Uitlaat berekening

Idem, het doorlaat oppervlak van een vlinderpoort berekenen is niet zo simpel?
Ofwel?

Wanneer het oppervlak van de uitlaatpoort een cirkelvorm geweest was, zou je het oppervlakte in 1 keer kunnen uitrekenen, aangezien dat niet zo is bij een vlinderpoort in bijvoorbeeld een speed, is het lastig.
Iemand een idee hoe je dat moet doen? Opdelen in verschillende vormen?
 
Wanneer het oppervlak van de uitlaatpoort een cirkelvorm geweest was, zou je het oppervlakte in 1 keer kunnen uitrekenen, aangezien dat niet zo is bij een vlinderpoort in bijvoorbeeld een speed, is het lastig.
Iemand een idee hoe je dat moet doen? Opdelen in verschillende vormen?

Had ik maar wat beter opgelet tijdens de les meetkunde +pippi+
 
Opdelen in verschillende vormen.
Een vlinder poort kun je vaak al bijna een rechthoek en een driehoek in kwijt, per helft uiteraard.
 
mee eens, of gewoon de poortmap op millimeter papier tekenen en de hokjes tellen :p

overigens denk ik dat je beter gelijk de time area kan berekenen, daar heb je meer aan dan alleen de oppervlakte.
 
Hallo, mag iik weten wat je heb aan een time area voor een uitlaat "berekening"? Met al die berekeningen hier kan vast wel iemand dat uitleggen aan mij :p
 
Hokjes tellen lijkt me een beetje on precies :p
En als je heel precies zou gaan kijken, de cilinder is bijvoorbeeld getuned, dan is het ook niet echt meer een soort driehoek vorm.. Ik zal wel is wat proberen en zal mijn metingen en berekeningen wel eens posten.

Performance70: Zou je een uitlaat formule kunnen posten waarbij je deze time area nodig hebt, met enige uitleg erover? Denk dat ik niet de enigste ben die daar meer over wil weten. Ik heb er wel een idee over maar zou graag het fijne ervan willen weten.
 
je hebt toch de time area nodig om te weten hoeveel toeren je (ongeveer)moet gaan draaien ?
lijkt me een belangrijke factor voor het ontwerpen van een uitlaat.
 
Oke, Ik neem aan dat dat het toerental is waar je het meeste koppel wilt hebben? Zou er iemand nog met een formule willen komen voor de time area?
 
oke uit de wel bekende bron..

2 x Sigma (A0 x delta-deg)
Time- Area (Asvc) = --------------------------------------- [ s-mm^2/cm^3 ]
(6 x cilinderinhoud x toerental)


dit is dan vast wel een belangrijke formule ;) Bij de formule weet ik alles behalve het toerental, en dus de TA, het oppervlak A0, aantal graden, en cilinderinhoud is immers bekend. Kort gezegt is de TA dus toerental afhankelijk, dit is logisch want toerental is tijd, en tijd (seconde) vind je terug in de TA eenheid.

dit stukje bevestigt dat je een deel van de formule niet weet..

Nu kan je als je te lage toerentallen kiest bizarre Bmep’s en pk’s krijgen. Dus je kan het beste uitgaan van haalbare bmep waardes van ca 9 – 11 Bar.

je hebt toch de time area nodig om te weten hoeveel toeren je (ongeveer)moet gaan draaien ?

Dus kan ik stellen dat je dit niet nodig hebt, en de hele berekening 1 grote gok / gatenkaas is?

Ook wil ik aan dit verhaal toevoegen dat een klein beetje oppervlak bovenin net zoveel gasdoorlaat TA heeft als een groot oppervlak onderin de poort. Geven allebei precies dezelfde uitlaat dan? ;)
 
Men vroeg mij al heeel lang naar pics . Nu heb ik wat hulp gehad om ze te uploaden. Dussss na jaaren kan ik pics en filmpjes zetten . Enjoy and stay tuned.
 
Zijn post is van 8 maanden geleden heh ;) Maar maakt opzich niet uit, is een leuk topic, mag wel weer wat leven in geblazen worden al heb ik helaas geen nuttige toevoeging.
 
Het enige wat ik kan toevoegen aan deze topic is dat een uitlaat berekening/software nooit klopt.
Als wij een uitlaat berekenen via onze software maken we altijd 5 tot 10 verschillende modellen.
We nemen de maten wat de software ons verteld en daar passen we enkele maten op aan (we spreken hier dus over mm)
de collector en eindkoon zijn de cruciale punten van een uitlaat daar ga je het vermogen kunnen verbeteren.
Het midden (het buik) zoals wij het noemen kun je niet veel aan veranderen kun je het beste laten zoals het is.

Als we dan deze modellen gereed hebben gaan ze op de testbank en welke dat dan het beste presteert word dan in productie gezet.
Bij het ontwikkelen van een uitlaat gaat er veel testwerk aan te pas en veel verschillende modellen voordat er een goede uitkomt.

De kunst is ook om een uitlaat te ontwikkelen dat op verschillende cilinders goed draait.
Het kan op de ene cilinder goed draaien en op de andere veel zwakker.
 
Het enige wat ik kan toevoegen aan deze topic is dat een uitlaat berekening/software nooit klopt.
Als wij een uitlaat berekenen via onze software maken we altijd 5 tot 10 verschillende modellen.
We nemen de maten wat de software ons verteld en daar passen we enkele maten op aan (we spreken hier dus over mm)
de collector en eindkoon zijn de cruciale punten van een uitlaat daar ga je het vermogen kunnen verbeteren.
Het midden (het buik) zoals wij het noemen kun je niet veel aan veranderen kun je het beste laten zoals het is.

Als we dan deze modellen gereed hebben gaan ze op de testbank en welke dat dan het beste presteert word dan in productie gezet.
Bij het ontwikkelen van een uitlaat gaat er veel testwerk aan te pas en veel verschillende modellen voordat er een goede uitkomt.

De kunst is ook om een uitlaat te ontwikkelen dat op verschillende cilinders goed draait.
Het kan op de ene cilinder goed draaien en op de andere veel zwakker.

Als je dat dan getest hebt, verander je dan niet de parameters van je software? Er moet een verband tussen zitten welke je kunt aanpassen.

Misschien is het eens interessant om een lijst van variabelen samen te stellen welke van invloed zouden kunnen zijn op een twee takt uitlaat en kijken of we met een scooterforum.net stukje uitlaat software kunnen komen.

Uiteindelijk gaat het om de verbrande gassen die de uitlaatpoort door schieten met een bepaalde snelheid/amplitude.
 
Als je dat dan getest hebt, verander je dan niet de parameters van je software? Er moet een verband tussen zitten welke je kunt aanpassen.

Misschien is het eens interessant om een lijst van variabelen samen te stellen welke van invloed zouden kunnen zijn op een twee takt uitlaat en kijken of we met een scooterforum.net stukje uitlaat software kunnen komen.

Uiteindelijk gaat het om de verbrande gassen die de uitlaatpoort door schieten met een bepaalde snelheid/amplitude.

Dat is idd best leuk om eens te doen maar Romano produceert zelf uitlaten dus lijkt me niet dat hij al zijn data openbaar wil maken :D

Wat je laatste zin betreft...was het maar zo simpel. Denk dat het terugduwen van vers mengsel door de terugkerende pulsen minstens net zo belangrijk zijn :p
 
Back
Top