Vader / zoon project Yamaha jog R

Top! Weet ik dat ik daar morgen mee aan de slag kan. Heb van 4gr setje tot 8gr, dacht ik.

Wat zou jij proberen? Of wegen wat eruit komt en dan 2 gr per rol lager gaan zitten?

Nog nooit gedaan, dus is gok werk voor mij.
 
It’s just one of those days

Vol goede moed aan de slag gegaan vanavond, carterdeksel eraf. Vario los, dat ging soepel.

Er zit 6x4,7gr in. Hmm… Oke toch kijken of 4 dan beter gaat. Pak doosje uit de kast, hey deze lijken groter, wel piep… 16x13 en dus niet 15x12 wat ik nodig heb.

Op dat moment, hij doet het erom, telefoon. Zoonlief euh pap, ik sta 7 km verderop en denk dat de Gaskabel gebroken is.
“Hey kerel, succes met lopen”

Na veel gevloek, alles weer gemonteerd op mijn scooter, drinken uit de koelkast mee en op de scooter naar lopende zoon.

Hij was erg blij met het drinken na 5 km lopen. Gelukkig lang recht fietspad in de polder, dus een stuk kunnen duwen.

Thuis Gaskabel eruit gehaald en is bij de carb binnenin gebroken, dat kopere knopje ligt dus heerlijk onderin en ik heb niets waarmee ik die kan pakken, alle tangen die ik heb zijn te groot, kon er ook wel bij, waarom niet,

Zoon wist me te melden dat degene waarvan we de cilinder hadden gekregen een doosje met rollen had meegegeven. Dat zijn er echter maar 3 van 6,5. De rekensom is dan dat het het gewicht van 6x3,25gr zou zijn. Maar dat zijn er 3 en geen 6? Kan je met 3 ipv 6 rijden, als je ze correct verdeeld?
 
It’s just one of those days

Vol goede moed aan de slag gegaan vanavond, carterdeksel eraf. Vario los, dat ging soepel.

Er zit 6x4,7gr in. Hmm… Oke toch kijken of 4 dan beter gaat. Pak doosje uit de kast, hey deze lijken groter, wel piep… 16x13 en dus niet 15x12 wat ik nodig heb.

Op dat moment, hij doet het erom, telefoon. Zoonlief euh pap, ik sta 7 km verderop en denk dat de Gaskabel gebroken is.
“Hey kerel, succes met lopen”

Na veel gevloek, alles weer gemonteerd op mijn scooter, drinken uit de koelkast mee en op de scooter naar lopende zoon.

Hij was erg blij met het drinken na 5 km lopen. Gelukkig lang recht fietspad in de polder, dus een stuk kunnen duwen.

Thuis Gaskabel eruit gehaald en is bij de carb binnenin gebroken, dat kopere knopje ligt dus heerlijk onderin en ik heb niets waarmee ik die kan pakken, alle tangen die ik heb zijn te groot, kon er ook wel bij, waarom niet,

Zoon wist me te melden dat degene waarvan we de cilinder hadden gekregen een doosje met rollen had meegegeven. Dat zijn er echter maar 3 van 6,5. De rekensom is dan dat het het gewicht van 6x3,25gr zou zijn. Maar dat zijn er 3 en geen 6? Kan je met 3 ipv 6 rijden, als je ze correct verdeeld?
Ik zou het niet proberen om 3 rollen ipv 6 in de vario te zetten als je wat langer van die vario wilt genieten.
Dan is er wat onbalans in de vario zelf tijdens gebruik, waar ook de keerringen en krukaslagers niet van houden.
Het zal wel een tijdje rijden maar vraag niet hoe :cool:

Beter even wachten tot je de goede rollen of drukveer voor de setup binnen krijgt.
Ik weet niet precies welke setup je hebt maar 4.7 is al redelijk sportief genoeg voor een laagtoerige setup met witte drukveer Malossi.
 
Ik zou het niet proberen om 3 rollen ipv 6 in de vario te zetten als je wat langer van die vario wilt genieten.
Dan is er wat onbalans in de vario zelf tijdens gebruik, waar ook de keerringen en krukaslagers niet van houden.
Het zal wel een tijdje rijden maar vraag niet hoe :cool:

Beter even wachten tot je de goede rollen of drukveer voor de setup binnen krijgt.
Ik weet niet precies welke setup je hebt maar 4.7 is al redelijk sportief genoeg voor een laagtoerige setup met witte drukveer Malossi.

Dan ben ik blij dat ik dat gisteren niet alsnog gedaan heb. Ik had al zo mijn twijfels of dat wel verantwoord was.

Ik heb nu deze cilinder : https://www.scooter-prosports.com/a...tto-neos-jog-mach-g-axis-breeze-sr-50-f12-f15
Org. carb 12MM met sproeier 78 en standaard filter zonder snorkel.
Voca terugloop : https://www.k-parts.nl/uitlaat-voca-sabotage-v2-minarelli-horizontaal-2-takt.html
Rollen 6 X 4,7gr
Drukveer = zwart met roestplekjes (heb malossi wit liggen, maar twijfel of dat wel te doen is zonder bankschroef)
Trekveren ? geen idee, nog niet los gehad, heb een zakje met rode, gele en zwart. Zaten bij een doos onderdelen die ik bij aankoop mee kreeg.

@Tim Ark : PB
 
Heren,

Kunnen jullie me even helpen met de theorie?

1. Trekveren = aangrijpen koppeling, dus bij te vroeg aangrijpen, sterkere inzetten en bij te laat aangrijpen, slappere? Juist, toch?
In vergelijking met de andere cilinder waar ie pas bij +/-5/6K toeren aangreep, lijkt ie nu vrij snel te gaan rijden 1,5/2K. Dus dat is oke lijkt mij.
2. Rollen = Zwaar is langzamer op toeren komen en licht is snel op toeren komen. Mis ik hier iets?
Er zat 4,7 in, nu 4,3 (thanks Tim), maar ik merk eigenlijk amper verschil. Lijkt heel klein ietsje beetje sneller op toeren te komen.
3. Drukveer = sterk, V-Snaar duurt langer eer ie helemaal onderin gaat, slag gaat snel onderin. Toch?
Ik denk dat hier mijn probleem zit. Althans hoe meer ik erover denk.... Heb nu het idee dat zodra ik gas geef hij direct onderin zit er daardoor er enorm lang overdoet om op toeren te komen. Er zit een zwarte drukveer in, geen idee wat. Heb een witte van Malossi liggen. Denk dat ik die erop ga zetten om te kijken of dat iets helpt.

Nogmaals het "probleem":
Scooter loopt prima, komt op de bok prima op toeren, maar zodra ik ga rijden, heb ik het idee dat ik met 10 man erop zit. Trekt als een slak, maar blijft wel in 1 slakkenlijn trekken en loopt (3/4 gas) 70+, als je maar voldoende geduld heb. Heb dan het idee dat ie rond de 7K toeren maakt.

Hopelijk vanavond even de tijd om te kijken of ik de drukveer kan vervangen.
 
Zwarte drukveer is origineel minarelli. Zo te lezen is de drukveer te slap. De witte proberen dus. Je hebt dan wel een koppelingsleutel nodig.

Mocht ie vervolgens uit stilstand traag zijn en daarna wel versnellen, dan is de koppeling ook te slap.

De rollen zijn zeker wel prima i.c.m. deze cilinder en uitlaat.
 
Dan lijkt het erop dat ik de theorie begin te begrijpen :sweatsmile:

Super daar kan ik wat mee! Na het werk, maar even kijken of het me lukt die te vervangen. Ik hoop dat de trekveren wel goed zijn, want dat is een klusje waar ik nog wel het meest tegenop zie....
 
Met een sterke drukveer blijft de vsnaar langer onderin de achterpoelies, waardoor je meer toeren maakt. En bij gas los is je motor snel weer op toeren. Nadeel is dat het meer kracht kost om de vsnaar bovenin de poelies te krijgen. Met een te sterke drukveer lever je topsnelheid in.
 
Als de trekveren te slap zijn weet ik nog wel een nieuwe verstelbare koppeling voor klein geld.

Beetje dom van mij idd.... had die gelijk mee kunnen laten komen.

Kom er deze week op terug!

Ik maak dus een denkfout, ik dacht dat de snaar naar onderen werd getrokken achter, maar dat is dus niet juist begrijp ik?
 
De drukveer bepaalt ook de snelheid , als de drukveer te zwaar is voor de Pk`s van het blok, zal deze nooit onderin komen , en verlies je topsnelheid, dan is een zwakkere drukveer beter.
 
De drukveer bepaalt ook de snelheid , als de drukveer te zwaar is voor de Pk`s van het blok, zal deze nooit onderin komen , en verlies je topsnelheid, dan is een zwakkere drukveer beter.

Dan is mijn huidige drukveer veel te slap, want top is echt mega hoog, als je met 1/2-3/4 gas al ruim 70+ rijd.

Is het al 18:00? Mijn handen jeuken om te beginnen eraan....

Thanks heren! Ik weet wat me te doen staat!

Heb malossi wit liggen, zou dat sterk genoeg zijn? Ga die sowieso erin zetten, want heb niets anders liggen. Maar als die niet voldoet, welke zouden jullie gebruiken? Setup staat pagina terug.

Cilinder zit er nu 60km onder, zoonlief is zo vriendelijk geweest om even een goed stuk te rijden. Dus nog even rustig aan voor ie voluit mag.
 
Back
Top