff....
Gaatjes in je zuiger boren, heeft tot gevolg, dat de compressie lager kan worden. Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het kan een gevolg daarvan zijn.
Ikzelf rijd met een standaard zuiger (Malossi exemplaar), in een getunde speed (Storm), waarvan de spijl niet is teruggelegd... Het ding heeft al genoeg geknald, en is al meerdere malen boven de 75 graden geweest.. Het heeft dan ook nog nooit vastgepeunt gezeten, door een TE hete zuiger/spijl.
Wel heb ik met de zip een week geleden, een leuk akefietje gehad. Echter heeft dit niets met de spijl te maken, maar aan een optelfout van een aantal fouten. (die mijn eigen schuld zijn). Namelijk: Te krap mengsel, te weinig koelwater, verkeerd ontstekingstijdstip en daarnaast nog een stuk van 900 meter volgas o.i.d.
Als je weet waar je mee bezig bent, hoef je de spijl dus niet terug te leggen. Als je jezelf een beunhaas vind, en je niet weet, wanneer je mengsel etc goed staat, zou ik het wel doen.... Het kan namelijk net die 2 graden schelen, die een warmloper tegenhouden.
Maar over het algemeen, vind ik het boren van gaatjes in zuigers, onnodig, en geld/tijd-verspillerij.....8)