sprint vermogen vs koppel

oke ik kon er vannacht niet van slapen en had nog wat naslagwerk gevonden. Wat we willen is zoveel mogelijk pk aan de krukas!! Die kan je met je vertanding omzetten in veel Nm aan het achterwiel, alleen dan is mijn volgende vraag, wat meet een dynamische vermogensbank dan precies?

Die meet naar een tijdsperiode om de rol te versnellen, daar is een energie voor nodig, dus je hebt tijd en energie in de formule, dus een dynamische bank meet eigenlijk altijd pk's? Dus dat betekent acceleratie in een zo klein mogelijk tijdsbestek, wat je uiteindelijk wilt? Want (testbanknoob) een bank meet meestal geen toeren van de krukas toch? Hoe kan er dan het koppel van de motor bereken worden als er een variomatic tussen zit, want dan zal je een toerental nodig hebben lijkt me om terug te rekenen?

En dan nog een vraag voor nu even, hoe kan een koopmansbank krukas pk's meten als er een variomatic systeem tussen zit? Ik had nooit verwacht dat het nog zo ingewikkeld (interessant) zou zijn. Dus ik ben erg benieuwt naar antwoorden.

korte conclusie, word er niet vaan pk op de krukas en Nm op het achterwiel door elkaar gehaald? En is de term pk op het achterwiel in ons geval wel helemaal goed, waar zijn de achterwiel nm heen, en zie je die nooit in een grafiek? Ik zie op het moment door de bomen het bos even niet meer.
 
Banken meten ook vaak gewoon het toerental, dus dan kan je zo het koppel berekenen. Het koppel wat je dan berekend is in principe aan de krukas, maar het werkelijke koppel aan de krukas is wat groter vanwege de verliezen onderweg naar het achterwiel.

Dan kom ik meteen op mijn 2de punt, je kan als je aan het achterwiel meet geen krukas pk's meten. Je kan dan enkel een schatting maken van de krukas pk's omdat je niet precies de verliezen in de aandrijftrein weet.

Je moet altijd in je achterhoofd houden dat Nm's gewoon de kracht X de arm is. En vermogen Nm X toerental. Het vermogen is overal in principe gelijk (verliezen buiten beschouwing gelaten).

Achterwiel Nm's zijn niet echt heel erg interesant. Sowieso omdat ze heel makkelijk te berekenen zijn met behulp van het toerental van de achteras en het vermogen. Maar ook omdat de grafiek nogal raar is. Hij begint gigantisch hoog (vanwege het lage toerental van je achteras) en loop dan ongeveer liniear naar beneden (ligt aan de strakheid van je vermogen). Niet iets waar je erg boeiende info van je machine te weten komt.

En als je nou nog door de bomen het bos niet ziet, dan moet je eens een overbrenging uittekenen en alle krachten die erop spelen uittekenen. Dan blijkt het allemaal erg logisch in elkaar te zitten.
 
over het koppel ben ik het niet met je eens, bij elke verbrandingsmotor, en zeker een scooter ligt het maximale koppel vaak vlak voor het topvermogen (@ vrij hoog toerental dus) daarna stort het keihard in. (denk aan de werking van de uitlaat)
 
Zoals ik al zei in het vorige topic heb ik liever een wat hoger koppel, deze conclusie kon ik na een aantal testen zowel op straat als op de bank concluderen. Ik bekijk het dan ook op zo: de 1e 50 meter daar worden de prijzen vaak verdeeld en dat is ook precies het deel van de baan waar je tijd kan winnen.
 
sprintfreakz said:
Zoals ik al zei in het vorige topic heb ik liever een wat hoger koppel, deze conclusie kon ik na een aantal testen zowel op straat als op de bank concluderen. Ik bekijk het dan ook op zo: de 1e 50 meter daar worden de prijzen vaak verdeeld en dat is ook precies het deel van de baan waar je tijd kan winnen.

Dat is niet zo zeer een kwestie van veel koppel, gewoon een kwestie van goed afstellen, bijvoorbeeld mijn Kymco heeft helemaal niet zoveel koppel (+/- 9 Nm), maar was de eerste 50m wel een van de snelste. Alleen doordat ik met veel minder vermogen reed dan de rest kwam iedereen er halverwege voorbij
 
Aerox-Evo70 said:
over het koppel ben ik het niet met je eens, bij elke verbrandingsmotor, en zeker een scooter ligt het maximale koppel vaak vlak voor het topvermogen (@ vrij hoog toerental dus) daarna stort het keihard in. (denk aan de werking van de uitlaat)

Op het toerental waar je je max vermogen hebt heb je idd meestal niet je hoogste koppel. Om de koppelcurve te krijgen en iets nuttigs over je (maximale) koppel te zeggen zal je altijd geblokkeerd moeten meten.

In deze discussie komt ook wss wel weer het oude bekende misverstand over koppl boven, dus ik probeer het alvast even de kop in te drukken...

Mensen hebben het vaak over een dik koppel, terwijl ze eigenlijk een brede powerband bedoelen.

Veel koppel zegt niets over het motorkarakter, je kan een misselkijkmakend koppel hebben in een machine met een powerband van 150 toeren bij wijze van spreken. Als je bij een sprint het asfalt wilt slopen bij je start heb je een brede powerband nodig zodat je sprinter bij een wat lager toerental ook knalt.

Edit: of zoals ABT boven me al zegt (ben een beetje langzame poster :p)
 
ABT said:
Dat is niet zo zeer een kwestie van veel koppel, gewoon een kwestie van goed afstellen, bijvoorbeeld mijn Kymco heeft helemaal niet zoveel koppel (+/- 9 Nm), maar was de eerste 50m wel een van de snelste. Alleen doordat ik met veel minder vermogen reed dan de rest kwam iedereen er halverwege voorbij

Is ook zo, zijn idd meerde factoren van belang. Maar het koppel waar wij in Jubbega mee reden was erg hoog en er was niemand die de eerste 100m sneller was. Ook veel getest met 7/8nm toen cilinder nog orgineel was, scooter ging wel snel maar toen we met een hoger koppel gingen testen, was dat eigenlijk heel bevestigend. Het verschil in terkkracht was gewoon voelbaar, scooter was een stuk sneller op top, wou eigenlijk alleen nog maar omhoog.
 
en het vermogen bij dat verschil in koppel was gelijk gebleven ? vind het erg raar namelijk.
imo is het nog steeds een kwestie van afstellen.
vroeger met 10Nm koppel en 18,3 pk was ik beduidend langzamer dan nu met 9Nm koppel en 19pk...
 
Een voorbeeld:

2 identieke scooters:

Scooter a haalt 18 pk bij 10000 toeren

Scooter b haalt 18 pk bij 15000 toeren

Scooter a heeft dus een 50% hoger koppel

Ga je nu de vermogensgrafieken over elkaar heen leggen dan is de steilheid van de grafiek van scooter a de helft steiler dan die van scooter b. Scooter a zal dus sneller accelereren dan scooter b, tot het punt waar beide scooters hun maximum vermogen van 18 pk bereiken. Dan maakt het niks meer uit. Toch is het NIET zo dat een scooter met meer koppel altijd harder accelereert. Het gaat erom om zoveel mogelijk vermogen te creeren bij zo weinig mogelijk km/h. Dat kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld een kortere vertanding of overrange poulies (Theoretisch dan :X )

Ciao
 
Idd mario, een scoot met een hoog koppel heeft gewoon een stijle lijn. Op de weg ga je dit cker merken. Een hoog koppel ramt gewoon veel harder door de koppeling heen en is veel sneller weg. Plus dat hij sneller op zijn goede toerental zit. Want als de ene naar 13.000 rpm moet, en de andere naar 14.500 oid, duurt het toch 1500 toeren langer, en sprint is duizensten werk, dus het is allemaal cker van belang.
Je moet je scooter wel zo vertanden zodat je het koppel wel aan de weg kan brengen, maar dat spreekt voorzich.
 
Aerox-Evo70 said:
en het vermogen bij dat verschil in koppel was gelijk gebleven ? vind het erg raar namelijk.
imo is het nog steeds een kwestie van afstellen.
vroeger met 10Nm koppel en 18,3 pk was ik beduidend langzamer dan nu met 9Nm koppel en 19pk...


Vermogen was gezakt, eerst 18.7pk met 7nm SAE gecorr. Toen bezig gegaan en 1 pk ingeleverd maar wel een verdubbeling van het aantal nm. En daar hebben wij (tenminste dat denk ik) veel mee gewonnen. En als ik dan vergelijk met de snelste stnd scooter in NL, hebben wij koppel genoeg echter het top vermogen niet om de laatse 50 meter nog sneller te accelereren en daar gaat mss nog aan gewerkt voor 2006.
 
Last edited:
sprintfreakz said:
Vermogen was gezakt, eerst 18.7pk met 7nm SAE gecorr. Toen bezig gegaan en 1 pk ingeleverd maar wel een verdubbeling van het aantal nm. En daar hebben wij (tenminste dat denk ik) veel mee gewonnen. En als ik dan vergelijk met de snelste stnd scooter in NL, hebben wij koppel genoeg echter het top vermogen niet om de laatse 50 meter nog sneller te accelereren en daar mss nog aan gewerkt voor 2006.

Op welke stnd scoot doel je dan?
 
rs-ruud said:
En dan nog een vraag voor nu even, hoe kan een koopmansbank krukas pk's meten

Hoe kom je daar nou weer bij? De koopmans bank meet DIN pk's ipv SAE. Dit heeft helemaal niets met krukas pk's te maken, het is gewoon een andere eenheid.
 
Pronk said:
Hoe kom je daar nou weer bij? De koopmans bank meet DIN pk's ipv SAE. Dit heeft helemaal niets met krukas pk's te maken, het is gewoon een andere eenheid.

er word vaak gezegt nl dat de koopmans bank krukaspk's meet ipv achterwiel pk's, omdat ik niet wist hoe het precies zat vroeg ik het even, omdat ik ook al zoiets dacht dat je de krukas pk's eigenlijk niet / slecht kan meten, sowieso met werkende vario niet. Is geen aanval op die bank hoor, gewoon interesse ;)

Kan ik concluderen dat achterwiel pk's niets over krukas pk's zeggen? Dat is vertanding afhankelijk lijkt me? Wil je dus zoveel mogelijk krukas vermogen, en breed genoeg, en dat met behulp van vertanding omzetten naar een vermogen op je achterwiel?
 
sprintfreakz said:
Vermogen was gezakt, eerst 18.7pk met 7nm SAE gecorr. Toen bezig gegaan en 1 pk ingeleverd maar wel een verdubbeling van het aantal nm. En daar hebben wij (tenminste dat denk ik) veel mee gewonnen. En als ik dan vergelijk met de snelste stnd scooter in NL, hebben wij koppel genoeg echter het top vermogen niet om de laatse 50 meter nog sneller te accelereren en daar mss nog aan gewerkt voor 2006.


17,7pk en 14Nm SAE? Hoeveel toeren draaid die scoot? :eek:
 
ws. bedoelt hij dat het koppel op lage toerentallen flink gestegen is (misschien zelfs verdubbeld), op topvermogentoerental is het lijkt me alleen maar minder geworden, of hetzelfde op een lager toerental.
 
Hans F. said:
ws. bedoelt hij dat het koppel op lage toerentallen flink gestegen is (misschien zelfs verdubbeld), op topvermogentoerental is het lijkt me alleen maar minder geworden, of hetzelfde op een lager toerental.

klopt idd, op top toeren wordt het minder (aardig minder zelfs) koppel en vermogen liepen in elkaar over zeg maar.

@ Mart toerental van max koppel bedoel je? weet ik niet exact grafiek staat in comp. Het max toerental was toen 14.2, alleen bult overtoeren. max vermogen lag op 13.8 en dat heeft ie de rest van seizoen ook gedraaid.
 
Mart said:
17,7pk en 14Nm SAE? Hoeveel toeren draaid die scoot? :eek:
Dat vraag ik mij ook af. Sprintfreakz poste dat ze 1PK inleverden, en het aantal NM verdubbeld was. In theorie moet je dan de helft van de de toeren draaien ong.
 
PTT NRG said:
Dat vraag ik mij ook af. Sprintfreakz poste dat ze 1PK inleverden, en het aantal NM verdubbeld was. In theorie moet je dan de helft van de de toeren draaien ong.

Nee, hij bedoelt dat in het middengebied het koppel verdubbelde, het max koppel niet.
 
Back
Top