Ja is een cr6hsa ngk bougie zoals in het boekje staat en dezelfde die erin zat.Is het de juiste hittegraad?
Scooter gebruikt 0.0 olieIk vindt de bougie elektrodes toch wel goed uit zien, niet afgebrand of zo.
Ik zie wel koolaanslag op de bougie.
Verbruikt de scooter niet een beetje veel olie?
Bougie vonkt dan slecht.Ik vindt de bougie elektrodes toch wel goed uit zien, niet afgebrand of zo.
Vonkt de bougie dan nog?
Ik zie wel koolaanslag op de bougie.
Verbruikt de scooter niet een beetje veel olie?
Dat zou goed kunnen.Mijn gedachte: Stel, uw scooter heeft een zwakke vonk waardoor de verbranding ook vuil/traag verloopt. Dan zoek ik het meer in de bobine.
Bedankt voor de inbrenging ik vermoed zelf de bobine ook omdat er simpelweg niet veel meer kan zijn scooter heeft een goede compressie motorlampje brand alleen als contact aan staat (is gewoon een check lampje) dus dat kloptAls het een storingsvrije, goed afgestelde injectie is en dus zowel lucht als brandstof in orde, dan gaat het alleen nog om de ontsteking (compressie daargelaten, maar hij loopt goed met nieuwe bougie). Hoe is de kleur van de vonk van een 'versleten' bougie?
Mijn gedachte: Stel, uw scooter heeft een zwakke vonk waardoor de verbranding ook vuil/traag verloopt. Dan zoek ik het meer in de bobine.
Groet,
Geen storing op de ecuDat zou goed kunnen.
Ik ga er ook verder van uit dat de ECU geen storing meldt anders had @Glenn123 dit wel gemeld, neem ik aan?
@Glenn123 , als je de scooter op contact zet, gaat het motormanagement lampje voor een kort momentje branden?
Merk je de laatste tijd ook iets aan de performance van het motorblokje?
Heb je kort geleden ook het bougiekapje vervangen en was deze van de juiste impedantie (weerstand)
Heb je de elektrode-afstand al eens gecontroleerd met een voelermaatje en is deze niet te groot?
Het is natuurlijk wel zo dat de bougie mooi "gepoedercoat" is met koolstof.
Als je weet dat koolstof wordt gebruikt om in de elektrotechniek weerstanden van te maken, kun je ook beredeneren wat die koolstoflaag doet op het porcelijne deel van de middelste elektrode.
De spanning staat bij een schone bougie over de elektrodes en als deze spanning een bepaalde spanning overstijgt (1000V/mm in het luchtledige) springt de vonk over van de centrale elektrode naar de massa elektrode.
Echter op een bougie waarvan het porcelijne deel bedekt is met een laagje koolstof, staat er in principe een weerstand parallel over de elektrodes en "lekt" een deel weg van de spanning, waardoor de bougie minder goed vonkt en theoretisch ook later vonkt.
Dit alles veroorzaakt dan een slechtere verbranding met nog meer koolafzetting op de bougie tot gevolg.
Daarbij komt nog dat deze koolstof zich niet alleen afzet op de bougie maar ook op de kleppen en klepzittingen en kan zorgen voor eventueel compressieverlies.
Heel goed mogelijk dat als deze "defecte" bougies goed worden schoongemaakt deze weer gewoon bruikbaar zijn.
Hallo allemaal ik heb hier een sym xpro uit 2021 met 6k km op de teller ik heb in het totaal al 4x de bougie moeten vervangen omdat hij dan niet meer stationair loopt en moeilijk start 600km geleden weg gebracht naar een sym dealer omdat ik er klaar mee was hier is er weer een nieuwe bougie ingedaan en de bobine opgeschuurt plus kleppen gesteld nu weer 6 a 700km verder start de scooter weer niet en je raad het al de bougie pikzwart het gaat om een injectie model dus veel aan de afstelling is er niet te doen ecu uitgelezen en geen storingen iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Inderdaad bizar lang, heb je ook nagevraagd bij een "echte" Sym dealer en niet alleen bij webshops die alle merken verkopen?wat denk je zit er 2 maanden levertijd op de bobineheel internet afgezocht en gebelt maar overal niet op voorraad
Als ik me niet vergis zit die er ook in volgens de foto, namelijk een NGK CR6HSA.Mijn voorkeur is een NGK R.. ook in 4-takt.
Ik vindt toch dat de bougie redelijk zwart is voor een injectie met een bougie van hooguit 600 a 700 km oud.ecu uitgelezen en geen storingen iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Tank met alle scooters vpower e5 zit een ngk cr6hsa bougie inWelke benzine tank Je ???
Ik hoop voor je geen E-10.
Mijn advies is BP Ultimate , Octhaan gehalte is (aangetoond) hoger dan Shell V-Power.
Met BP Ultimate is verbranding beter , en minder of geen koolstof afzetting .
Een Bougie kan ook kapot gaan (slecht Contact ) binnen het Porcelein , dus niet te zien / slecht contact , weggebrand contact.
Mijn voorkeur is een NGK R.. ook in 4-takt.
Gaat om een bezorgscooter zit 0.0 garantie op..Inderdaad bizar lang, heb je ook nagevraagd bij een "echte" Sym dealer en niet alleen bij webshops die alle merken verkopen?
Als ik me niet vergis zit die er ook in volgens de foto, namelijk een NGK CR6HSA.
Edit: Oh sorry ik las het ook in post #3 van Glen nadat ik op "Save" had gedrukt.
Ik vindt toch dat de bougie redelijk zwart is voor een injectie met een bougie van hooguit 600 a 700 km oud.
Maar waarom ga je zelf aan een scooter sleutelen die nog in de garantieperiode zit?
De ECU genereert geen foutmeldingen waarschijnlijk omdat de waardes van de sensoren zich binnen de uiterste waarden bevinden maar heeft de dealer ook naar de actuele waardes gekeken?
Want ik kan me voorstellen dat als bijvoorbeeld de O2-sensor niet de actuele waarde aangeeft maar een waarde wat aangeeft dat de scooter te arm loopt, dat de ECU gaat bijregelen qua brandstof mengsel en/of ontsteekmoment, ik roep maar iets.
Dit is alleen mogelijk met software aanpassing toch?Denk dat die te te warm word omdat standaard vanuit de fabriek de brandstof afstelling allemaal wat krap staat.
Heb dit ook gehad bij mijn piaggio new fly 4t 2valve dat de bougie kapot was gegaan even als de cdi. Gewoon te heet geworden..
Eigenlijk zouden ze hem net een klein beetje rijker moeten bij regelen.. (benzine geeft namelijk ook koeling)
Ja dit geluid maakt die als de bougie eruit is zit nu nieuwe bougie en start en loopt weer als een zonnetje voor 500 km waarschijnlijkEuhhh ,,, ik hoor ook een raar bij geluid , niet van toepassing op de vonk , maar betrekking op het starten.