Vader / zoon project Yamaha jog R

Ik ga vanavond even de koplamp eruit halen, heb namelijk geen idee wat erin zit. Was van H4 uitgegaan, maar dat weet ik dus niet zeker. Heb alle lampen al vervangen bij scooter zoon, op de koplamp na natuurlijk....

Koplamp van mijn zoon geeft iig veel beter licht (wit/blauw) terwijl die van mij flauw geel schijnt.

Beter plan ik pik zijn lampje :tonguewink:
 
Vorige week maandag ochtend word ik door zoon achter laptop (werk) vandaan gehaald, want hij is al laat en zijn scooter start niet :weary: Daar word ik op maandag heel blij van....

Moest eigenlijk een call in, dus weet je wat, pak de mijne maar en dan kijk ik wel als ik tijd heb.

Druk druk druk... auto ook weer gezeur, dus die moet eerst.

Van het weekend, zitten we gezellig in de tuin met zijn alle. Moeders heel fijn, Jeff wil jij niet gewoon op pap zijn scooter blijven rijden? Die rijd iig niet zo hard (65GPS) en is al ruim 1000km probleemloos, rijd 1 op 30/35 en dan hoef je ook niet te mengen bij het tanken. Hij had al gevraagd of ie de kappen van de ene naar de andere mocht wisselen, dus enige is uiteindelijk dat ie dan minder hard rijd, voor de rest zelfde model bla bla bla....

Dan heb ik een scooter om te versleutelen, wat de bedoeling was, maar met stom toeval een hele goeie wist te vinden. En hij er een die betrouwbaar is om naar school te gaan en zijn vriendinnetje 20km verder op te halen en brengen, dus dat ie minder verbruikte ook wel handiger. 1 en 1 is 2. Hij zou er over nadenken.

Gisteren kwam ie mijn zijn papieren aan, laten we zo overschrijven.

We hebben dus gewisseld.

Gisteren avond even 2 tellen genomen om te kijken waarom ie niet wilde starten. Bougie bleef droog, onderste schroefje van de carb met veel pijn en moeite open gedraaid, maar ook daar kwam geen benzine uit. Oke, buddy eraf (ik ga opzoek naar een 2e waar ik de bodem uit ga halen) want elke keer dat hele ding uit elkaar halen begint te vervelen. Heeft die pannenkoek, vorige keer de benzineslang op de driehoek (geleider) geplaatst, toe ie een nieuw benzine filter heeft gemonteerd en die zat dus klem tussen de driehoek en de buddy :sweatsmile: Stuk slang maar gelijk vervangen, want die was niet geheel ongeschonden gebleven.

Kicken lopen.

Even een blokje om gereden en hij doet het. Maar het achterlicht brand weer niet. Lampje eruit, heel, niet weer heh.... Knippers, nee doen het ook niet..... Mag ik even vloeken? Ding weer de garage in getrapt, morgen weer een dag.

Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik al die elektro zooi er niet vanaf ga gooien. Mijn eigen kabelboom ga maken (waar begin ik aan..), want ik ben het zat. 3de kabelboom nu en weer hetzelfde probleem. De tellerbak is doorgebrand (mogelijk oorzaak van het verlichtings probleem), maar als die loskoppel, werkt er geen verlichting meer. Vreemd.... Wilde zowiezo al gaan overstappen naar een andere teller (digitaal), want zodra je boven de 80 komt, brand ie door (is ook al de 2e teller).


Ik ga iig het schema weer zoeken en proberen te achterhalen of ik alle benodigde connectoren los kan vinden.


Ondertussen een metra kit 50CC cilinder van een maatje gehad, dus die gaan we er iig eronder prutsen. Alles beter als die mezoly bagger die er nu onderzit.

Als beun oplossing voor tijdelijk, kan ik gewoon vanaf de accu een plus en min trekken naar het achterlicht met een schakelaar om hem te laten werken? of zie ik dan iets over het hoofd?
 
Wattage voorlamp
+
Wattage achterlicht
/ 12 volt

= aantal ampere.

Zou er 1 a 2 Ampere boven gaan zitten met de zekering.
De schakelaar moet uiteraard ook geschikt zijn voor dit amperage.

Zou gokken
55 watt + 21 watt = 76 watt / 12 = 6,33 Ampere
Stop je er een 7,5 A zekering in ofzo.
Knapt ie, dan zijn ie piekwaardes hoger en steek je er een hoger amperage in, maar ik schat van niet.
 
Met toeval tegen een kabelboom aangelopen en die zag er beter uit als de voorgaande dus nog maar een poging doen.

Zoon verveelde zich gisteren avond, dus die maar de garage ingestuurd om iig de kappen weer te demonteren. 30 minuten laten een belletje, hij was klaar o_O. Nieuwe instructies gegeven, even zijn eigen scooter wat onderhoud geven, nieuwe bougie, luchtfilter enz.

Zondag gaan we de "nieuwe" kabelboom monteren. Hopelijk zit het zaterdag mee en kan ik even langs een onderdelen zaakje om G-klips te halen, want die zaten helaas niet bij de cilinder, dus die moet ik nog even halen. Wellicht gaat die er zondag ook gelijk op.

Ondertussen lukt het me maar niet om een teller te vinden, ja 1 nieuwe a 190,- dat is te prijzig vind ik. Heeft iemand nog een idee? MP en diverse gebruikte scooteronderdelen winkel gezocht, maar tot nu toe geen enkel succes....
 
Op een of andere manier moet het altijd onprettig weer zijn als ik plan iets te gaan doen aan auto of scooter…

Maar goed genoeg gemopperd

Zoon lief kwam natuurlijk pas laat zijn bed uit rollen, dus konden we om 13:00 beginnen.
35gr + in de garage, heerlijk. Dat was dus geen optie, dus hup naar buiten.

Uurtje later:
19014a34-72b3-4674-b61d-d784e12a7bf4.jpeg

We hebben een gluurder, moeders vond het een mooi moment voor een foto, die kwam even een kijkje nemen, toen ze herrie hoorde.

Alles werkt op knipperlichten na, boeien ik steek mijn kauw wel uit…

Alle kappen weer gemonteerd en even een blokje om wezen rijden. Helm en kenteken even vergeten mij te warm.

Denk dat er iets niet oké is met de trekveren ofzo, want rijd pas weg met 5-6k toeren, als het niet meer is. Te sterke trekveren?!?

Cilinder ligt helaas nog te wachten, had gisteren niet de kans om op zoek te gaan naar g-clips voor de zuiger.

Zo tijd voor een biertje en de bbq maar eens aansteken.
 
Heb je het gevoel dat ie teveel toeren maakt om weg te trekken? Dan zijn de veren te strak.

Er staat op MP een originele minarelli cilinder kit te koop voor klein geld.

Yamaha cylinder
€ 30,00

Dat vermoeden had ik idd, maar twijfel om die nu te vervangen, aangezien er een andere cilinder, Metra 50CC die van een maatje heb gehad. Enige is ik mis de G-Clips, verder is ie compleet. Geen idee wat ik kan verwachten bij die cilinder, maar hij was er nogal positief over.

Denk dat ik die eerst erop zet voor ik de veren ga aanpassen.
 
Iemand een idee waar ik motip hitte bestendige lak kan vinden op zaterdag? Krijg het met Google niet gevonden …image.jpg2E89BCBB-8638-4E22-B2C4-D84EC604F281.jpeg
 
Woensdag, telefoon, scooter doet raar... Uitlaat geeft af en toe een forse knal en daarna valt ie uit.

Zucht, kom er aan.

Bleek dat de connector van de ontsteking iets te veel ruimte had en er water in was gekomen. Connector weer hersteld, en daarna maar even goed ingepakt. Probleem verholpen. Ook zat er een geel blok (start relais?!?) niet helemaal lekker.

Zaterdag zelf even wezen rijden (blijft toch wel heel erg leuk). Maar eigenlijk loopt ie nu te hard. 82-83 GPS. Dat vind ik niet oke. 70 is prima, maar dit is net te vind ik.

Vind ook dat ie er behoorlijk lang over doet om op top te komen.

Wat zouden we kunnen doen om de top te verlagen en de 0-x te versnellen? Variateur, koppeling? Of toch prop in uitlaat of andere uitlaat :coldsweat:


Je zou de vertanding van een rally AC erin kunnen zetten.. Die zijn korter.

Overigens is een LC cilinder hoger getimed dan een AC cilinder.

Alleen met AC zal je denk ik rond de 70 / 75 op de teller halen.

LC zal altijd veelste hard willen lopen.
 
Je zou de vertanding van een rally AC erin kunnen zetten.. Die zijn korter.

Overigens is een LC cilinder hoger getimed dan een AC cilinder.

Alleen met AC zal je denk ik rond de 70 / 75 op de teller halen.

LC zal altijd veelste hard willen lopen.

Enig idee waar ik die zou kunnen kopen? Heb ff gezocht maar zo snel niets vinden.

Met mezoly 50cc, voca terugloop en originele carb loopt ie al ruim 80 gps…. En dat voor een ac.

Ga nu eerst maar eens die lak halen, straks verder knutselen
 
Mijn Beta Ark AC liep anno 2005, 95 autoteller. Originele cilinder, hebo vario, Yasuni R. Gewoon standaard vertanding. Als je maar een knappe vario hebt, verse halfpoulie en een snaar die lang genoeg is.
 
Kleine update

Zonet eindelijk even een halve tank weggereden.

Hij loopt, mooi heel mooi.
Rijd bijna direct weg met een klein beetje gas.
Op half gas al +/- 45 gps

Trekt echter van geen meter… Een snor 4t trekt me zoek

Hij komt dus heel traag op toeren, euh en toen?!?

Rollen te zwaar, te licht? Of zit ik compleet verkeerd te denken?

[edit] heb geen idee wat erin zit, heb de Vario nog niet kunnen demonteren. Gereedschap daarvoor voor Vaderdag gehad, dus kan er naar gaan kijken.
 
Back
Top