Vader / zoon project Yamaha jog R

Nu de scooter van mijn zoon bijna zover is dat ik er zelf niet meer naar hoef te kijken, word het tijd mijn eigen project op te starten.

De gedachte was, zoonlief rijd er een die net binnen het legale valt en paps zijn scooter niet!

Ik vind zo'n jog R eigenlijk ook wel erg leuk en aangezien dat ding van hem al tig keer door ons uit elkaar gehaald is begin ik te begrijpen hoe zo'n ding werkt.

LET OP: Het gaat mij niet om topsnelheid, maar om soepel rijden.
Als ik top wil rijden pak ik wel de auto voor de deur, die met gemak 274 km/u GPS haalt, die een drama is ivm hoogte van de auto en totaal niet bedoeld is voor de boodschapjes om de hoek.

Hoe hard/zacht die loopt zal me werkelijk een worst wezen. Als ie de 60-65 haalt is dat al prima. Aangezien ik van de zomer met de vrouw achterop, langs de rivieren wil toeren, moet het ook geen wheelie machine worden. Maar wel lekker vlot.

Ben opzoek naar een jog r voor weinig, waarbij het blok toe is aan liefde. Slecht lopend ofzo, waarbij ik wel kan checken of alles elektrisch werkt.

Had een Polini 50CC gevonden, maar ook vele andere merken. Nu heb ik hier behoorlijk zitten lezen in diverse topic en nu twijfel ik... Gietijzer, aluminium, onbekend... Hoogtoerig, laagtoerig, boostporten enz enz. Had deze gezien: https://www.k-parts.nl/cilinder-pol...5Xn6rkHtjj1tp2DSw1qhYbR0kh0Cr6JRoC46EQAvD_BwE

Ik denk dat als ik een 50CC neem, dat de carb 12mm opzich voldoende is.

Wat zouden jullie voor cilinder pakken en vooral waarom die? Er is nu zoveel keus, vroeger moest ik het doen met wat lokaal te vinden was, dat maakt het extra lastig vind ik.

Wil dit topic gaan gebruiken om mijn project vast te leggen, dus als ie er straks is, dan zal ik hier ook de updates in doen.


Een beetje gietijzer gaat wel al richting de 90 / 95 op de teller..

Dus je hoeft op een minarell H blok niet echt gek te doen om snel te kunnen.

Gietijzer loopt gewoon rustig.. Vrij wel het zelfde als originele cilinder.

En een Alu cilinder hoeft niet perse altijd snel te zijn.

Maar als je al over boost poorten en vlinder porten begint te praten zijn dat wel de cilinder die vrij hoogtoeriger lopen en je dus die ook gaat horen lopen.

Als je een originele lijkende uitlaat neemt is 12mm inderdaad voldoende.

Zou zelf een 17,5mm monteren als je dan ook een wat snellere 50cc alu cilindertje hebt.
 
Vrijdag had Jeff zijn scooter al ontdaan van de kappen, dus toen alle verplichtingen gedaan waren, maar eens begonnen met het wisselen van de kabelboom. Na wat draden gerepareerd te hebben en een connector van de oude op de "nieuwe" gezet te hebben, kon ie erop.

Viel me uiteindelijk heel erg mee, 30 minuten later zat ie erop en was Jeff begonnen met de voorkant op te bouwen.

Opvallend hij heeft nog nooit zo rustig en netjes stationair gelopen als nu. Ook duidelijk dat de choke dus nooit (in de tijd dat wij hem hebben) gewerkt heeft, want dat verschil is wel heel duidelijk.

Vervolgens is het maar goed dat ie zonder kappen even heeft gelopen, want ik zag dus de benzineslang lekken, dat is niet te zien als de buddy erop zit..... Maar even nieuwe slang en klemmen besteld, verklaard gelijk waarom ie 1 op 10 liep..... (geen idee of dat klopt maar hij verbruikte wel erg veel). Als die binnen zijn, gaan we de rest weer erop zetten.

Wellicht dat jullie dat weten? Er zat sproeier 76 in, maar daar verzoop ie mee. Nu met sproeier 72 lijkt het een heel stuk beter te gaan, maar op het middengebied is het nog niet top. Veel met het gas spelen helpt hem over een punt heel en daarna trekt ie goed door. Dat zou de positie van de gasnaald toch moeten zijn die gewijzigd moet worden? Hij zat op de onderste inkeping, die had ik al naar middelste gezet, maar is mijn gedachte goed om die op bovenste te zetten en dan opnieuw te testen? Of zouden jullie zeggen, zet er is 70 of kleiner in? 50CC 12MM carb, ontbegrengste terugloop uitlaat. Hij liep voor het vervangen van de kabelboom makkelijk 70+ op teller.
 
Wellicht dat jullie dat weten? Er zat sproeier 76 in, maar daar verzoop ie mee. Nu met sproeier 72 lijkt het een heel stuk beter te gaan, maar op het middengebied is het nog niet top. Veel met het gas spelen helpt hem over een punt heel en daarna trekt ie goed door. Dat zou de positie van de gasnaald toch moeten zijn die gewijzigd moet worden? Hij zat op de onderste inkeping, die had ik al naar middelste gezet, maar is mijn gedachte goed om die op bovenste te zetten en dan opnieuw te testen? Of zouden jullie zeggen, zet er is 70 of kleiner in? 50CC 12MM carb, ontbegrengste terugloop uitlaat. Hij liep voor het vervangen van de kabelboom makkelijk 70+ op teller.
was die positie van de gasnaald bij de grote sproeier of ook al bij de kleinere sproeier?
en voor de volledigheid: clip omlaag = naald omhoog en andersom, toch?
 
was die positie van de gasnaald bij de grote sproeier of ook al bij de kleinere sproeier?
en voor de volledigheid: clip omlaag = naald omhoog en andersom, toch?

Er heeft een matrakit 50cc opgezeten, maar die had warmlopers gehad (bij degene waarvan we hem gekocht hebben). Bij die cilinder had hij een 76 sproeier en de gasnaald op de onderste stand. Hij had de cilinder al vervangen, maar niets aan de carb gewijzigd. Omdat ie heel slecht liep, heb ik er toen een 72 ingezet en de gasnaald positie naar midden gezet. Clip omlaag is idd hogere gasnaald positie.
 
Gasnaald in het midden zetten, daar hoef je eigenlijk weinig mee te doen verder. Zou het eerder zoeken bij de luchtschroef. 1.5 slag indraaien en dan beetje mee spelen tot je merkt dat die wat hoger stationair gaat lopen dan zit je goed en zou ik het nog eens proberen
 
Uiteindelijk gasnaald in het midden en sproeier 70 ipv 72, gaf het mooiste resultaat.

Vrees dat we de teller wel gesloopt hebben, die blijft ineens pal in het midden staan. Morgen de bedrading daarvan even nalopen. Met 80+ op de teller, sprong ie ineens naar het midden.

Hij loopt nu erg mooi, klinkt weer gezond. Nog wel een dip in het optrekken tussen de 45-55, maar dat is wel handig nu aangezien de teller niets doet. Dan kan je je snelheid een beetje aanvoelen.

Heel veel geluk gehad, ze gingen een Rollerbank opzetten, net nadat we klaar waren met testen, letterlijk 1 straat verder.
 
Woensdag, telefoon, scooter doet raar... Uitlaat geeft af en toe een forse knal en daarna valt ie uit.

Zucht, kom er aan.

Bleek dat de connector van de ontsteking iets te veel ruimte had en er water in was gekomen. Connector weer hersteld, en daarna maar even goed ingepakt. Probleem verholpen. Ook zat er een geel blok (start relais?!?) niet helemaal lekker.

Zaterdag zelf even wezen rijden (blijft toch wel heel erg leuk). Maar eigenlijk loopt ie nu te hard. 82-83 GPS. Dat vind ik niet oke. 70 is prima, maar dit is net te vind ik.

Vind ook dat ie er behoorlijk lang over doet om op top te komen.

Wat zouden we kunnen doen om de top te verlagen en de 0-x te versnellen? Variateur, koppeling? Of toch prop in uitlaat of andere uitlaat :coldsweat:
 
Morgen ga ik kijken bij mogelijk mijn scooter. Op het oog een mooie nette Jog R. Niets aan versleuteld en aantoonbaar onderhouden bij een bedrijf. Prijs is ook meer dan oke, dus hopelijk kan ik morgen gaan rijden. Sleutelen eraan hoop ik pas deze zomer te gaan doen, maar de setup gaan we nu al goed uitzoeken. Ik twijfel over jullie advies voor een 70CC, want met een budget 50CC gaat ie al veel te hard, laat staan dat er echt iets serieus onder gaat. Moeilijk, moeilijk, moeilijk....

Scooter van zoon, loopt al een hele week :screamcat: probleemloos. Alleen nog te hard....
Iemand: Wat zouden we kunnen doen om de top te verlagen en de 0-x te versnellen? Variateur, koppeling? Of toch prop in uitlaat of andere uitlaat :coldsweat:

Lastig focussen op werk, ja ben net een klein kind LOL.
 
Lastig focussen op werk, ja ben net een klein kind LOL.
haha, zo herkenbaar. En maar wachten tot er een nieuwe post is

is de scooter waar jij voor gaat kijken een LC of een AC?
Je zou de vertanding van die andere scooter kunnen aanpassen, maar dan wel oppassen voor overtoeren
 
haha, zo herkenbaar. En maar wachten tot er een nieuwe post is

is de scooter waar jij voor gaat kijken een LC of een AC?
Je zou de vertanding van die andere scooter kunnen aanpassen, maar dan wel oppassen voor overtoeren

Gelukkig :D

AC, heb geen zin in nog een factor die problemen kan geven.

Had idd naar vertandingen gekeken, maar kon niets vinden voor een Jog R. Wellicht niet correcte gezocht.... Maar hoeveel verschil zou dat kunnen maken? Had wel uitgevonden de snor of brom jog r beide dezelfde vertanding hebben, dus die optie valt iig af.
 
En deze? Die zit er wel top uit en een leuke versie:

marktplaats

Is idd een mooie, maar ben al geslaagd.

Is een mat zwarte geworden. Loopt uitstekend, 65 (GPS) en trekt in een streep er naar toe (zelfs met vrouw achterop) . Hij loopt zelfs zo mooi, dat ik voorlopig denk om er niets aan te doen. Enige waar ik over twijfel is of ik de voorpoten niet moet vervangen, die voelen erg slap aan. Maar daar moet ik nog naar kijken. Alles lijkt origineel, maar de cilinder die erop zit is zo goed als nieuw en ik heb geen idee wat het is.

Scooter van zoon opnieuw een week probleemloos, loopt alleen nog te hard. Afspraak is dat ie zo blijft tot zijn eerste WOK... Laten we hopen dat ze hem maar niet pakken. Ondertussen heeft ie nu een vriendinnetje (dikke uitlaat heeft geholpen :tearsofjoy:), dus al zijn aandacht gaat naar haar uit.

Als het eens mooi weer is, samen een stukje rijden en een fotoshoot doen. Ja ben een mooi weer rijder :D
 
Weinig spannends te melden.

Van het weekend, zijn remschoenen vervangen, mopperde dat ie minder remde. Dat bleek een heel stuk makkelijk te doen als verwacht. Alleen het eerste boutje, bij de uitlaat loshalen... wat een K** ontwerp. Nu heb ik hele dunne kantoor vingers, maar zelfs dan is het een drama. Geen ratel die er tussen past, geen ringsleutel want ook dat past niet en met steeksleutel kan je nog geen halve slag maken.

Had een flinke blow by, de uitlaatpakking was voor de helft weg. Vreemd dat ik dat niet eerder gehoord had... Lijkt nu ook netter te lopen, dus mooi meegenomen.

Mijn scooter, tja, voorpoten was dus totaal onzin. Na het nakijken, bleek de voorband op nog 0,9 bar te staan.... ja dat stuurt niet fijn. Bandjes zijn eerdaags toe aan vervanging. Ik reed vroeger altijd op semi slicks (met gevolg dat ik in de winter de straat meermaals van dichtbij gezien heb) en twijfel of ik daar nu ook weer naar opzoek ga. Of wellicht eens verstandig doe...

Hebben jullie advies? Ik wil iig zacht/super zacht rubber hebben, grip is alles, al slijten ze terwijl je er naar kijkt is mij prima. Zoals het er nu uitziet rij ik nog geen 100km per maand. Als ik 2 x per jaar bandjes moet wissel is het mij best.


Nog een vraag, ik rij veelal in de polders, waar de verlichting bijzonder slecht tot niet aanwezig is. De huidige koplamp geeft amper licht. Moet zowiezo de boel een gaan bekijken, want hij lijkt af en toe weg te vallen, dus contact zal wel bagger zijn. Kan ik de huidige lamp vervangen voor een betere H4 of moet er iets anders in als ik een beter lichtbeeld wil hebben?
 
Bandjes zijn eerdaags toe aan vervanging.

Hebben jullie advies? Ik wil iig zacht/super zacht rubber hebben, grip is alles, al slijten ze terwijl je er naar kijkt is mij prima. Zoals het er nu uitziet rij ik nog geen 100km per maand. Als ik 2 x per jaar bandjes moet wissel is het mij best.


Nog een vraag, ik rij veelal in de polders, waar de verlichting bijzonder slecht tot niet aanwezig is. De huidige koplamp geeft amper licht. Moet zowiezo de boel een gaan bekijken, want hij lijkt af en toe weg te vallen, dus contact zal wel bagger zijn. Kan ik de huidige lamp vervangen voor een betere H4 of moet er iets anders in als ik een beter lichtbeeld wil hebben?
Betreft banden kan ik je Michelin Power Pure aanraden , een Dual Compound band , hard in het midden , zacht aan de zijkant , echt een wereld band.
Verlichting :
Kijk welk type lamp er in zit , ga eens naar de automaterialen speciaal zaak, daar hebben ze van die Xenon look lampen , de licht opbrengst is vele malen groter .
 
Betreft banden kan ik je Michelin Power Pure aanraden , een Dual Compound band , hard in het midden , zacht aan de zijkant , echt een wereld band.
Verlichting :
Kijk welk type lamp er in zit , ga eens naar de automaterialen speciaal zaak, daar hebben ze van die Xenon look lampen , de licht opbrengst is vele malen groter .
Thanks, dan gaan we die eens opzoeken!

Handig kom ik net vandaan :rolleyes: moest weer onderdelen voor de meg hebben, stond zondag weer heerlijk al het koelvloeistof op straat te gooien. Zal vast nog wel wat vergeten zijn mijn kennende. Op een of andere manier mis ik altijd weer een klemmetje ofzo, net de maat die je natuurlijk niet heb liggen....
 
als er standaard een HS1 in zit, kan er een H4 in als je het onderste haakse pootje plat buigt (anders klopt de hoogte niet)
maar volgens mijn zoektocht zit er een raar "lampje" (als van Willie Wortel) (BA20D?) in..
 
Back
Top