Sym xpro geen vonk

GlennB

Active Member
Goedenavond allemaal,

Probleempje hier met een van mijn bezorgscooters scooter tijdens rijden uitgevallen en erachter gekomen dat de scooter geen vonk heeft.

Inmiddels volgende gechecked

-Vliegwiel+stator aansluiting pickup sensor afstand is goed (en nieuw)

-Bobine doorgemeten deze gaf een te hoge ohm waarden aan dus vervangen

-Aansluitingstekkers die op de bobine gaan doorgemeten hier gaat gewoon stroom overheen

-massakabel opgeschuurd en frame opgeschuurd

-Kabelboom vanaf bobine tot ecu opengehad niks geks te zien.

Iemand enig idee waar ik verder kan/moet zoeken?
Hoor het graag.
Edit: vergeten te vermelden gaat om een sym euro 4 met ecs systeem
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

"start onderbrekers" zijstandaard, stuurknop of schakelaar in buddybak nagekeken?
Weet niet welke jou versie heeft.
Of misschien andere nog wat ik niet genoemd heb.
Andere bougie geprobeerd?
 
Last edited:
"start onderbrekers" zijstandaard, stuurknop of schakelaar in buddybak nagekeken?
Weet niet welke jou versie heeft.
Of misschien andere nog wat ik niet genoemd heb.
Andere bougie geprobeerd?
Andere bougie al geprobeerd startonderbreker nagekeken en losgekoppeld zodra je die loskoppeld gaat de startmotor niet meer rond.
 
Dan is er toch iets met de bobine denk ik.
Of is het een speciale spanning op de ingang van de bobine? (HZ of freq)
Die komt namelijk uit de ECU.
 
Bij de Fiddle gaat er 1 kabel naar een zekering en de andere uit de ECU.
Ik heb er nog nooit op gemeten wat eruit komt.
 

Attachments

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    196.7 KB · Views: 11
Bij de Fiddle gaat er 1 kabel naar een zekering en de andere uit de ECU.
Ik heb er nog nooit op gemeten wat eruit komt.
Klopt gaat 1 kabel naar de ecu
En de minkabel (zwart) gaat naar de zekeringkast (zekering is nog goed)
Spanning gemeten kwam rond de 12V uit lijkt me prima toch?
 
12 Volt gemeten tov massa is prima.
12 Volt over beide polen van de bobine gemeten, is minder prima.
Dit laatste zou betekenen dat de ECU de draad tussen de ecu en de bobine continue naar massa trekt en er dus een probleem zit in de ECU.
Ik kan het niet goed zien op het schema van @Bulldog maar volgens mij staat er bij die draad B/Y of R/Y
Dit is dus zwart/geel of rood/geel.

By the way, mocht de ECU defect zijn, dan is het niet goed dat er wellicht een grotere gelijkspanningsstroom continue door de primaire spoel van de bobine, met lage impedantie, loopt.
De bobine kan dan ook verbranden.
 
12 Volt gemeten tov massa is prima.
12 Volt over beide polen van de bobine gemeten, is minder prima.
Dit laatste zou betekenen dat de ECU de draad tussen de ecu en de bobine continue naar massa trekt en er dus een probleem zit in de ECU.
Ik kan het niet goed zien op het schema van @Bulldog maar volgens mij staat er bij die draad B/Y of R/Y
Dit is dus zwart/geel of rood/geel.

By the way, mocht de ECU defect zijn, dan is het niet goed dat er wellicht een grotere gelijkspanningsstroom continue door de primaire spoel van de bobine, met lage impedantie, loopt.
De bobine kan dan ook verbranden.
Op beide draadjes 12v gemeten (dus niet de polen van bobine maar de aansluitingsdraden) ben bang dat de ecu/ecs dus kapot is is er een manier om deze door te meten/te testen
 
Op beide draadjes 12v gemeten (dus niet de polen van bobine maar de aansluitingsdraden)
Ik snap dit antwoord niet, want het is wel belangrijk te weten hoe je gemeten hebt anders trekken we de verkeerde conclusie.

Misschien even nauwkeurig omschrijven met welke meetpen je waarop gemeten hebt en of de connectoren van de bobine en ECU nog waren aangesloten.
 
Ik snap dit antwoord niet, want het is wel belangrijk te weten hoe je gemeten hebt anders trekken we de verkeerde conclusie.

Misschien even nauwkeurig omschrijven met welke meetpen je waarop gemeten hebt en of de connectoren van de bobine en ECU nog waren aangesloten.

De zwart gele draad die op de bobine gaat
12v gemeten

De zwarte kabel die op de bobine gaat ook 12v gemeten

Alle connectoren nog aangesloten

Kan dit kloppen of heb ik verkeerd gemeten?
 
Ah oke gelukkig, de ECU trekt de boel dus niet continue naar massa.
Het beste is om even te meten of je ECU van spanning wordt voorzien vanuit de accu met contactslot uiteraard ingeschakeld en of de massa-verbinding van de ecu in orde is.
Verder of de massaverbinding van je stator/blok in orde is.
Dan te meten of je pickupspoel ook een spanningspiekje afgeeft iedere keer als het nokje op je vliegwiel voorbij de pickupspoel draait en of dit spanningspiekje ook daadwerkelijk bij de ecu-connector aankomt.

Doet het motormanagementlampje het?
 
Back
Top