" Snelste "Gietijzeren Cilinder

Ben

Retired
" Snelste " Gietijzeren Cilinder

Goed , omdat ik wat sneller wil , en Top Performances beetje beu ben , en ik het nog even bij gietzijer wil houden vanwege de slijtage , ben ik op zoek naar een snellere gietijzeren cilinder , een watergekoelde. Of gewoon de snelste. Momenteel heb ik TP Due+ 2004 ( losse binnenkop versie ). Of is de TP Due+ 2004 de snelste giet. op het moment ? Zo niet , graag antwoorden. :)

Zat zelf te denken aan een Malossi cilinder oid. Mja , Malossi 70 gietijzer wil nog niet zeggen dat die het snelste is uiteraard... :P

Iemand ?

Bij voorbaat dank.

// edit : Oh ja , voor Minarelli horizontaal. :P
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor reacties. Hier wat comments.

Weet je std timing? Squish rond de ,7 mm zetten.
Wat je kan doen is je uitlaatpoort wat breder maken en je uitlaatport top recht leggen, wordt het wel wat nauwkeuriger afstellen, maar moet geen probleem zijn als je hem op de bank laat afstellen.

Standaard timing weet ik niet. Heb ook geen idee hoe ik dit uitreken ? Zou je uitleg kunnen geven via PM / MSN oid ? Ben er namelijk erg geïnteresseerd in. :)

" top recht " , bedoel je hiermee dat ik de bovenkant van het uitlaat port recht maak ? Hij loopt idd bol dus zou goed kunnen. Check avatar. Sorry maar ben nog niet zo bekend in het tunen van cilinders. :X

Weet wel dat de max. breedte van een ovaale poort is 70% van de boring ? Anders gaat de zuigerveer ' happen ' ? Heb ik ooit eens gehoord van een tuner.

Ik zou ook evo/S6 racing gaan, die kunnen std icm met een C16 best wel even mee, het blijft uiteraard wel vaker onderhouden door dat het meer toeren maakt.
Maar lijkt me imho wel de ultieme straatsetup.
Als je giet wilt blijven daarintegen ga je tuned/untuned niet veel sneller kunnen als de TP due+, ja kunt een C16 proberen zal hij wel sneller van gaan, maar ik vind het koppel onderin net iets beter met shot, aangezien dit toch wel een behoorlijk punt is op straat ga je daar ook een keuze over moeten maken.
Het blijft uiteindelijk meer toeren= meer slijtage maar bij behoorlijk onderhoud en afstellen kan je toch behoorlijk ver gaan met je setup ;)

Mja helaas. Ik hou het toch echt bij giet. . Puur omdat ik gewoon veel op straat rij , en ik niet van onderhoud hou. En weet dat giet. zowiezo , hoe dan ook , betrouwbaarder is dan alu. .

duidelijk due + , mijn cilinder had bij de vorige eigenaar 17,5 pk vroegah, was op am6 en iets bewerkt + 24 mikuni :)

Thanks. Maar zover ik weet is Minarelli AM6 zowiezo wat rapper als Minarelli horizontaal ? Of heb ik het mis. Denk dat 17.5PK erg veel voor deze cilinder / carters ? Zal een 24mm carb. ook maar iets nut hebben op deze cilinder ? Ik betwijfel het.

dr70rpm niks?

Uh nee... DR70RPM noem ik nou niet echt een snelle cilinder of heb ik het mis ? :P

mja, TS heeft al een due plus , en een RPM dr zal zeker niet sneller lopen.

Precies.

Afstelling nu ; tijdstip op 2.25mm voorontsteking

malossi cdi? zo ja oke zo nee zet em op 1,4 voor onsteking

Mja , heb gewoon Italkit CDI , op 1.4mm loopt scooter bellabberd zonder CDI. Als ik 1.4mm aanhoud , en zet er vervolgens er een CDI op , start 'ie helemal niet. Gaat 'ie niezen en doen. Kortom , verkeerde tijdstip. 2.25mm @ CDI heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik eens doen van de week.
 
timing meet je het beste met een gradenschijf , het aantal krukasgraden is dan de poorttiming (ofwel openingsduur van de poorten)

een am6 kun je natuurlijk niet vergelijken met een scooter..

de breedte van de poort moet je niet teveel aan doen , heeft imo ook niet erg veel nut , en kans dat het kapot loopt word alleen maar groter.

gewoon alleen al de cilinder "netjes" en kloppend maken kan al aardig wat mooier lopen , zo staan poorten vaak ook niet evenhoog , gietfoutjes etc.

poortjes wat op timing aanpassen eventueel etc.

maar wel in kleine stapjes allemaal , het is immers een gietijzeren cilinder voor op straat.
 
Idd.

Hoe meet je eigenlijk de timing zonder krukas ? :P

Wil zowiezo poorten op gelijke hoogte zetten doormiddel van de zuiger op 1 plek te houden.

Zowiezo spijlen in de spoel poorten spits laten lopen. Gietfouten verwijderren uit spoelers. En uitlaat poort polijsten. Zuke dingen kan k zelf allemaal wel. Enkel berekeningen gaan mij nu nmog even te ver. Komt wel. :)

Heb ik Bram voor nu. :*
 
zonder krukas meten is onbetrouwbaar en niet precies , het moet op JOUW blok icm andere onderdelen goed zijn , dus wil je het netjes hebben zul je de graden moeten meten en dat corrigeren ,en met het blote oog kun je het niet zien.

de spijlen moet je gewoon std laten, en zo ook heeft de uitlaatpoort polijsten geen nut.

en poorten gelijk zetten is ook niet meteen goed , meestal liggen de kleinere poorten iets lager.
 
Ja heb een programma van Bram gekregen , waar mee ik bepalde afstanden moet invullen , en dan krijg ik automatisch de timingen te zien. Ideaal.

Als het goed is morgen of overmorgen worden de scooter afgesteld. Dan zal ik wel zeggen dat ik de squish op 0.7mm wil hebben.
 
Last edited:
low budget:

- 24mm stage6 (€50,-)
- uitlaatpoort verbeden/vergroten + andere poorten net maken (afwerken)
zorg wel dat de cilinder laagtoerig blijft en squish op 0,7/0,8mm en op de juiste manier meten! erg belangrijk!

tunen heeft weinig zin, dan komt

meer budget:
- een snellere cilinder kopen, stage 6 bijvoorbeeld, nicasilwand weinig slijtage, rijd met gemak een heel jaar met 1 zuiger.
- eventueel een betere pijp, denk aan c16
 
Goed. Daarnet cilinder gedemonteerd en de zuiger. :X Zuiger zag er niet al te best uit. Dat wordt nieuwe zuiger bestellen. Nog even en er zat een gat in me zuiger. Zal vanavond foto's posten van cilinder en zuiger. De kop zag er nog netjes uit. Helemaal schoon , op een klein vettig olie plek na. Ik rij op brommix wat meestel 1:50 is. Zal daardoor wel komen

Ik heb mijn ontstekingtijdstip heel lang op 1.4mm gehad. Ik denk dus veel te laat. Sinds kort staat die op ±2.25mm. Denk dat dit de oorzaak is van het beschadigde zuiger ?

Dat wordt morgen dus niet banken. Helaas. Maar het is niet anders. Ik wil niet verder rijden met deze zuiger.

// edit : http://forum.scooterforum.net/forum/f50/snelste-gietijzeren-cilinder-155533/index2.html#post2669466
 
Last edited:
omdat je dan nooit de exacte waardes meet zoals je blok in elkaar zit..

een cilinder kun je op verschillende hoogtes in elkaar zetten en in blokken en krukassen kan verschil zitten , dan heb je dus al verschillen..
 
Hier de cilinder :

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/Scooter/876caa6d.jpg[/ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/Scooter/ea11f8ce.jpg[/ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/Scooter/1c3ee686.jpg[/ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/Scooter/e27c3ccb.jpg[/ir]

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/Scooter/4940fe83.jpg[/ir]


En ten slotte het zuiger :

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/Scooter/75f3035c.jpg[/ir]

:X

// edit : http://www.euroscooters.nl/shop/product_info.php?products_id=1625 2 zuigerveren ? Heb er toch écht maar een ? :?
 
Last edited:
klopt idd maar 1 zuigerveer, maar staat verkeerde plaatje bij.
want als je naar euroscooters gaat, de roze top opzoekt, en dan dat zuiger nummer invoert bij search krijg je die zuiger ook. dus het zal wel kloppen;)
 
Back
Top