Vivacity Wil Niet Starten

yarinl

New Member
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik niet veel verstand heb van scooters en dus misschien verkeerde termen gebruik.
Het volgende is gebeurt:
Ik reed rustig met de scooter of een landeggetje en de scooter liep eigenlijk als een zonnetje. Ineens verloor ik vermogen en kwam de scooter tot stilstand. Na veel kicken startte de scooter uiteindelijk weer alleen had ik veel minder vermogen. Na een stukje rijden verloor ik weer al het vermogen en kwam ik weer tot stilstand. Nu kreeg ik hem niet meer aan.

De afgelopen dagen heb ik aan de scooter gesleuteld en de scooter heeft een vonk, heeft voldoende compressie en krijgt brandstof. Ik heb de pakkingen alsnog vervangen. De carburateur heb ik ook schoongemaakt. Ook heb ik achter de carterkap gekeken en daar leek alles intact. Ik gok dus op de CDI maar dit weet ik niet zeker... graag hulp!!

Het gaat om een Peugeot Vivacity uit het jaar 2007.

EDIT: Ik kwam tijdens het uit elkaar halen erachter dat de elektrische choke niet aangesloten was. Heb echter gelezen dat dit alleen voor het starten handig is maar niet nodig. Maar misschien ligt dit anders?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je vonk hebt ligt het niet aan de cdi.

Waaruit concludeer je dat hij brandstof krijgt?
Hoe weet je of hij voldoende compressie heeft?


Ik veronderstel dat het een 2-takt is, toch?
Heb je genoeg olie in je tankje?
 
Als je vonk hebt ligt het niet aan de cdi.

Waaruit concludeer je dat hij brandstof krijgt?
Hoe weet je of hij voldoende compressie heeft?


Ik veronderstel dat het een 2-takt is, toch?
Heb je genoeg olie in je tankje?

Als ik kick komt er een hele plas benzine uit. Dit duurt overigens wel een tel of 1, na mijn gevoel te lang maar misschien hoort dit zo. Ik weet niet exact of er genoeg compressie is maar m'n hand wordt er zeker wel ingezogen als ik deze op de bougie-aansluiting leg. Het is inderdaad een 2-takt en de olietank zit helemaal vol.
 
Last edited:
Ok, de vacuumkraan is dus goed en krijgt dus ook genoeg vacuum van het motorblok.

Dit wil echter nog niet zeggen dat het motorblok ook benzine krijgt.

Dus ik zou beginnen met het schoonmaken van de carburateur en als je deze dan toch gedemonteerd hebt, kijk ook even naar je membraan of deze goed sluit.
 
Ok, de vacuumkraan is dus goed en krijgt dus ook genoeg vacuum van het motorblok.

Dit wil echter nog niet zeggen dat het motorblok ook benzine krijgt.

Dus ik zou beginnen met het schoonmaken van de carburateur en als je deze dan toch gedemonteerd hebt, kijk ook even naar je membraan of deze goed sluit.

Carburateur heb ik al schoongemaakt, heb toen niet gekeken naar de membraan. Even voor de duidelijkheid: Als deze niet goed sluit kan dit zijn door een doorgefikte pakking? Dan zou ik toch ook geen of weinig compressie moeten hebben? Waar moet ik bij de membraan op letten?
 
Het membraan heeft niks te maken met de compressie van je motorblok.
Een membraan is een soort terugslagklep die ervoor zorgt dat het aangezogen brandstofmengsel niet terug de carburateur wordt ingeblazen.

Maw het brandstofmengsel kan er wel in maar niet meer uit.

hieronder een filmpje over een membraan, dit is welliswaar niet van een scooter maar ziet er hetzelfde uit en de werking is ook gelijk aan het membraan van een scooter.

 
Het membraan heeft niks te maken met de compressie van je motorblok.
Een membraan is een soort terugslagklep die ervoor zorgt dat het aangezogen brandstofmengsel niet terug de carburateur wordt ingeblazen.

Maw het brandstofmengsel kan er wel in maar niet meer uit.

hieronder een filmpje over een membraan, dit is welliswaar niet van een scooter maar ziet er hetzelfde uit en de werking is ook gelijk aan het membraan van een scooter.


Ik ga ermee aan de slag, dit zou inderdaad wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn, wellicht zitten de kleppen vast. Nog één laatste vraag: Kan de membraan stuk zijn gegaan tijdens het rijden en zou dit dus de oorzaak kunnen zijn van het niet reageren op het gas?
 
Normaliter is dit een heel langzaam proces, de plaatjes worden langzaam aan "krommer" en sluiten steeds minder goed.
De motor kan steeds minder goed mengsel aanzuigen totdat er een grens is bereikt dat de motor op het beschikbare mengsel niet meer kan rijden.
De grens tussen wel nog rijden en niet meer rijden kan dus wel een plots event zijn maar van te voren merk je waarschijnlijk toch wel dat de scooter niet meer goed rijdt en minder kracht heeft.
 
Er kan ook prima een zuigerveer gebroken zijn..


Gebaseerd op:
Ik reed rustig met de scooter of een landweggetje en de scooter liep eigenlijk als een zonnetje. Ineens verloor ik vermogen en kwam de scooter tot stilstand. Na veel kicken startte de scooter uiteindelijk weer alleen had ik veel minder vermogen. Na een stukje rijden verloor ik weer al het vermogen en kwam ik weer tot stilstand. Nu kreeg ik hem niet meer aan.

Maar het kan ook net zo goed een warmloper zijn geweest.
 
Het membraan ziet er nog goed uit. Ik heb gesproken met iemand die meer verstand van scooters heeft, en die gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk een uitgeblazen of een lekke keerring is. Dit was volgens hem eigenlijk altijd de oorzaak bij niet startende snorscooters van het merk Peugeot. Zou dit kunnen kloppen? Dat dit de reden is dat hij niet start?
 
Er kan ook prima een zuigerveer gebroken zijn..


Gebaseerd op:
Ik reed rustig met de scooter of een landweggetje en de scooter liep eigenlijk als een zonnetje. Ineens verloor ik vermogen en kwam de scooter tot stilstand. Na veel kicken startte de scooter uiteindelijk weer alleen had ik veel minder vermogen. Na een stukje rijden verloor ik weer al het vermogen en kwam ik weer tot stilstand. Nu kreeg ik hem niet meer aan.

Maar het kan ook net zo goed een warmloper zijn geweest.
Zuigerveren zagen er allebei goed uit, geen scheurtjes of degelijke. Heb ook 8 bar aan compressie dus dat zou niet het probleem moeten zijn.
 
Als je denkt dat het je keeringen zijn, dan houd het je denk ik weinig nog meer tegen om even de vario en het vliegwiel eraf te halen en je keeringen te controleren.

Heb je trouwens gemerkt toen het euvel gebeurde dat de motor eventueel meer lawaai begon te maken?
 
Als je denkt dat het je keeringen zijn, dan houd het je denk ik weinig nog meer tegen om even de vario en het vliegwiel eraf te halen en je keeringen te controleren.

Heb je trouwens gemerkt toen het euvel gebeurde dat de motor eventueel meer lawaai begon te maken?
Nee niet meer lawaai, wel veel minder vermogen
 
Back
Top