This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

sprint vermogen vs koppel


Koppel gemeten met geblokkerde vario o.i.d.? Krijg je wel vaker rare waarden van het koppel namelijk.

Koppel verdubbelen kan best als het ding van tevoren voor geen meter loopt. Maar als je al 18.7 pk hebt, en 7 Nm koppel dan moet je iets van 16000 toeren draaien om dat vermogen te halen. Nu zou je 14 Nm koppel hebben, waardoor je hetzelfde vermogen bij de helft van het toerental zou moeten halen. En dat kan echt niet

<edit>

In het middengebied meer koppel kan natuurlijk wel, maar maximum koppel verdubbeld kan niet.

Pronk said:
Hoe kom je daar nou weer bij? De koopmans bank meet DIN pk's ipv SAE. Dit heeft helemaal niets met krukas pk's te maken, het is gewoon een andere eenheid.

Dat kan ook niet. Als je een meting DIN of SAE corrigeerd, geeft dat geen 20% verschil in vermogen. Hooguit een procentje of 4. Als je zegt dat 'Koopmans pk's' ongeveer vergeleken kunnen worden met krukas pk's dan klinkt mij dat al veel aannemeljiker in de oren. 20% verlies in de aandrijflijn komt aardig in de buurt
 


Met geblokkeerde vario klopt het juist, met werkende vario meet je vaak te veel

En het fenomeen "koopmans pk's" is binnenkort ook over, of verhuist de testbank niet naar het buitenland ?