Team 99 as zonder kurk

JohanS redeneerd wel meer.......(net als iedereen hier)

Ik zeg alleen, met wel idee voor deze keuze gekozen is. Of het beter is....geen idee.....

Ik rijd met een team as ZONDER kurk... en dat rijd/scoort gewoon goed. Ik denk dat je hierover een ellenlange discussie kan voeren, maar dat is denk ik niet echt handig.

Joel: Zat er gewoon HELEMAAL geen "ruimte" voor kurk in? of zou het er wel horen te zitten? Anders heb je dus als het ware een RHQ-as met 85mm drijfstang... Of bedoel je dat niet?
 
Carterdruk is BS omdat er een vaccuum is. Want wat moet je anders met een expansie uitlaat. Verder draait dan de krukas te snelrond om het mengsel steeds te laten reageren om van richting te veranderen.

En het volronde zal dan gebruikt worden om geen turbulentie te te krijge die de flow verstoord. En daarom doen sommige fabrikanten er teflon oid in. Je heb geen verstoring van de flow en toch het slingereffect. Kijkmaar eens naar de krukas van een 4T deze heeft contragewichten.

Toch moeilijk om simpele natuurkunde dr bij te halen en logisch te kunnen denken.
 
JohnB said:
Carterdruk is BS omdat er een vaccuum is. Want wat moet je anders met een expansie uitlaat. Verder draait dan de krukas te snelrond om het mengsel steeds te laten reageren om van richting te veranderen.

En het volronde zal dan gebruikt worden om geen turbulentie te te krijge die de flow verstoord. En daarom doen sommige fabrikanten er teflon oid in. Je heb geen verstoring van de flow en toch het slingereffect. Kijkmaar eens naar de krukas van een 4T deze heeft contragewichten.

Toch moeilijk om simpele natuurkunde dr bij te halen en logisch te kunnen denken.

Dus carters tunen en vervolgens DevCon gebruijken om je carterdruk te optimaliseren is volgens jou ook BS?
 
Devcon gebruiken voor meer carterdruk? Je hebt gewoon niet altijd genoeg vlees om je carter qua flow mooi genoeg te maken, daarom gebruik je devcon..
 
ust power said:
Dus carters tunen en vervolgens DevCon gebruijken om je carterdruk te optimaliseren is volgens jou ook BS?

Precies...eigenlijk kan je je carterinhoud dus gewoon 1000 cm2 maken....het is toch een vacuum..... :X

toch John?






Ralf said:
Devcon gebruiken voor meer carterdruk? Je hebt gewoon niet altijd genoeg vlees om je carter qua flow mooi genoeg te maken, daarom gebruik je devcon..

Bij karts willen ze nog wel eens devqon constructies maken, die het "carter vullen"....

Maar aangezien ik hier niet voor geleerd heb, en dat al helemaal niet van plan ben,....weet ik niet wat beter is :)
 
Ralf said:
Devcon gebruiken voor meer carterdruk? Je hebt gewoon niet altijd genoeg vlees om je carter qua flow mooi genoeg te maken, daarom gebruik je devcon..

Natuurlijk is dat ook zeker zo....maar het 'vlees' dat je weghaalt moet toch ook ergens terugkomen om je carterdruk optimaal te houden? Tenminste zo is het mij altijd verteld....en zelf geloof ik daar ook zeker in. Ooit wel 'ns Roke carters gezien? Nou die zitten vol met Devcon en dat is egt niet alleen om je flow te optimaliseren....

En volgens mij is het onzin dat je er een continue vacuum in je carters is.....kun je uitleggen hoe dit vacuum tot stand komt dan? Er is toch een constante stroom van mengsel dat uiteindelijk bij je uitlaat er weer uitkomt? Of bouwt dit vacuum zich op dmv membraan wou je zeggen?

Zou onze natuurkundige dat even toe willen lichten?
 
Er zitten in die Team as hier dus wel de uitsparingen, maar geen kurk.

En natuurlijk zitten die uitsparingen er voor de balans, aangezien er ook een drijfstang en zuiger aanhangt. :|

Alleen om minder negatieve wervelingen te krijgen dient dit opgevuld te worden met een licht materiaal, bijvoorbeeld kurk, nylon of aluminium.

Maar niemand die dus een nieuwe team '99 as zo uit de doos zonder kurk is tegengekomen ??
 
Nope nog niets gezien, maar @ mijn team as zit ik dus ook met die uitzettende kurk.. kan ik dit het beste zo laten zitten of wat raden jullie aan?
 
JohnB said:
Carterdruk is BS omdat er een vaccuum is. Want wat moet je anders met een expansie uitlaat. Verder draait dan de krukas te snelrond om het mengsel steeds te laten reageren om van richting te veranderen.

Buigt voor deze opmerking!, Membraanklepjes zweven :)

En balk, je carterinhoudt heeft natuurlijk wel effect op het vaccuum! grotere ruimte is minder vaccuum, als je de ruimte kleiner houdt zal er dus een korter traject zijn en een hogere spoelsnelheid.
 
Voor Joël. Er zijn al een aantal mensen geweest die een topic hebben geopend hierover, of het iig gemeld hebben hier op het forum. Zoek voor de grap eens op kurk, dan vind je wel wat denk ik.
Jasper Vrielink (schrijf ik goed toch zo Jasper) heeft het iig een keer gehad zoals hij al zei in de 2e post. Verder kan ik het me zo ook niet herinneren. Ik heb hier nog wel een bijna nieuwe team99 as met kurk liggen. PM maar bij interesse :)
 
BurN said:
Buigt voor deze opmerking!, Membraanklepjes zweven :)

En balk, je carterinhoudt heeft natuurlijk wel effect op het vaccuum! grotere ruimte is minder vaccuum, als je de ruimte kleiner houdt zal er dus een korter traject zijn en een hogere spoelsnelheid.


constant vaccuuum? verklaar deze grafiek dan eens:
DSC02466.JPG


bij een de zuigpuls komt meestal pas bij de 180 graden (komt door de header), en zorgt dan pas voor een afnemede druk (vaccum) in het carter.
 
JohanS said:
constant vaccuuum? verklaar deze grafiek dan eens:
DSC02466.JPG


bij een de zuigpuls komt meestal pas bij de 180 graden (komt door de header), en zorgt dan pas voor een afnemede druk (vaccum) in het carter.
Is de natuurkundige overtuigd?
 
mss zijn de wanden uit nylon of zoiets gemaakt en niet uit titanium metaal etc om dat zoiets uitzet met warmte mss niet echt veelk bij een scooter temp maar het zet wel degelijk met gevolg dat de krukas niet meer lekker draait met gevolg in vermogen verlies
dit was zo mijn theorie :D zal wel niks van kloppen denk ik
 
Vaccuum is het verkeerde woord (was vroeg mgoed) Er is een zuigende werking in het carter. Hoe moet anders het mengsel door het complete inlaat traject in de comb.chamber komen?

Even wat stapjes , Het mengsel ontbrandt en de zuiger gaat naar beneden. Er ontstaat een druk. Uitlaat poort gaat open en de druk ontsnapt.
De uitlaat gaat zn werk doen en zuigt het de cilinder uit. De zuiger gaat neerwaards en kan dus een kleine druk gaan opbouwen. Alleen de zuiger beweegt zich zo snel dat het mengsel niet direct kan reageren
Nu de spoelers opengaan. Wordt er door de uitlaat werking mengsel de cilinder in gezogen. En dus niet door de neergaande weg van de zuiger.

En omdat het met een dusdanig hoge snelheid gaat zal er een vrijwel constante zuiging zijn. Omdat het mengsel en ws ook de membraan kleppen niet zo snel kunnen reageren als dat de zuiger op en neer gaat.

Simpel voorbeeld: Haal je hand eens snel langs een brandende kaars. De hand is voorbij en dan komt pas de luchtverplaatsing. Kan je nagaan hoe dat moet zijn met 13k rpm. Dan krijg je rare turbulentie , maar door het gebruik van de expansie uitlaat krijg je een zuigende werking.

Wanneer je dus een grotere carter inhoud hebt zal er meer mengsel buffer zijn en dus ook een mooiere vulling. Dit moet je natuurlijk wel op de goede plaatsen hebben.

Er staat ook niet voor niets in de Polini handleiding dat het carter volume groter gemaakt moet worden.

Een volronde as zorgt ook voor een soepelere flow langs de wangen. Zou je open wangen hebben dat hapt het steeds door het mengsel heen en krijg je dus een turbulente sroming de spoelers in.

En het Contragewicht is er om de zuiger door zn odp heen je jagen. Met name bij zware belasting geeft dit relatief meer kracht.

Maar ws denken jullie allemaal anders en dat moeten jullie lekker zelf weten.

Maar denk niet in het simpele "trage" 2T systeem. Denk versnelt , want je draait geen 200rpm met je machine
 
JohnB said:
Een volronde as zorgt ook voor een soepelere flow langs de wangen. Zou je open wangen hebben dat hapt het steeds door het mengsel heen en krijg je dus een turbulente stroming de spoelers in.

De stroming de spoelers in is altijd turbulent, je bedoelt waarschijnlijk meer wervelingen :)
 
Mol said:
Voor Joël. Er zijn al een aantal mensen geweest die een topic hebben geopend hierover, of het iig gemeld hebben hier op het forum. Zoek voor de grap eens op kurk, dan vind je wel wat denk ik.
Jasper Vrielink (schrijf ik goed toch zo Jasper) heeft het iig een keer gehad zoals hij al zei in de 2e post. Verder kan ik het me zo ook niet herinneren. Ik heb hier nog wel een bijna nieuwe team99 as met kurk liggen. PM maar bij interesse :)
Is goed hoor. :*

Voor zover ik weet had SA een hele serie team asjes zonder kurk.
 
JohnB said:
.....

Er staat ook niet voor niets in de Polini handleiding dat het carter volume groter gemaakt moet worden.

Een volronde as zorgt ook voor een soepelere flow langs de wangen. Zou je open wangen hebben dat hapt het steeds door het mengsel heen en krijg je dus een turbulente sroming de spoelers in....

1. Geldt dit nou alleen voor de Polini krukas? Omdat ik van Polini weet dat ze het adviseren bij hun as, alleen bij bijv. Malossi heb ik dit nooit gehoord. Gebruikt de Polini as grotere diameter wangen?

2. Ok dus als ik het goed begrijp, ronde as gaat mengsel mooier langs. Maar carterdruk had er niks mee te maken.

Hoe zit het dan precies met vollere wangen -> meer cartervulling = (toch) meer druk als zelfde hoeveelheid mengsel zich in carter bevind (primaire compressie?)
en ook -> minder cartervolume, zelfde hoeveelheid mengsel = spoelsnelheid omhoog.

Dit is toch ok het effect van de volronde wangen?
 
Back
Top