joeydemon

New Member
Hallo allemaal!

Mijn naam is Joey en ben al vanaf mijn 13e bezig met brommers en scooters. na een tijdje zonder scooter vond ik het weleens tijd voor een nieuw project.
Ik heb vroeger al meerdere projecten gehad waaronder een aerox waar ik het meest trots op was/ben. helaas heb ik die verkocht toen ik mijn rijbewijs heb gehaald.


IMG_0575.JPGIMG_0564.JPG
inmiddels ben ik 31 en leek het me leuk om weer eens een oude scooter te kopen en op te knappen voor dagelijks gebruik (ook voor de vrouw)
na internet af te speuren voor een project scooter, uitgekomen op een vespa lx 4 takt uit 2011. Ik dacht aan hoe simpel het was toen ik mijn zip om bouwde naar een sp kappenset en hoe relatief makkelijk je die kon 'pimpen' voor weinig en zonder verder google te gebruiken de vespa gekocht.

setup nu: setup toekomst:
cilinder origineel --- cilinder 80 cc
carb origineel sproeier 80 --- geen idee nog
uitlaat origineel look --- iets snellers maar geen akropovic achtig ding
nokkenas origineel --- nokkenas sport
vario origineel --- malossi multivar (of vergelijkbaar)
koppeling origineel --- geen idee nog

Het plan is om de scooter eerst optisch nieuw te maken, en daarna verder te kijken naar het blok.

IMG_4748.jpg Knipsel.PNG

Het plan was aanvankelijk het volgende:
-nieuwe verlichting
-nieuwe kappenset (tot zover dat mogelijk is)
-nieuw zadel
-motorisch had ik behalve het standaard onderhoud gebeuren nog geen plannen

ik wist heus wel dat een vespa grotendeels van metaal is dus dacht deukjes er uit even spuiten en klaar.

kappen.PNGlampen.PNG
Ik dus met me goeie gedrag de kappen besteld, de lampen en een paar spuitbussen om de achterkant bij te spuiten. (dacht ik)
echter met het bekijken van de net bestelde aanwinst. kwam ik er achter dat er toch wel erg veel kleur verschil zat in de nieuwe kappen en de oude kappen (en het metalen gedeelte )
IMG_4814.jpg

Hierdoor besloot ik dan maar om de hele scooter te gaan spuiten om het toch nog tot 1 geheel te krijgen. omdat ik de binnenkappen zou vervangen voor meegespoten kappen, alvast begonnen met het strippen van de scooter.

Knipsel1.PNGlinks.PNG
rechts.PNGroest.PNG
Ik schrok wel van de roest onder de treeplank en ben er meteen in gaan prikken om te zien of het doorgeroest was, maar dat viel gelukkig mee.
De grofste roest heb ik weg gehaald met een staalborstel en snel ingespoten met een roeststopper/primer/lak in 1.
roest2.PNG
het is niet het mooiste resultaat maar aangezien het de binnenkant is schuur ik dat wel bij als ik daadwerkelijk ga spuiten. eerst zal ik voorlopig bezig zijn met plamuren ect voor ik uberhaupt de scooter kan gaan opbouwen.
linkspl.PNGlinksplamuur.PNG
Ik ben inmiddels begonnen met het plamuren en schuren van de wangen en gezien ik niet heel ontevreden was, besloten de boel in de spuitplamuur te zetten, Ook omdat ik best veel blank metaal had voelde het beter dat er zsm op te hebben zitten.
spuitplamuur.PNGspuitplamuur2.PNG
spuitplamuur3.PNG

plamuurdeukje.PNG

maar bij het maken van de laatste foto (hierboven de tekst) zag ik toch nog 3 putjes zitten. en aangezien het al best laat werd heb ik daar nog wat plamuur op gesmeerd en weg geschuurd. maar omdat ik dit te haastig deed weer iets teveel plamuur weg gehaald waardoor ik binnenkort de boel weer even strakker moet maken. inmiddels moet er ook gewoon gewerkt worden dus dacht ik laat ik mezelf nuttig maken...(voor 1e keer plamuren toch best netjes al vind ik zelf haha)
IMG_4767.jpg zadel.PNG
zadel nieuw.PNG

Project zadelhoes ook weer afgerond. en met het bekleden van de zadel er achter gekomen dat er blijkbaar een helmhaak aan de voorkant van het zadel zit. de haak zit er in maar het afdek kapje mist nog, dus zal hier nog naar op zoek moeten.
lamp.PNG
Ook heb ik geen idee wat voor substantie er is gebruikt om het koplamp glas vast te lijmen dus blij dat ik een nieuwe besteld heb.
voorlamp.PNG
Alle verlichting zal ik vervangen voor smoke lampen. Ook vond ik tijdens het rijden dat de scooter vreemd stuurde. kan het niet echt uit leggen, het voelde niet echt als kapotte balhoofd lagers, maar moest wel soort van tegensturen. Dus om zeker te zijn heb ik wel een nieuwe voorvork, lagers en vering besteld. de voorvork heb ik inmiddels liggen en was van plan de swingarm over te zetten op de nieuwe vork, maar helaas moet ik nog op zoek naar iemand die die lagers kan persen.

Dat dit project inmiddels al meer geld kost dan een knappe vespa lx is duidelijk, Na het bestellen van kappen, vering, lampen, sierstrips, spiegels, remhevels, voorvork, emblemen, lak, v snaar, rollen, lagers, en nog veel meer kleine en grote onderdelen had ik al een echte la souris kunnen rijden! Maar ik doe dit niet om de scooter te verpatsen maar om een leuke scooter te maken voor in de zomer. en aangezien er al aardig wat in gaat kan ik er maar beter het beste van maken met de ervaring die ik heb. Helaas door hier aan te beginnen is ook het sleutelvirus weer komen opzetten, en ben hierdoor weer winkelwagens vol onderdelen vol te smijten. dus het plan dat ik had om hem alleen optisch netjes te maken is dan ook veranderd in een compleet project. waar dan ook het blok maar onderhanden genomen moet worden wanneer hij gespoten is.

voorbeeld.PNG
bovenstaande foto is hoe hij er ongeveer uit moet komen te zien. echter wil ik wat chrome is in het zwart hebben. Ik heb echter weinig ervaring met spuitwerk maar met veel forums ect te lezen en bekijken hoop ik er zo veel mogelijk van te leren. het moeilijkst voor mij word het spuitwerk, het motorische gedeelte komt wel goed.

to do:
-plamuren en schuren hele scooter
-voorvork vervangen (lager pers persoon zoeken)
-spuiten grondlaag/lak/blanke lak ( geen idee of blanke lak nodig is bij de standaard vespa kleur spuitbussen)
-veren vervangen
-alles terug monteren wanneer spuiten klaar is
-cilinder/vario/koppeling/nokkenas ect uitzoeken voor dit type blok
-begrenzer monteren
-velgen spuiten

Zondag 12-5

Vandaag verder gegaan, ik ben doordeweeks te laat klaar met werk waardoor ik s'avonds niets kan doen dat lawaai maakt.

Heb de scooter nog ff bij geschuurd, daarna spuitplamuur er over heen gedaan, daarna in de grondlak gezet.

2F7FFEB1-1581-42E9-BA2C-F28E09AF8AD5.jpegKnipsel.PNG

Het was vandaag erg warm en zonnig dus alles was snel droog.

De onderkant had wat gaten waardoor ik een halve pot plamuur weg heb gesmeerd om het dicht te krijgen. (Vergeten foto’s te maken)

Heb daarna maar vast de witte kleur er op gespoten. (Saai, ja maar had alle (plastic) kappen al besteld in deze kleur..) en dankzij een goede webshop wiens naam ik maar niet noem moet ik morgen dus nog blanke lak halen aangezien ik woensdag alles had besteld en nog niet eens een verzend bevestiging of iets gehad heb. Reageren ook niet op e-mails..

spuiten.PNG
(laag 2)

dus ja, redelijk blij met het resultaat maar ook stront chagereinig omdat ik nu een dag achter loop. Bijgevoegde foto’s het resultaat met het nieuwe model voorkapje om de kleur te vergelijken.

Morgen blanke lak er op en dan kan het opbouwen beginnen!

oud style.PNGnew syle.jpeg
(oude stijl) (nieuwer stijl)

IMG_4814.jpg
een beste vooruitgang vergeleken met deze foto:)

maandag/dinsdag

voor2.PNG

Maandag begonnen met blanke lak spuiten van motip.. al bij de eerste laag begon de lak al te sputteren en liet spetters achter, ondanks dat de spuitbussen warm waren ik voldoende afstand hield en de onderlaag een dag uitgehard heeft me hele spuitlaag verpest met oneffenheden. ik heb geprobeerd kleine druppeltjes weg te schuren en opnieuw te spuiten maar hoe meer ik het probeerde te redden hoe slechter ik het resultaat maak. ik heb mijn verlies maar genomen en er 5 lagen blanke lak over gespoten in de hoop met het polijsten straks nog enigzins iets straks te krijgen.

voor.PNG
het is redelijk gelukt maar ben niet tevreden met de glans in het gespoten werk. ik moet dit nog eens gaan polijsten of op zoek naar een wondermiddel. ik ga de scooter dan ook niet opnieuw spuiten omdat het al de spuitgaten uitloopt met de bestellingen. goeie grap:rolleyes::tearsofjoy:

ik heb alvast het een en ander aan kapjes gemonteerd en het begint weer op een scooter te lijken.

Knipsel.PNG
achter.PNG

de kleur komt mooi overeen alleen jammer dat de scooter zelf matter is als de plastic delen. dus ofwel glans toevoegen door ??? of de plastic kappen matteren als het niks word. (de vlekken zijn mijn vette sleutel handjes)

ook vond ik ondanks dat ik de nieuwe voorvork heb liggen met nieuwe veer en wat meer onderdelen, en de lagers morgen binnen komen besloten een 2ehands vork te kopen om te zien of mijn vork wel echt krom was. (omdat deze er recht uit zag) maar met het los proberen te halen van elk moertje en boutje zat ik te kloten met vast geroest materiaal. alsof de vork als periscoop is gebruikt op de walrus. dus de donor vork was zowieso gewenst.

knipsel 2.PNG
heb de donor vork vanavond gemonteerd om te zien of het beter reed. en inderdaad het stuurde ineens een stuk makkelijker maar het ritje heeft maar 3 min geduurd omdat de remkabel tegen de voorband begon te lopen. (ik mis het schroef plaatje ding om de kabels op hun plek te houden onder het spatbord. verder had ik de 10 gram rollen er uit gegooid en vervangen voor 6.5 rollen en dan ook maar de v snaar, luchtfilter, bougie, blok olie en carter olie vervangen. toen ik hem startte een hoop toeren zonder vooruitgang dus dacht dat ik wat verkeerd had gedaan of dat er kabels nat waren geworden in de regen. maar na 2 minuten mezelf afvragen wat het kon zijn kwam ik er achter dat ik maandag de bobine had vervangen voor een variant met begrenzer.(alzheimer light) ff knopje drukken en hij reed. en ook meteen vele malen beter als de rit naar huis na de aanschaf. de begrenzer moet dus nog wel ff afgesteld worden.

nu de achterkant weer gedemonteerd omdat ik vergeten was een kapje vast te maken waar ik zo niet meer bij kwam. ook maar gelijk het kenteken er op gezet. morgen komen de lijsten tussen de voorkant en de binnekap binnen en kan ik hem verder in elkaar schroeven.

ben ondertussen ook aan het kijken voor andere vertanding/cilinder/nokkenas maar ik vind dat er vrij weinig opties zijn kwa merken en kwaliteit. naraku is voor mij een vaag merk waar ik niet mee opgegroeid ben maar vind een sport nokken as voor 40 euro vergeleken met het 3 dubbele voor malossi een erg groot verschil.
ik heb al gelezen dat malossi vele malen beter is dus daar zal ik dan ook voor gaan waarschijnlijk.

verder vind ik de top performance 80 cc cilinder een leuk ding dat goedkoper is als die van malossi en volgens verschillende fora niet veel onderdoet. dus die zal het dan ook worden. ik denk dat ik een blok koop op mp en die helemaal leeg trek en opnieuw opbouw met verse lagers en al het 'snelle' spul zodat ik in geval van wok simpel het blok kan wisselen, en dan zeker weet dat alles klopt.

maar met de prijzen voor een paar simpele 4 takt spullen begin ik dan ook terug te verlangen naar 2 takt. waar ik zometeen met een paar 100 aan onderdelen 80 rijd als ik mazzel heb, kan je 130 gaan op een 2takt.

maar goed eerst dit maar even afmaken;)

work in progress..
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

veps.PNG

Vanochtend de binnenkappen afgemaakt. ziet er netjes uit. nu wachten op een nieuwe koplamp die als het goed is morgen binnen is en dan zondag een testrit maken voordat ik de velgen ga spuiten.
 
Back
Top