Het nieuwe EFI systeem is best lastig aangezien het gasklephuis geïntegreerd is met de ECU (of visa versa zoals men wil).
Ik weet niet zeker welk systeem er gehanteerd word op de Sym EFI 50 Euro 5 varianten, en dat maakt het lastig om te lokaliseren waar het probleem precies zit.
Normaliter gaat het managementlampje pas branden en/of knipperen als er wat mis is binnen het systeem.
(en uiteraard ook als je de stekker loshaalt of afkoppelt)
Het vervelende is dat de Euro 5 veel meer codes heeft als de Euro 4 v.w.b. een foutcode in een van de actuatoren en/of sensoren.
Het systeem is als volgt:
View attachment 65711
View attachment 65712
View attachment 65713
View attachment 65714
Uitleg Stepper/stappenmotor, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stappenmotor
View attachment 65716
Zomaar de boel loskoppelen en gaan rijden lijkt me nou ook niet echt verstandig! Bij de Euro 4 kon dat nog wel zonder een 2 polige lambda, maar bij de Euro 5 is deze sensor ook o.a. verbonden met de bobine.
View attachment 65717
Ik weet dat dit gegeven het er niet makkelijker op maakt, maar zomaar wat doen zonder zekerheid te hebben kan ook extra schade veroorzaken waar je niet op zit te wachten. Het kan ook zo simpel zijn dat er iets niet goed afgesteld staat of dat er vuil aanwezig is.
Ik ga nog even verder zoeken naar meer info!
Dus volgens jouw moet de warmtegraad naar CR5HSA?
Waarom?
Dankjewel voor alle genomen moeite al.
wat een verschrikkelijke hel euro 5 als er problemen mee zijn waar moet je gaan zoeken er zijn zoveel dingen waar iets mis mee kan zijn