Sym Orbit 2 4t 2013

EddyDeWallyvis

New Member
Hoi,

Sym Orbit 2 4t 2013 (AE05W)
26.000km

Naraku Onbegrensde CDI
Naraku koppeling rode veertjes
Polini vario blauwe drukveer

Loopt 65-70km/u met een probleempje:

Vanaf 50km/u voel ik trillingen en hoor ik geluid komen van de achterpoelie/vertanding.
Bij het plaatsen van de drukveer, viel 1 van de geleiders van de achterpoelie eruit. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Dealer zei dat het aan de riem lag en heeft deze vervangen. Dit heeft niet geholpen.
Heb ook al gehoord dat de drukveer te sterk zou zijn voor een 50cc. Een grotere cilinder plaatsen zou dit probleem oplossen. Klopt dit?

Bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Bedoel je dat er een spie uitgevallen is van de beweegbare achterpoelie?
Zo ja, is deze dan wel teruggeplaatst? (er behoren 2 spie's aanwezig te zijn)

Of bedoel je een variateur geleider?

Een cilinder met meer inhoud (65cc-max) gaat niet zozeer helpen, enige wat dit doet mits goed afgesteld is dat het wat sneller van de plek is.
Snelheid neemt vrijwel niks toe wat dat betreft...., 1 á 2 km hooguit.
Huidige drukveer is eigenlijk te sterk voor een standaard set-up.
 
Last edited:

EddyDeWallyvis

New Member
Bedoel je dat er een spie uitgevallen is van de beweegbare achterpoelie?
Zo ja, is deze dan wel teruggeplaatst? (er behoren 2 spie's aanwezig te zijn)

Of bedoel je een variateur geleider?

Een cilinder met meer inhoud (65cc-max) gaat niet zozeer helpen, enige wat dit doet mits goed afgesteld is dat het wat sneller van de plek is.
Snelheid neemt vrijwel niks toe wat dat betreft...., 1 á 2 km hooguit.
Huidige drukveer is eigenlijk te sterk voor een standaard set-up.
Dank voor je reactie.
Bedoel inderdaad 1 van die spietjes. Daar waar je achterpoelie overheen schuift.
Er zijn er 3 en 1tje was eruit gevallen bij het plaatsen van de drukveer.
Heb deze teruggeplaatst maar weet niet als deze los horen te zitten.

Kan het dan zijn dat de trillingen dan veroorzaakt worden door een te sterke drukveer? Dat de motor te hard moet werken om deze in te drukken?

Korte omschrijving van het toerenverloop:

-Vertekt meestal goed uit stilstand. Enkel bij vochtig weer en/of hoge temperaturen (+30°) doet ie wat moeilijker uit stilstand.
-5-35km/u trekt ie wel goed door. Wel moeilijk om een constante lage snelheid(10 à 15 km/u) te behouden. Wss aangrijpmoment van koppeling wat te hoog.
-35-50km/u doet ie moeilijker. Toeren gaan heel traag hoger, lijken soms wat te blijven hangen. Acceleratie is echt belabberd hier.
-50-68km/u beginnen de trillingen en het lawaai bij de achterpoelie/vertanding. Acceleratie is wel goed hier.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Als het spietje correct is teruggeplaatst is er niets aan de hand. (en het zijn er 3 :rolleyes: natuurlijk)
En ja, deze zitten vaak los maar dit komt omdat er zo min mogelijk wrijving gewenst is.
Bovendien komt er een (bescherm-)huls (de seal collar) overheen waar de drukveer op rust en de spietjes op de plek gehouden wordt.

Ik zou het toch zoeken in de drukveer en wellicht ook de variorollen....
Het is namelijk van belang dat de motor genoeg power kan opbrengen om de drukveer geheel te kunnen indrukken.
Combinatie van het rollengewicht en de juiste drukveer is dus van belang.

Stabiel en continu toerental is een beetje het credo hier.
Trekveren kan ook nog iets toevoegen..., maar enkel vanaf 0 t/m 25 km, daarboven maakt het niet meer uit want dan neemt de vario het over .

Origineel is het rollengewicht (16x13-) 5.9 gram voor jouw type Sym.
Uiteraard i.c.m. de standaard drukveer en standaard vario.

Polini vario blauwe drukveer
Je hebt dus de complete set aangeschaft? Vario, rollen en drukveer?
Om een lang verhaal wat in te korten is het vaak zo dat complete sets op 7/8 van de 10 scooters perfect werken!
En bij de rest nou weer net niet..., Polini zelf geeft ook aan dat testen soms noodzakelijk kan zijn voor een goede overbrenging zonder dat soort dipjes wat je nu ervaart. Dit is het enige wat ik je mee kan geven helaas.

Nog even dit, zorg ervoor dat het toerental niet boven de 7.800 RPM komt!
Bij de Sym varianten (type 2 met nieuw motorblok) is dit namelijk meer dan genoeg.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top