Aerox-Evo70
No Title
misschien een rare vraag, maar wat zouden de nadelen zijn van een vierkante uitlaat ?
meer turbulentie, wat dus een minder krachtige uitlaatpuls geeft (maar dus wel een langere) dit zou resulteren in een bredere powerband maar minder topvermogen ? (of is dat te makkelijk gezegd)
turbulentie zorgt voor zover ik weet ook voor minder wrijvingsweerstand.
wat voor effect zal dat uberhaupt hebben ?
veel luchtventilatiebuizen zijn ook vierkant, dat doen ze niet als het echt zoveel slechter is dan rond wat betreft de weerstand. (al is de snelheid daar wel aanzienlijk lager)
de belangrijkste functie van de uitlaat is de terugkerende puls right ?
wat gebeurd daarmee als je van rond naar vierkant gaat (ongeacht de dimensies).
je wilt een trechter idee krijgen om de tegen druk te houden om zo weinig mogelijk onverbrand mengsel in je uitlaat te krijgen,
met een vierkante uitlaat bereik je niets omdat het in een hoop opzichten de stroming gaat botsen en niet mooi tot elkaar samen komt
voor zover ik weet geeft turbulente stroming idd meer weerstand, maar waar gaat die energie dan naartoe, warmte ?Turbulentie zorgt voor energieverlies, dus niet zo zeer een langere puls, maar wel een puls met lagere amplitude.
Inprincipe wil je gewoon laminaire stroming hebben.
ik snap de compromis nog niet echt..We kunnen de amplitude (sterkte) van de teruggekaatste golf uitwisselen voor
tijdsduur; sterke en korte reflectie, of zwakkere, maar langer durende reflectie. Dit is het grote compromis bij het ontwerpen van expansie uitlaten.
dat laatste kan met vierkante uitlaten nog wel een probleem opleveren, maar voor zover ik het begrijp kun je de zwakkere amplitude verhogen met een grotere hoek (van vooral de diffusor).Normaal gesproken is de eerste 150-200 mm van de pijp recht of met een flauwe hoek om de uitlaatgasstroom te stabiliseren en om turbulentie te verminderen tot een enigszins laminaire stroom. Dit stabiliseert de dichtheid en snelheid, wat een efficienter gebruik van de geluidsgolven geeft.
Belangrijk is de overgang tussen voorbocht en conus. Te scherpe hoeken of obstakels kunnen verstoringen in de pulsen en gasstroom veroorzaken, waardoor het vermogen sterk terugloopt.
die pdf heb ik al een paar jaar
echt verouderd is hij niet imo, ik lees hem nog een keer.
ik snap de compromis nog niet echt..
heeft iemand hier andere duidelijke uitleg bij ?
nog een paar quotes:
dat laatste kan met vierkante uitlaten nog wel een probleem opleveren, maar voor zover ik het begrijp kun je de zwakkere amplitude verhogen met een grotere hoek (van vooral de diffusor).
volgens mij moet dat antwoord nog maal 60, aangezien je de geluidssnelheid in seconde hebt en de rpm in minuten.
dan krijg je dus de lengte (gek genoeg) in mm's.
(in mijn ogen zou je nog een factor 1000 moeten corrigeren om de formule correct te krijgen)
920*60 is 55200, ik denk dus dat bell er vanuit gaat dat de temperatuur een stuk hoger ligt waardoor de geluidssnelheid hoger ligt (of die factor klopt toch niet ).
920 lijkt me al aan de hoge kant, maar dat zal ook afhangen van de setup natuurlijk.