Voorkomen warmlopen op uitlaatspijl

2 MHR Team cilinders piaggio...
Gewoon geen woorden voor |(

mhrcils.jpg
 
Last edited:
Originally posted by Big B NRG
Bij een vlinderpoort zit er in het midden een (dun) spijltje, dat voorkomt dat de zuigerveer gaat happen. Tijdens het rijden kan het spijltje warm worden en uitzetten, hierdoor kan de zuiger hierop gaan aanlopen. Gevolg: kapotte zuiger :)

Door er even met een schuurpapiertje overheen te gaan, maak je het spijltje dunner, zodat hij niet meer tegen de zuiger komt als hij uitzet :)

Capise ?

zeg klinkt mischien heel newbie hoor, maar verneuk je het nicasil niet als je eroverheen gaat met een schuurtpapiertje?
 
Originally posted by -[inferno]-
zeg klinkt mischien heel newbie hoor, maar verneuk je het nicasil niet als je eroverheen gaat met een schuurtpapiertje?

Nee, niet als je het rustig/normaal doet.
En smeergaatjes pak ik meestal een 1.5mm boor en boor psies in de hartlijn vd zuiger 2 gaatjes 2cm uit elkaar.
 
Originally posted by -[inferno]-
zeg klinkt mischien heel newbie hoor, maar verneuk je het nicasil niet als je eroverheen gaat met een schuurtpapiertje?


Nee :) dan moet je wel heeeel erg hard schuren. Je haalt heel weinig materiaal weg, je maakt het oppervlakte glad en dat noemen ze dan terugleggen...

Het is niet zo dat je na het terug leggen een bolling naar binnen ziet op de spijl :)

Het is zelf ook erg makkelijk te doen, met een schuurpapiertje en een beetje olie.
 
tijdje terug alweer, maar zonder weer een nieuw topic aan te maken, dacht ik ; ik schop deze wel ff naar boven:)



ja idd, ik vind het opzich best een goed id van dat gaatje er in, maar zijn er misschien mensen die het ook al werkelijk hebben getest? ik wil het gaan proberen met een evo vlinder @ mina verti, en dan 1 / 2 gaatjes boren in de zuiger om te kijken of het werkelijk zal helpen. Echter nu zit er dus ook al een warmloper op de spijl. Moeten er nog speciale boortjes gebruikt worden?
En mijn id was, gewoon de spijl even inkleuren met verf ofzo, of op de randjes van de spijl wat verf/stift doen en dan ff paar keer op en neer..
 
benzine heeft voordat het verbrand word een koelende werking en olie ook maar olie vooral een smerende werking, vandaar dat het dus verstandig is om die gaatjes of dat gaatje te boren boven je uitlaatspijl. Je uitlaatspijl kan je opschuren met korrel 800 of misschien nog fijner (dus hogere korrel) EN een beetje olie op het schuurpapiertje doen, zodat je geen schade aanricht. Ik heb zelf m'n uitlaatspijl opgeschuurd met korrel 800 en een beetje olie en binnenkort maar ff 1 of 2 gaatjes boren voor de extra koeling want hij koelt nog niet genoeg (m'n uitlaat is bij het begin erg raar verkleurd soort van grijs door de hitte en dit is niet mooi!) dus dit kan je zo verkomen ((je leert nog eens wat als je automonteur bent :p))
 
volgensmij is de evo spijl van de fabriek uit al teruggelegd . bij mij was er iig. niets nodig


dat was bij een vriend van me ook al gebeurd!!! dus evo hoeft (waarschijnlijk) niet :)
 
vraag marco anders? ik denk iig niet dat t noodzakelijk is en ik ben echt heel wat km's met evo rondgetuft.

aan de andere kant heb je mina verti. ik weet niet of dit wat uitmaakt
 
Uitlaatpoortspijltjes leg je niet terug met schuurpapier, dat doe je dus met slijpstenen, en niet zulke kleine als op de dremel want dan vlieg je er constant langs waarna er niets meer van je spijl overblijft.
Dit doe je dus met een grote slijpsteen, zo gebeurt het ook in de fabriek, is alleen vrij moeilijk werkje.
En die gaatjes pas ik dus ook toe in mijn cilinder, werkt prima. Alleen wel ff je cilinder monteren en dan op de zuiger aftekenen waar je spijl zit, anders heb je een grote kans dat je ernaast zit.
 
En die 2mm zou ik ook niet lukraak als standaard aanhouden voor de diamter van het/de gaatje(s).

Nameten van hoever de spijl is teruggelegd (ik bedoel met terugleggen niet enkel het bijv. opschuren van een reeds teruggeslepen mhr-spijl, maar vooral als je zelf aan het slijpen gaat) meet je gewoon op dezelfde manier als het meten van cilinderboring, maar dan op de spijl. Dit kun je natuurlijk ook mooi even doen als je je mhr-spijl hebt nabewerkt.
 
Heb een evo 6 cilinder gekocht en die laat ik afwerken door koopmans. Toen ik me cilinder bracht vroeg ik het nog van die smeergaatjes en toen zei fred dat je het beter niet kan doen omdat de spijl 3mm is en je er dan snel naast zit met een smeergaatje.
Ook zei hij dat bij een evo de uitlaatspijl zoals al eerder gezegd werdt in de fabriek al is teruggelegd.

Ik wacht het ff af wanneer ik me cilinder terug heb om te kijken of er echt niet genoeg ruimte is voor een smeergaatje
 
dat boren van het gaatje hoeft toch niet door en door te zijn want in een putje blijft ook wel wat olie hangen en dan zit je niet met je carterdruk
 
Wat is nou dat terugleggen precies: beetje gladschuren of daadwerkelijk terugslijpen/honen/dremel, zodat er wel degelijk (zij het op microscopisch niveau) een naar binnenstaande bolling onstaat, zodat bij bedrijfstemperatuur de spijl "recht" is.

Verder zou je mogen verwachten dat fabrikanten wel snappen dat die spijl kritiek is en deze zelf al leveren met een teruggelegde spijl (al verkoopt het natuurlijk leuk, als cilinders steeds vastlopen, maar ja dan kunnen ze net zo goed groffe bramen laten zitten)
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Wat is nou dat terugleggen precies: beetje gladschuren of daadwerkelijk terugslijpen/honen/dremel, zodat er wel degelijk (zij het op microscopisch niveau) een naar binnenstaande bolling onstaat, zodat bij bedrijfstemperatuur de spijl "recht" is.

Verder zou je mogen verwachten dat fabrikanten wel snappen dat die spijl kritiek is en deze zelf al leveren met een teruggelegde spijl (al verkoopt het natuurlijk leuk, als cilinders steeds vastlopen, maar ja dan kunnen ze net zo goed groffe bramen laten zitten)

met terugleggen gaan de meeste met een fijn stukje schuurpapier (800 a 1000) en met wat olie erop schuren op de uitlaatspijl.
Hierdoor wordt de bolling ook wat minder van de spijl.

Van de fabrikant zou je idd wel verwachten dat bij een goede cilinder de uitlaatspijl goed zou moeten zijn.
Zou er verder zelf geen antwoord op kunne geven ?
 
Airsal cilinders hebben een goed teruggelegde spijl, de spijl was niet eens geraakt door de diamanthoon.....
 
Back
Top