Dat zou goed kunnen.
Ik ga er ook verder van uit dat de ECU geen storing meldt anders had
@Glenn123 dit wel gemeld, neem ik aan?
@Glenn123 , als je de scooter op contact zet, gaat het motormanagement lampje voor een kort momentje branden?
Merk je de laatste tijd ook iets aan de performance van het motorblokje?
Heb je kort geleden ook het bougiekapje vervangen en was deze van de juiste impedantie (weerstand)
Heb je de elektrode-afstand al eens gecontroleerd met een voelermaatje en is deze niet te groot?
Het is natuurlijk wel zo dat de bougie mooi "gepoedercoat" is met koolstof.
Als je weet dat koolstof wordt gebruikt om in de elektrotechniek weerstanden van te maken, kun je ook beredeneren wat die koolstoflaag doet op het porcelijne deel van de middelste elektrode.
De spanning staat bij een schone bougie over de elektrodes en als deze spanning een bepaalde spanning overstijgt (1000V/mm in het luchtledige) springt de vonk over van de centrale elektrode naar de massa elektrode.
Echter op een bougie waarvan het porcelijne deel bedekt is met een laagje koolstof, staat er in principe een weerstand parallel over de elektrodes en "lekt" een deel weg van de spanning, waardoor de bougie minder goed vonkt en theoretisch ook later vonkt.
Dit alles veroorzaakt dan een slechtere verbranding met nog meer koolafzetting op de bougie tot gevolg.
Daarbij komt nog dat deze koolstof zich niet alleen afzet op de bougie maar ook op de kleppen en klepzittingen en kan zorgen voor eventueel compressieverlies.
Heel goed mogelijk dat als deze "defecte" bougies goed worden schoongemaakt deze weer gewoon bruikbaar zijn.