Scooter blijft naaldlager beschadigen, oorzaak?

Originally posted by Boyd
wat voor olie gebruik jij?

en een tank van een area is natuurlijk wel stuk groter dan van aerox, dus als jij 2 dopjes erbij doet is dat bij een rox iets meer dan 1 dopje.

verder rijd jij ook met c16 dus het zal misschien iets meer toeren draaien.

Das waar , ik gebruik silkolene scoot pro 2 ofzo...
 
Originally posted by Bas@Area
SEARCH:

Detonatie houdt in dat je mengsel voortijdig ontsteekt (op het Bovenste Dode Punt (BDP) bijv. Dit kan komen door een te hete bougie (deze blijf na gloeien en ontsteek zo het mengsel) of door bijv. een (veel) te krappe squish. Dit fenomeen is dus niet echt een feest voor je krukas (alle lagers en je zuiger zullen dat niet lang volhouden). Detonatie is te voorkomen door bijvoorbeeld euro98 te tanken (98 staat voor het octaangehalte, in dit geval helpt dat tegen een te snelle ontbranding) of een octaanbooster te gebruiken (als het nog erger is )

Dat had ik reeds gevonden bas, heb heel het topic over detonatie en squish doorgenomen, maar een echt goede symptoom omschrijving kon ik er niet in vinden, iemand?
 
Mooi gekopieert uit het stukje dat ik net aan het lezen was ;).. nee idd het ligt iig aan je mengverhouding. Dat staat nu bijna zeker vast.. Ik denk ook dat je op 98 moet gaan rijden.. + zelfmenging.. en de juiste verhouding vinden. Tenzij het toch te maken heeft met het verhaal van ant. *edit*
 
Anthony post dat bij doppler assen de spie soms niet helemaal op de goede plek zit waardoor hij eigenlijk vervroegd is ten opzichte van het std onstekingstijdstip. dit zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn voor detonatie.

aan de andere kant heb ik nog nooit wat raars gemerkt of gehoord toen ik op joost zijn scooter reed, behalve dat tikken van die gare lagers en pen dan. en ik denk ook niet dat zo'n kleine vervroeging die in die as zit een probleem kan opleveren voor de setup die joost heeft, het is misschien juist wel fijn dat hij iets vroeger ontsteekt.
 
Ik zou ook gokken op te weinig olie eigenlijk.
Detonatie hoor je denk ik wel als het zo erg is dat het je pistonpen in zo'n korte tijd molt.

BTW: leuk dat ik in je sig sta Joost :P
 
ik ben even aan het uitrekenen hoeveel ik bij moet mengen, ik hou voorlopig mijn oliepomp nog even. in dit rekenvoorbeeld ga ik uit dat ik per keer 5 liter tank.
ik rijd nu 1:50, dat is .1 liter olie per 5 liter benzine.
ik wil naar 1:35, dat is .1429 liter olie per 5 liter benzine.
het verschil moet ik bijmengen, dit is dus .0429 liter (42ml) per keer dat ik 5 liter tank.
ik ga is kijken of m'n ma nog een maatbekertje heeft liggen :)
 
Last edited:
nulletje vergeten joost, bij t eerste en tweede sommetje

de hittegraad die hij hebt gekozen is toch goed ofniet jongens??

owja dat met die doppler as. die is std al iets vervroegd. de spie kan je draaien zo kan je het onstekingstijdstip vervroegen/verlaten.
 
die nul niet vermelden ben ik gewend van school, 0.1=.1

ik heb een standaard spie, daar valt dus bar weinig aan te verdraaien. is het een aanrader om een vervroegingsspie te halen en die te monteren als verlatingsspie?
 
ik denk dat je met de 21 mm en rijker mengen incl euro 98 al een heel eind bent. je zult met euro 98 al minder last hebben van detonatie. je squish lijkt me ook ruim genoeg
 
nog even over die vervoeging van de doppler as.
zoals op dit plaatje te zien is vervroegd hij.
ritovsdoppler.jpg

[copyright twins]

weet iemand of dit relatief veel of weinig vervroeging is? zou deze vervroeging dit probleem kunnen veroorzaken?
 
Iedereen gaat het nu ineens over olie enzo hebben... maar Wat ook kan zijn is dat bij de eerste keer dat je naaldlager insleet op je pistonpen is dat je smallend. Dus waar je naarlager indraait in je drijfstang. Dat die beschadigt is. Als dat zo is zit je vast aan een nieuwe krukas of drijfstang als dat goedkoper is.
Check of je smallend nog goed is. Zal hoogstwaarschijnlijk een beschadiging inzitten.

Muilie
 
Originally posted by Freestyler
Iedereen gaat het nu ineens over olie enzo hebben... maar Wat ook kan zijn is dat bij de eerste keer dat je naaldlager insleet op je pistonpen is dat je smallend. Dus waar je naarlager indraait in je drijfstang. Dat die beschadigt is. Als dat zo is zit je vast aan een nieuwe krukas of drijfstang als dat goedkoper is.
Check of je smallend nog goed is. Zal hoogstwaarschijnlijk een beschadiging inzitten.

Muilie

Dat zou idd misschien wel een oorzaak kunnen zijn, maar dat lijkt me wel heel sterk.. OF er moet spraken zijn van een productie fout.. want het asje is pas geplaatst.

Ik zelf denk dat het het een combinatie is van je 17,5mm + te weinig olie.. Joostje zoals je zelf weet heb ik 1 week met 17,5mm gereden en t liep niet goed.. gaf gewoon te weinig..OOK al was t goed afgesteld.. Gooi die 21 eronder + 2 dopjes olie op een tank en jij zit wel goed..

Ik ga nu slapen :p
 
Originally posted by Boyd
Anthony post dat bij doppler assen de spie soms niet helemaal op de goede plek zit waardoor hij eigenlijk vervroegd is ten opzichte van het std onstekingstijdstip. dit zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn voor detonatie.

aan de andere kant heb ik nog nooit wat raars gemerkt of gehoord toen ik op joost zijn scooter reed, behalve dat tikken van die gare lagers en pen dan. en ik denk ook niet dat zo'n kleine vervroeging die in die as zit een probleem kan opleveren voor de setup die joost heeft, het is misschien juist wel fijn dat hij iets vroeger ontsteekt.

misschien is je krukas niet goed uitgebalanceerd waardoor je een slag krijgt en daardoor misschien je naaldlager steeds een tik krijgt als het ware en daarmee ff lekker je pinston pen schuurt ?

en nog iets als je naar de bovenste foto kijkt dan lijkt het mij meer iets wat is opgeschuurt (of iets wat duizenden keren kleine tikjes heeft gehad) dan dat het door te weinig smering is gekomen want dan zou die pistonpen toch blauw moeten worden? en zou je bij teveel hitte meer het effect van bijv. vario's met vlekken krijgen?
nu weet ik dus niet hoe jou pistonpen eruit ziet omdat de afgebeelde niet degene is waar het omgaat.
 
Last edited:
vriend van me had dat ook met manston70, c20 enz en 19mm, eindelijk goeie rollen en dus 14000 tpm, en hij reed weg, eind van de straat open trekken en gelijk vastnaaier, ook naaldlager, nu met 24 vlak gaat het al een tijdje goed.... ook andere olie nu, en denk idd dat het de combinatie hiervan is
 
Ik denk dat het naaldlager te strak in het smallend zit daardoor kan het naaldlager niet draaien ... en gaan uitslijten op 1 plek
 
Een maatje van mij had ook op zijn aerox dat zijn naaldlager kapot was gegaan. NU had hij gelijk zijn smallend opgemeten en die was ovaal geworden. misschien is dit probleem ook bij jouw...
 
Maar er rijden wel meerdere met zijn setup + 17.5. Een productie fout kwam ik een paar reply's terug ook al op.. maar ik denk eerder mengverhouding. En het verhaal van carma is ook wel heel logisch. En carma.. de foto van die piston pen is niet van joost he. Maar joost.. post anders daar even een pic van.
 
Originally posted by #CARMA#
misschien is je krukas niet goed uitgebalanceerd waardoor je een slag krijgt en daardoor misschien je naaldlager steeds een tik krijgt als het ware en daarmee ff lekker je pinston pen schuurt ?

en nog iets als je naar de bovenste foto kijkt dan lijkt het mij meer iets wat is opgeschuurt (of iets wat duizenden keren kleine tikjes heeft gehad) dan dat het door te weinig smering is gekomen want dan zou die pistonpen toch blauw moeten worden? en zou je bij teveel hitte meer het effect van bijv. vario's met vlekken krijgen?
nu weet ik dus niet hoe jou pistonpen eruit ziet omdat de afgebeelde niet degene is waar het omgaat.

tsjah niet goed uitgebalanceerd, we hebben die as gewoon gemonteerd, en die heeft het gewoon al die tijd prima gedaan. op standaard cylinder was mn pistonpen nog 100%, en dat heeft toch een km of 600 gedraaid.



Originally posted by The One
Ik denk dat het naaldlager te strak in het smallend zit daardoor kan het naaldlager niet draaien ... en gaan uitslijten op 1 plek

maar hoe kan dat dan? dat het lager te strak zit. heb is gewoon een nieuwe doppler as, nieuw lager, nieuwe pen, dat hoort toch gewoon goed te zitten?

/toevoeging: mijn pistonpen nu is helemaal niet zo drastisch beschadigt als op de foto, mijn eerste wel. deze pen heeft maar op een klein stukje dat de coating weg is zeg maar. deze pen is trouwens wel op het hele stuk waar het naaldlager zit blauw.. zoals je soms op een koppelingshuis ziet, of op een vario, daar lijkt het op, dus waarschijnlijk gewoon lekker warm geworden?
 
Last edited:
ten eerste ik vindt dit een hele en goede overzigtelijke topic voor je vraag is erg duidelijk.
wat ik zou doen is je small end effe nameten desnoots naar een dealer gaan en daar nameten met een zelfde krukas.zelf denk ik niet dat het om je mengverhouding shit gaat.maar wat daar een oplossing voor is is een ander plaatje voor je oliepomp halen.

edit: damn wat ben ik een analfabeet :edit
 
Back
Top