Voorkomen warmlopen op uitlaatspijl

mja ok dan hebje wel een flink smeer kanaal er bij zeg mar;) gewoon met schuurpapiertje doen of laten doen.
 
Wat sommigen zeggen over grove korrel klopt wel. Het is zeker interessant om een leek te melden dat de korrels dan alleen een beperkt stuk wandoppervlak raken. Resultaat: krassen, ZONDER dat de spijl terug wordt gelegd. Beetje jammer dus.
Optie is dan gewoon lichte korrel spijl terugleggen en grove korrel afwerken.
Beste optie is ff een bedrijfje mailen/bellen om te vragen of ze het voor je doen.
Soms ben je met het volledige afwerken van je cilinder nog geen 30 euro kwijt.
 
papier?

Spijl kun je makkelijk terug leggen met een dremel en een steentje erop. Dat gaat mega veel sneller dan met schuurpapier. Als je het toch met schuurpapier wilt doen, gebruik dan niet te fijn papier. Eerder 180-240 zoiets. Maar bedenk je wel dat je een uurtje aan het schuren bent want schuurpapier op nicasil haalt niet veel uit. Af fabriek worden de meeste cilinders al met een steen bewerkt trouwens.

En ja; dat is HEEL grof. Maar dat is ook de bedoeling. Daardoor houdt de wand op die plaats nog enigzins olie vast. Je kunt deze grofheid altijd iets minder maken met een.....schuurpapiertje. (zie evt Malossi instructies)

En niet vergeten; klein gaatje boren van 1.5 of 2mm in de zuiger op de plaats waar die over de spijl loopt.
 
klein gaatje boren is geen must. Ik heb nog nooit een gaatje geboord in een zuiger en heb nog nooit een cilinder gehad die is warm gelopen op de spijl ( in het geval van een speed , na het terug leggen van de spijl ).
 
A-Bizar said:
klein gaatje boren is geen must. Ik heb nog nooit een gaatje geboord in een zuiger en heb nog nooit een cilinder gehad die is warm gelopen op de spijl ( in het geval van een speed , na het terug leggen van de spijl ).

met een dun spijltje zou ik wel 2 smeergaatjes in de zuiger boren...
 
A-Bizar said:
klein gaatje boren is geen must. Ik heb nog nooit een gaatje geboord in een zuiger en heb nog nooit een cilinder gehad die is warm gelopen op de spijl ( in het geval van een speed , na het terug leggen van de spijl ).

omdat jij dus nog nooit een warmloper hebt gehad zeg jij in al je wijsheid dat het geen must is. Knap hoor!

omdat je nog nooit door een poot bent gepakt in het donkere stadspark zeg je zeker ook dat het niet nodig is dat er verlichting wordt aangebracht in het stadspark? (o.i.d.)
 
laat het lekker doen :) als je een speed/evo oid kan betalen dan kan die bijv 30 eu er ook nog wel bij, en de prestaties gaan er ook nog op vooruit als alles netjes is gemaakt ;) en je weet cker dat het goed zit
 
kdebeuker said:
omdat jij dus nog nooit een warmloper hebt gehad zeg jij in al je wijsheid dat het geen must is. Knap hoor!

omdat je nog nooit door een poot bent gepakt in het donkere stadspark zeg je zeker ook dat het niet nodig is dat er verlichting wordt aangebracht in het stadspark? (o.i.d.)

lol , ik heb nog nooit een warmloper gehad op de spijl omdat ik weet waar ik mee bezig ben?

Hoorde je mij zeggen dat het niet uitmaakt een gaatje te boren?

Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet een MUST is. In sommige gevallen wel aan te raden (na een bepaalde tuning) .
Maar je moet mensen niet de indruk geven dat het een must is bij elke cilinder/zuiger...
Straks staat elke "noob" gaten te boren in zijn zuiger omdat een andere noob in het gevorderde gedeelte zegt dat het een must is.



edit : om het even te verduidelijken :

robinmelis said:
want wil mijn nieuwe cilindertje niet verneuken he :D

Nieuwe cilinder --> std timing - std spijl --> spijl terug leggen is MEER dan genoeg...

kdebeuker said:
En niet vergeten; klein gaatje boren van 1.5 of 2mm in de zuiger op de plaats waar die over de spijl loopt.

en hier maak ik uit op dat ik het niet moet vergeten... dus heel belangrijk het te doen bij een std cilinder.
 
Last edited:
Pfff....

Gaatjes in je zuiger boren, heeft tot gevolg, dat de compressie lager kan worden. Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het kan een gevolg daarvan zijn.

Ikzelf rijd met een standaard zuiger (Malossi exemplaar), in een getunde speed (Storm), waarvan de spijl niet is teruggelegd... Het ding heeft al genoeg geknald, en is al meerdere malen boven de 75 graden geweest.. Het heeft dan ook nog nooit vastgepeunt gezeten, door een TE hete zuiger/spijl.

Wel heb ik met de zip een week geleden, een leuk akefietje gehad. Echter heeft dit niets met de spijl te maken, maar aan een optelfout van een aantal fouten. (die mijn eigen schuld zijn). Namelijk: Te krap mengsel, te weinig koelwater, verkeerd ontstekingstijdstip en daarnaast nog een stuk van 900 meter volgas o.i.d.

Als je weet waar je mee bezig bent, hoef je de spijl dus niet terug te leggen. Als je jezelf een beunhaas vind, en je niet weet, wanneer je mengsel etc goed staat, zou ik het wel doen.... Het kan namelijk net die 2 graden schelen, die een warmloper tegenhouden.

Maar over het algemeen, vind ik het boren van gaatjes in zuigers, onnodig, en geld/tijd-verspillerij.....8)
 
Hier zie je bij mijn Evo zuiger 2 gaatjes zitten links en rechts..
op de plaats van de uitlaatspijl zit ook een gaatje voor de smering :)

let a.u.b ff niet op die zuigerveer en die pakking dank u :W

 
zelfde idee als bij de uitlaatspijl natuurlijk.... wat overdreven naar mijn mening, maar je hoeft geen genie te zijn om te zien waar ze voor dienen tog ?
 
Sander said:
Pfff....

Gaatjes in je zuiger boren, heeft tot gevolg, dat de compressie lager kan worden.

Als je hem in het deck van de zuiger boort ja :rolleyes:

Als je achter de zuigerveer loopt te boren heeft dat niks met compressie te maken;) (Als je gaat doordenken uiteraad wel)

@ Lg tuning Of je koopt gewoon een momentsleutel....
 
Last edited:
JasperdB said:
zelfde idee als bij de uitlaatspijl natuurlijk.... wat overdreven naar mijn mening, maar je hoeft geen genie te zijn om te zien waar ze voor dienen tog ?

tsjah, ik zou niet weten waarom je dat stuk van de cilinder "extra" zou willen koelen/smeren? Kan je net zo goed je hele zuiger perforeren.
 
is het goed als ik men spijl opschuur met 400?
dat is zo tussen de reply's van alle mense
150 lijkt met wat grof
maar 800 lijkt me wat te zacht
daarmee bereik je toch niks je maakt het denk ik hierdoor gewoon egaler waardoor er minder olie kan blijven hangen...
ma gaat ie met lichte korrel niet te ruw zijn ? dat ik mijn zuigerveer niet kapot doe :S
dus wat denken jullie van 400 met olie te schure tot ik een beetje zonlicht zie tussen de spijl en de zuigerveer ?
 
robinmelis said:
is het goed als ik men spijl opschuur met 400?
dat is zo tussen de reply's van alle mense
150 lijkt met wat grof
maar 800 lijkt me wat te zacht
daarmee bereik je toch niks je maakt het denk ik hierdoor gewoon egaler waardoor er minder olie kan blijven hangen...
ma gaat ie met lichte korrel niet te ruw zijn ? dat ik mijn zuigerveer niet kapot doe :S
dus wat denken jullie van 400 met olie te schure tot ik een beetje zonlicht zie tussen de spijl en de zuigerveer ?
wat jij wil :) als ik het zo lees zou ik hem eerst met 400 wat trugleggen en dan met 180 nog wat oliekanaaltjes schuren :)
 
Back
Top