sprint vermogen vs koppel

ruud.

www.vk-tuning.tk
hallo

ik open dit topic maar omdat ik benieuwt was naar veel meningen, gaat uit aanleiding van een ander topic.

http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=105116&page=1

Wat is het voordeligst om hard die 150 meter te knallen? Veel pk, of een flink koppel? Zoals bekend is pk simpel gezegt koppel* toeren / bepaalde factor (dacht 5252 oid, niet belangrijk). Met veel vermogen (pk) bereik je dus een maximale energieomzetting, die lijkt mij omgezet kan worden in achterwiel energie. Toch zweren diverse mensen die ik gesproken heb bij liever een groot koppel dan veel vermogen. Het enige wat ik me kan bedenken kwa voordeel van veel koppel is dat het vaak een bredere powerband heeft, + dat het bij de start wat voordeliger is.

ps ik heb totaal geen praktijk ervaring op de 150 meter sprint oid, dus ik was erg benieuwt naar hoe anderen hier tegen aan kijken.

Ruud..
 
Advertisement - register to remove this

Met een scooter maakt het niet zo heel erg veel uit, ik heb liever wat meer toeren op het eind, je hebt een vario dus het is niet zo heel erg van belang.

In bijvoorbeeld de automatenklasse is het koppel overigens wel super belangrijk, daar heb je geen "koppelomvormer".


Formule om het koppel te berekenen is trouwens: 9550 x P/n, met P in kW en N in tpm.
 
ABT said:
Met een scooter maakt het niet zo heel erg veel uit, ik heb liever wat meer toeren op het eind, je hebt een vario dus het is niet zo heel erg van belang.

In bijvoorbeeld de automatenklasse is het koppel overigens wel super belangrijk, daar heb je geen "koppelomvormer".


Formule om het koppel te berekenen is trouwens: 9550 x P/n, met P in kW en N in tpm.

In pk wordt dat: 7090.2 x P/N

P = Pk
N = Tpm

Omdat de meeste bankscores in Pk's worden uitgedrukt
 
ik dacht dat het vroeger vermogen (pk) = koppel (Nm) * rpm/7121 was, maar eigenlijk gaat het topic hier niet om :p

in mijn ogen is het koppel totaal niet relevant, aangezien je vermogen nodig hebt om vooruit te komen.
als je weinig koppel hebt maar wel veel vermogen kun je dit gewoon oplossen door je koppeling goed af te stellen en alsnog met veel vermogen wegrijden.
imo is het wel belangrijk dat je bij het toerengebied boven je powerband veel vermogen overhoudt (en dus niet veel koppel verliest)
 
nou ja kleine toevoeging nog, als je veel vermogen bij enorm veel toeren hebt kan je dus ook de vertanding korter maken om nog steeds de beoogde topsnelheid te kunnen halen.

Als je simpelweg de koppeling meer laat slippen kost het je wel tijd aangezien een koppeling geen koppelomvormer is :)
 
EGT said:
nou ja kleine toevoeging nog, als je veel vermogen bij enorm veel toeren hebt kan je dus ook de vertanding korter maken om nog steeds de beoogde topsnelheid te kunnen halen.
Bij een goede verhouding blijft dan dus het koppel aan het achterwiel gelijk. :)
 
EGT said:
nou ja kleine toevoeging nog, als je veel vermogen bij enorm veel toeren hebt kan je dus ook de vertanding korter maken om nog steeds de beoogde topsnelheid te kunnen halen.

Als je simpelweg de koppeling meer laat slippen kost het je wel tijd aangezien een koppeling geen koppelomvormer is :)

Dat is precies wat ik bedoelde in mijn post :)
 
SebastianE said:
ja alleen bij een hoog vermogen slurpt die meer bezine -:-
Niet mee eens, bij een hoog vermogen staat je carb (nagenoeg) perfect..
bij lager vermogen staat hij vaak te rijk (dus meer benz kwijt :) )
 
Runner1987 said:
mss hetzelfde?
sorry ik heb een fout gemaakt volgens mij want met een auto moet je schakelen zelf met een automaaat word er geschakelt dus dan word het moelijk om dat gaan berekenen want dan moet je een formule hebbe voor elke versneling maar tog bedankt mzzl dave
 
Back
Top