Vader / zoon project Yamaha jog R

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Nu de scooter van mijn zoon bijna zover is dat ik er zelf niet meer naar hoef te kijken, word het tijd mijn eigen project op te starten.

De gedachte was, zoonlief rijd er een die net binnen het legale valt en paps zijn scooter niet!

Ik vind zo'n jog R eigenlijk ook wel erg leuk en aangezien dat ding van hem al tig keer door ons uit elkaar gehaald is begin ik te begrijpen hoe zo'n ding werkt.

LET OP: Het gaat mij niet om topsnelheid, maar om soepel rijden.
Als ik top wil rijden pak ik wel de auto voor de deur, die met gemak 274 km/u GPS haalt, die een drama is ivm hoogte van de auto en totaal niet bedoeld is voor de boodschapjes om de hoek.

Hoe hard/zacht die loopt zal me werkelijk een worst wezen. Als ie de 60-65 haalt is dat al prima. Aangezien ik van de zomer met de vrouw achterop, langs de rivieren wil toeren, moet het ook geen wheelie machine worden. Maar wel lekker vlot.

Ben opzoek naar een jog r voor weinig, waarbij het blok toe is aan liefde. Slecht lopend ofzo, waarbij ik wel kan checken of alles elektrisch werkt.

Had een Polini 50CC gevonden, maar ook vele andere merken. Nu heb ik hier behoorlijk zitten lezen in diverse topic en nu twijfel ik... Gietijzer, aluminium, onbekend... Hoogtoerig, laagtoerig, boostporten enz enz. Had deze gezien: https://www.k-parts.nl/cilinder-pol...5Xn6rkHtjj1tp2DSw1qhYbR0kh0Cr6JRoC46EQAvD_BwE

Ik denk dat als ik een 50CC neem, dat de carb 12mm opzich voldoende is.

Wat zouden jullie voor cilinder pakken en vooral waarom die? Er is nu zoveel keus, vroeger moest ik het doen met wat lokaal te vinden was, dat maakt het extra lastig vind ik.

Wil dit topic gaan gebruiken om mijn project vast te leggen, dus als ie er straks is, dan zal ik hier ook de updates in doen.


Een beetje gietijzer gaat wel al richting de 90 / 95 op de teller..

Dus je hoeft op een minarell H blok niet echt gek te doen om snel te kunnen.

Gietijzer loopt gewoon rustig.. Vrij wel het zelfde als originele cilinder.

En een Alu cilinder hoeft niet perse altijd snel te zijn.

Maar als je al over boost poorten en vlinder porten begint te praten zijn dat wel de cilinder die vrij hoogtoeriger lopen en je dus die ook gaat horen lopen.

Als je een originele lijkende uitlaat neemt is 12mm inderdaad voldoende.

Zou zelf een 17,5mm monteren als je dan ook een wat snellere 50cc alu cilindertje hebt.
 

Banzai

Member
Vrijdag had Jeff zijn scooter al ontdaan van de kappen, dus toen alle verplichtingen gedaan waren, maar eens begonnen met het wisselen van de kabelboom. Na wat draden gerepareerd te hebben en een connector van de oude op de "nieuwe" gezet te hebben, kon ie erop.

Viel me uiteindelijk heel erg mee, 30 minuten later zat ie erop en was Jeff begonnen met de voorkant op te bouwen.

Opvallend hij heeft nog nooit zo rustig en netjes stationair gelopen als nu. Ook duidelijk dat de choke dus nooit (in de tijd dat wij hem hebben) gewerkt heeft, want dat verschil is wel heel duidelijk.

Vervolgens is het maar goed dat ie zonder kappen even heeft gelopen, want ik zag dus de benzineslang lekken, dat is niet te zien als de buddy erop zit..... Maar even nieuwe slang en klemmen besteld, verklaard gelijk waarom ie 1 op 10 liep..... (geen idee of dat klopt maar hij verbruikte wel erg veel). Als die binnen zijn, gaan we de rest weer erop zetten.

Wellicht dat jullie dat weten? Er zat sproeier 76 in, maar daar verzoop ie mee. Nu met sproeier 72 lijkt het een heel stuk beter te gaan, maar op het middengebied is het nog niet top. Veel met het gas spelen helpt hem over een punt heel en daarna trekt ie goed door. Dat zou de positie van de gasnaald toch moeten zijn die gewijzigd moet worden? Hij zat op de onderste inkeping, die had ik al naar middelste gezet, maar is mijn gedachte goed om die op bovenste te zetten en dan opnieuw te testen? Of zouden jullie zeggen, zet er is 70 of kleiner in? 50CC 12MM carb, ontbegrengste terugloop uitlaat. Hij liep voor het vervangen van de kabelboom makkelijk 70+ op teller.
 

C-Row

roeiende kraai
Wellicht dat jullie dat weten? Er zat sproeier 76 in, maar daar verzoop ie mee. Nu met sproeier 72 lijkt het een heel stuk beter te gaan, maar op het middengebied is het nog niet top. Veel met het gas spelen helpt hem over een punt heel en daarna trekt ie goed door. Dat zou de positie van de gasnaald toch moeten zijn die gewijzigd moet worden? Hij zat op de onderste inkeping, die had ik al naar middelste gezet, maar is mijn gedachte goed om die op bovenste te zetten en dan opnieuw te testen? Of zouden jullie zeggen, zet er is 70 of kleiner in? 50CC 12MM carb, ontbegrengste terugloop uitlaat. Hij liep voor het vervangen van de kabelboom makkelijk 70+ op teller.
was die positie van de gasnaald bij de grote sproeier of ook al bij de kleinere sproeier?
en voor de volledigheid: clip omlaag = naald omhoog en andersom, toch?
 

Banzai

Member
was die positie van de gasnaald bij de grote sproeier of ook al bij de kleinere sproeier?
en voor de volledigheid: clip omlaag = naald omhoog en andersom, toch?

Er heeft een matrakit 50cc opgezeten, maar die had warmlopers gehad (bij degene waarvan we hem gekocht hebben). Bij die cilinder had hij een 76 sproeier en de gasnaald op de onderste stand. Hij had de cilinder al vervangen, maar niets aan de carb gewijzigd. Omdat ie heel slecht liep, heb ik er toen een 72 ingezet en de gasnaald positie naar midden gezet. Clip omlaag is idd hogere gasnaald positie.
 

bartj

HousePaus
Gasnaald in het midden zetten, daar hoef je eigenlijk weinig mee te doen verder. Zou het eerder zoeken bij de luchtschroef. 1.5 slag indraaien en dan beetje mee spelen tot je merkt dat die wat hoger stationair gaat lopen dan zit je goed en zou ik het nog eens proberen
 

Banzai

Member
Uiteindelijk gasnaald in het midden en sproeier 70 ipv 72, gaf het mooiste resultaat.

Vrees dat we de teller wel gesloopt hebben, die blijft ineens pal in het midden staan. Morgen de bedrading daarvan even nalopen. Met 80+ op de teller, sprong ie ineens naar het midden.

Hij loopt nu erg mooi, klinkt weer gezond. Nog wel een dip in het optrekken tussen de 45-55, maar dat is wel handig nu aangezien de teller niets doet. Dan kan je je snelheid een beetje aanvoelen.

Heel veel geluk gehad, ze gingen een Rollerbank opzetten, net nadat we klaar waren met testen, letterlijk 1 straat verder.
 

Banzai

Member
Woensdag, telefoon, scooter doet raar... Uitlaat geeft af en toe een forse knal en daarna valt ie uit.

Zucht, kom er aan.

Bleek dat de connector van de ontsteking iets te veel ruimte had en er water in was gekomen. Connector weer hersteld, en daarna maar even goed ingepakt. Probleem verholpen. Ook zat er een geel blok (start relais?!?) niet helemaal lekker.

Zaterdag zelf even wezen rijden (blijft toch wel heel erg leuk). Maar eigenlijk loopt ie nu te hard. 82-83 GPS. Dat vind ik niet oke. 70 is prima, maar dit is net te vind ik.

Vind ook dat ie er behoorlijk lang over doet om op top te komen.

Wat zouden we kunnen doen om de top te verlagen en de 0-x te versnellen? Variateur, koppeling? Of toch prop in uitlaat of andere uitlaat :coldsweat:
 
Top