Joost@aerox
3BR Tuner
ey lui,
Ik zit met een probleem. Een tijdje terug had ik een raar geluid uit mijn carter. Na het nodige gechecked te hebben had ik nog geen idee wat het kon zijn, en heb ik dit topic geopend. voor degenen die geen zin hebben om dat topic door te nemen, was de conclusie dat mijn naaldlager kapot was, en de pistonpen ingesleten. De pistonpen zag er ongeveer zo uit:
[disclaimer: dit is niet mijn pistonpen, schade wel vergelijkbaar, copyright by Apie]
Nou had ik een malossi naaldlager gebruikt, en nadat ik negatieve geluiden opvind op het forum hier, schoof ik het daarop af. Ik heb een maand terug een nieuwe pistonpen gehaald, en een nieuw evo naaldlager. Die 2 dingen gemonteerd, en weer lekker rijden
.
Alles was koek en ei, tot na een week of twee. Verbeelde ik het me nou, of hoorde ik weer opnieuw hetzelfde geluid? het was maar heel soms, maar ik zat niet echt gerust op mn scooter.
Vorig weekend heb ik een 21mm gekocht, die mijn, reeds doorverkochte, 17.5mm gaat vervangen. Om deze te monteren moest de olieslang verlengd worden, en om dat te doen moet eigenlijk het blokje er even onder uit. Zoveel werk is dat niet, en ik dacht, kijk ik gelijk mijn pistonpen en naaldlager even na, omdat het blok toch kaal in de woonkamer staat
En het geluid wat ik hoorde bleek inderdeed niet geheel te berusten om mijn verbeelding, want de pistonpen heeft weer schade! Het is wel veel minder als op de foto, maar wel dezelfde schade, alleen veel minder dus. Het naaldlager lijkt nog in orde te zijn, er vallen in ieder geval geen pennetjes uit, zoals bij het vorige lager.
Ik concludeer nu dus dat het niet aan een slecht naaldlager ligt, wat ik oorspronkelijk wel dacht. Maar waaraan dan wel? dat is dus de vraag. Ik open dit topic niet zonder zelf eerst de nodige research gedaan te hebben, en ik vond onder andere het volgende:
-Bart schrijft in dit topic dat het inslijten van een naaldlager kan komen door de volgende zaken:
-slecht naaldlager. dit verwerp ik in mijn geval, dit is al de 2e.
-slechte olie. Ik rijd met bardahl mineraal olie op aanraden van JPS. ik rijd met oliepomp. ik laat deze mogelijkheid nog even open.
-extreme kilometerstand. Dit verwerp ik, zit 300 km op dit lager, vorige idem.
-In dit topic, staat het 1 en ander over het feit dat Doppler as(heb ik) je ontsteking ontregeld. Twins post hier dit:
problemen met ontstekingsmoment:
1. gat in zuiger
2. grijze bougie ( detonatie )
3. gebrekkige prestaties, vooral bij warme motor
Nummer 1 valt weg, echter van nummer 2 en 3 heb ik wellicht wel "last".
Hier komt het begrip detonatie om de hoek kijken. Ik houd dit open als 1 van de potentiële boosdoeners.
Samenvattend heb ik door het nodige zoekwerk dus 2 mogelijke oorzaken gevonden, te weten:
-detonatie.
-te weinig en/of slechte olie.
Heeft iemand verder nog ideeën wat het probleem zou kunnen zijn, of kan iemand gelijk al zeggen dat het waarschijnlijk 1 van deze 2 is?
Hierbij moet ik nog opmerken dat ik mijn bigend heb nagekeken. Deze heeft als je de drijfstang loodrecht op het bigend het carter induwt(dus de beweging die de zuiger ook maakt) 0.0 speling. Echter, je kan de drijfstang een heel klein beetje naar links en naar rechts duwen. Ik heb dit bij mijn standaard as ook gechecked, en deze heeft ongeveer 2 tot 3 keer zoveel speling. Ik denk dus niet dat dit het is.
ter aanvulling hier even mijn setup:
Hebo Alu NG 70
Bida S2
Doppler pen 10 icm SKF C3
17.5 mm(is nu een 21, die zit er nog niet onder, ik heb tot nu toe altijd die 17.5 gereden)
Hebo vario icm Malossi Ventilvar
squish: 0.8
voetpakking: 0.5(standaard bij ng)
NGK 9
voor diegenen die geen zin hadden dit helemaal door te nemen: wat kan de oorzaak zijn van het feit dat nu mijn 2e pistonpen beschadigt is in zeer korte tijd?
bij voorbaat erg bedankt voor de reacties, als jullie snel reageren kan ik morgen eventueel nog nieuwe stuff halen.
thanx in advance
Ik zit met een probleem. Een tijdje terug had ik een raar geluid uit mijn carter. Na het nodige gechecked te hebben had ik nog geen idee wat het kon zijn, en heb ik dit topic geopend. voor degenen die geen zin hebben om dat topic door te nemen, was de conclusie dat mijn naaldlager kapot was, en de pistonpen ingesleten. De pistonpen zag er ongeveer zo uit:
[disclaimer: dit is niet mijn pistonpen, schade wel vergelijkbaar, copyright by Apie]
Nou had ik een malossi naaldlager gebruikt, en nadat ik negatieve geluiden opvind op het forum hier, schoof ik het daarop af. Ik heb een maand terug een nieuwe pistonpen gehaald, en een nieuw evo naaldlager. Die 2 dingen gemonteerd, en weer lekker rijden
Alles was koek en ei, tot na een week of twee. Verbeelde ik het me nou, of hoorde ik weer opnieuw hetzelfde geluid? het was maar heel soms, maar ik zat niet echt gerust op mn scooter.
Vorig weekend heb ik een 21mm gekocht, die mijn, reeds doorverkochte, 17.5mm gaat vervangen. Om deze te monteren moest de olieslang verlengd worden, en om dat te doen moet eigenlijk het blokje er even onder uit. Zoveel werk is dat niet, en ik dacht, kijk ik gelijk mijn pistonpen en naaldlager even na, omdat het blok toch kaal in de woonkamer staat
En het geluid wat ik hoorde bleek inderdeed niet geheel te berusten om mijn verbeelding, want de pistonpen heeft weer schade! Het is wel veel minder als op de foto, maar wel dezelfde schade, alleen veel minder dus. Het naaldlager lijkt nog in orde te zijn, er vallen in ieder geval geen pennetjes uit, zoals bij het vorige lager.
Ik concludeer nu dus dat het niet aan een slecht naaldlager ligt, wat ik oorspronkelijk wel dacht. Maar waaraan dan wel? dat is dus de vraag. Ik open dit topic niet zonder zelf eerst de nodige research gedaan te hebben, en ik vond onder andere het volgende:
-Bart schrijft in dit topic dat het inslijten van een naaldlager kan komen door de volgende zaken:
-slecht naaldlager. dit verwerp ik in mijn geval, dit is al de 2e.
-slechte olie. Ik rijd met bardahl mineraal olie op aanraden van JPS. ik rijd met oliepomp. ik laat deze mogelijkheid nog even open.
-extreme kilometerstand. Dit verwerp ik, zit 300 km op dit lager, vorige idem.
-In dit topic, staat het 1 en ander over het feit dat Doppler as(heb ik) je ontsteking ontregeld. Twins post hier dit:
problemen met ontstekingsmoment:
1. gat in zuiger
2. grijze bougie ( detonatie )
3. gebrekkige prestaties, vooral bij warme motor
Nummer 1 valt weg, echter van nummer 2 en 3 heb ik wellicht wel "last".
Hier komt het begrip detonatie om de hoek kijken. Ik houd dit open als 1 van de potentiële boosdoeners.
Samenvattend heb ik door het nodige zoekwerk dus 2 mogelijke oorzaken gevonden, te weten:
-detonatie.
-te weinig en/of slechte olie.
Heeft iemand verder nog ideeën wat het probleem zou kunnen zijn, of kan iemand gelijk al zeggen dat het waarschijnlijk 1 van deze 2 is?
Hierbij moet ik nog opmerken dat ik mijn bigend heb nagekeken. Deze heeft als je de drijfstang loodrecht op het bigend het carter induwt(dus de beweging die de zuiger ook maakt) 0.0 speling. Echter, je kan de drijfstang een heel klein beetje naar links en naar rechts duwen. Ik heb dit bij mijn standaard as ook gechecked, en deze heeft ongeveer 2 tot 3 keer zoveel speling. Ik denk dus niet dat dit het is.
ter aanvulling hier even mijn setup:
Hebo Alu NG 70
Bida S2
Doppler pen 10 icm SKF C3
17.5 mm(is nu een 21, die zit er nog niet onder, ik heb tot nu toe altijd die 17.5 gereden)
Hebo vario icm Malossi Ventilvar
squish: 0.8
voetpakking: 0.5(standaard bij ng)
NGK 9
voor diegenen die geen zin hadden dit helemaal door te nemen: wat kan de oorzaak zijn van het feit dat nu mijn 2e pistonpen beschadigt is in zeer korte tijd?
bij voorbaat erg bedankt voor de reacties, als jullie snel reageren kan ik morgen eventueel nog nieuwe stuff halen.
thanx in advance