Geloof mij nou.... ALLE SYM dealers weten van de problemen met de E5 blokken.Kijk hier heb ik wat aan super bedankt!
Belachelijk dat deze sym dealer 'niks vanaf weet'
Heb toevallig nog een cr7hsa liggen ga deze er morgen dan maar tegelijk erin zetten!
Als het een storingsvrije, goed afgestelde injectie is en dus zowel lucht als brandstof in orde, dan gaat het alleen nog om de ontsteking (compressie daargelaten, maar hij loopt goed met nieuwe bougie). Hoe is de kleur van de vonk van een 'versleten' bougie?
Mijn gedachte: Stel, uw scooter heeft een zwakke vonk waardoor de verbranding ook vuil/traag verloopt. Dan zoek ik het meer in de bobine.
Groet,
Misschien zit er wel een van die lucht sensoren dicht.. Want dan gaat zo`n motor rijker lopen. Vandaar de zwarte bougies. Dus lucht kan dan niet helemaal goed bijgeregeld worden.
Ik denk dat hij de selenoids bedoelt. Maar die zitten enkel op een E4.
Maar misschien heb ik het mis.
Vraagje:
Wat gebeurt er als je de lambda-sonde uit de uitlaat draait en in het gat een boutje draait.
Hij zou dan in de noodloop moeten springen, maar daar is wél mee te rijden....
De gedachte hierachter is als volgt; de Lambda-sonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en past daarop het mengsel aan.
Wie weet is die wel naar de filistijnen.
Ja, stekker lostrekkenbedankt voor de reactie ga dit gelijk testen
lambdasonde helemaal van de scooter halen? (connector loshalen?)
Moet er persee een bout in heb niet de juiste maat liggenJa, stekker lostrekken
Dat het motorlampje gaat branden is goed.Zojuist een stukje zonder lambdasonde gereden Scooter loopt even hard als met een lambdasonde enige is dat die nog steeds uitvalt en je pompend gas moet geven met starten
Het lijkt me niet normaal dat een scooter even hard loopt met of zonder lambdasonde zou dit beteken dat deze naar de gallemiezer is?
Zoja waarom brand nu het motorlampje wel dan?
Zojuist
Enige is dat motorlampje nu brand omdat de lambdasonde is losgekoppeld natuurlijk
Dat het motorlampje gaat branden is goed.
Wat ik raar vind is dat er verder niks gebeurt.
De motor zou namelijk rijker moeten gaan lopen.
Had je het gevoel dat ie verzoop? Of dat ie juist tekort kwam?
Je kunt het doormeten met een scoop of multimeter.
Maar je kunt het ook gewoon met de hand doen, het gedeelte wat in de uitlaat steekt moet binnen 1,5/2 min al flink heet worden.
Wat is nu precies een lambdasonde?
Op de meeste scooters met een elektronisch aangestuurde carburateur of volledig injectie motorblok zit tegenwoordig een zgn. lamdasonde (a.k.a. zuurstofsensor) op de uitlaatbocht gemonteerd. Maar wat doet deze nu precies?! Een lambdasonde is eigenlijk een sensor die de zuurstof meet in de...scooterforum.net
Ze zijn inderdaad nogal duur, dit komt omdat het ook een ander (4 polige) type sensor betreft als op de Euro 4 varianten.
En ik heb het niet voorbij zien komen maar staat de klepspeling wel juist?
Meen dat al die Euro 5 motorblokken op 0.10 in & 0.15 uit moet staan.
(neem aan dat dit ook in de handleiding vermeld staat?)
Dat met of zonder Lambasonde geen verschil maakt, en het feit dat je bougie al na 500 km pikzwart is, zou naar mijn bescheiden menig moeten wijzen op een probleem met diezelfde lambadasonde. Je scooter loopt gewoon te rijk.
Kan wellicht ook het gedeelte zijn wat de sonde aanstuurt.
Kan je geen 2de hands scoren? Of de sonde van een andere scooter effe proberen?
Probeer eens een iets warmer type bougie , normaal gezien zou de kleur tegen het witte aan moeten zijn.