Scooter houdt in en tikkend geluid na uitval van scooter vanwege motorolie

Ultratrunks

New Member
Hallo iedereen,

ik heb een zip 4t 2v 50cc 2018 (laatste carb model) en die rijdt de laatste tijd niet lekker.

Ik wil er ook bij vermelden dat ik een begrenzer erop heb zitten


Er zijn 2 gevallen waar mijn scooter vervelend begon te doen.

Bij het eerste geval regende het heel hard en op gegeven moment begon hij te stotteren en hield hij in.

Deze video is van die dag en dan horen jullie ook wat ik bedoel: ik heb problemen met uploaden, dus ik zal de link later hierin zetten

Voor het 2e geval wat ik zo ga uitleggen had ik opgemerkt dat hij:

- stationair heel hoog liep
Hij kan wegrijden als hij niet op de standaard staat. Achterband draait zo hard, dat je het als een slijptol kan gebruiken.
- Hij rijdt niet zo lekker als eerst
Hij houdt in en stottert vooral bij vol gas

Bij het tweede geval had ik niet opgemerkt dat ik mijn motorolie dop was gevallen tijdens het rijden.

Ik heb de dop gevonden en gemonteerd, maar stond er niet bij stil dat ik motorolie moest bijvullen totdat hij uitviel. Ik toen kort daarna de motorolie bijgevuld en hij startte gewoon.

Sindsdien heb ik opgemerkt dat mij scooter:

- een tikkend geluid maakt
Dit kan je horen in deze video:

Het klinkt hetzelfde als wanneer je een ketting over plastic beweegt, dus daarom vermoed ik dan ook dat het mijn distributieketting kan zijn, misschien is hij uitgerekt ofzo. Hij is februari nog vervangen

- Hij haalt zijn topsnelheid niet meer
Deze was tussen de 65 en 70 (op de teller) en van 70 naar 80 kon hij wel gaan, maar dan moest hij goed ingereden zijn. Nu is de top 56-60(duurt een tijdje voordat ik 60 haal).

- Voorheen hoorde je wat hogere toeren vanaf ongeveer 65 en nu doet hij dat al bij 45-50 en hij trekt ook heel traag op van 40 naar 60

- Ik hoor ook lucht bij me luchtfilterhuis/carterkap wat ik normaal niet hoorde, daarvan heb ik ook een video:


Wat ik zelf heb gedaan is:

- kleppen gesteld (0,1 in en 0,15 uit en ook gedaan toen hij optijd stond)

- luchtfilter element veranderd (hij was vies en nat)

- geleiders, rollen, vsnaar, bendix, koelvin, variobus, startkranswiel gecheckt

- 3x carburateur gereinigd met remmenreiniger

- distrubitie ketting en oliepompketting gecheckt (vanuit de carterkap)

- opnieuw afgesteld zowel stationair schroef als luchtschroef, ben begonnen vanaf 2 om 1,5 en vanuit daar verder gegaan omdat hij stationair nog steeds te hoog liep

- kijken of mijn uitlaat valse lucht gaf, maar hij viel uit.

Dit is wat ik heb gedaan zover ik weer, mocht ik nog iets herinneren zal ik het melden.

Mijn vraag jullie is: Waaraan denken jullie dat deze kunne problemen liggen?
 
Advertisement - register to remove this

- 3x carburateur gereinigd met remmenreiniger.
Ook de vlotterbak schoongemaakt/afgetapt ?
Kan zijn dat er water in zit en dat blijft op de bodem.
 
- 3x carburateur gereinigd met remmenreiniger.
Ook de vlotterbak schoongemaakt/afgetapt ?
Kan zijn dat er water in zit en dat blijft op de bodem.
Elk carburateur onderdeel had ik schoongemaakt. De vlotterbak had ik ook omstekop gezet zodat het water eruit ging.
 
Heb je de choke ook getest , als deze stuk is , blijft het verrijkings kanaal open , en loopt hij te rijk en te hard . Ook kijken als de motor loopt dat je spanning hebt op de choke aansluiting ( wisselspanning)
 
Heb je de choke ook getest , als deze stuk is , blijft het verrijkings kanaal open , en loopt hij te rijk en te hard . Ook kijken als de motor loopt dat je spanning hebt op de choke aansluiting ( wisselspanning)
Ik moet de choke aansluiting zelf eerst testen met een multimeter toch? Het moet +- 12v zijn volgens mij

Ik zie mensen het aansluiten op een speciale accu, maar is dat ook mogelijk met mijn scooter accu?

En ik neem aan dat ik de choke aansluiting van de kabelboom moet checken als de motor aan is. Klopt dat?
 
Kan je ook op je scooteraccu testen , motor moet inderdaad lopen , met testen van de bedrading , zet wel je meter op wisselspanning.
 
Bij het tweede geval had ik niet opgemerkt dat ik mijn motorolie dop was gevallen tijdens het rijden.

Ik heb de dop gevonden en gemonteerd, maar stond er niet bij stil dat ik motorolie moest bijvullen totdat hij uitviel. Ik toen kort daarna de motorolie bijgevuld en hij startte gewoon.

Sindsdien heb ik opgemerkt dat mij scooter:

- een tikkend geluid maakt
Dit kan je horen in deze video:

Waarschijnlijk te wein
ig olie en of rotzooi mee t blok in.
 
Kan je ook op je scooteraccu testen , motor moet inderdaad lopen , met testen van de bedrading , zet wel je meter op wisselspanning.
Ik heb het probleem denk ik gevonden. Het lag aan mijn spruitstukpakking. Heb die vervangen en hij loopt stationair niet meer zo hoog. Ik zal het een weekje aankijken en een update geven.
Post automatically merged:

Bij het tweede geval had ik niet opgemerkt dat ik mijn motorolie dop was gevallen tijdens het rijden.

Ik heb de dop gevonden en gemonteerd, maar stond er niet bij stil dat ik motorolie moest bijvullen totdat hij uitviel. Ik toen kort daarna de motorolie bijgevuld en hij startte gewoon.

Sindsdien heb ik opgemerkt dat mij scooter:

- een tikkend geluid maakt
Dit kan je horen in deze video:

Waarschijnlijk te wein
ig olie en of rotzooi mee t blok in.
Hmm had m gisteren weer bijgevuld, omdat hij weer aan de lage kant was. Waarschijnlijk omdat het blok gesmeerd moet worden vanwege het uitvallen.
 
Last edited:
Hoeveel moest je bij vullen ? En op hoeveel km ongeveer , dit zou je ook eens bij kunnen houden , om te kijken of er slijtage problemen zijn.
 
Back
Top