Scooter blijft naaldlager beschadigen, oorzaak?

Joost@aerox

3BR Tuner
ey lui,


Ik zit met een probleem. Een tijdje terug had ik een raar geluid uit mijn carter. Na het nodige gechecked te hebben had ik nog geen idee wat het kon zijn, en heb ik dit topic geopend. voor degenen die geen zin hebben om dat topic door te nemen, was de conclusie dat mijn naaldlager kapot was, en de pistonpen ingesleten. De pistonpen zag er ongeveer zo uit:

2.JPG


[disclaimer: dit is niet mijn pistonpen, schade wel vergelijkbaar, copyright by Apie]

Nou had ik een malossi naaldlager gebruikt, en nadat ik negatieve geluiden opvind op het forum hier, schoof ik het daarop af. Ik heb een maand terug een nieuwe pistonpen gehaald, en een nieuw evo naaldlager. Die 2 dingen gemonteerd, en weer lekker rijden :).
Alles was koek en ei, tot na een week of twee. Verbeelde ik het me nou, of hoorde ik weer opnieuw hetzelfde geluid? het was maar heel soms, maar ik zat niet echt gerust op mn scooter.
Vorig weekend heb ik een 21mm gekocht, die mijn, reeds doorverkochte, 17.5mm gaat vervangen. Om deze te monteren moest de olieslang verlengd worden, en om dat te doen moet eigenlijk het blokje er even onder uit. Zoveel werk is dat niet, en ik dacht, kijk ik gelijk mijn pistonpen en naaldlager even na, omdat het blok toch kaal in de woonkamer staat :rolleyes:
En het geluid wat ik hoorde bleek inderdeed niet geheel te berusten om mijn verbeelding, want de pistonpen heeft weer schade! Het is wel veel minder als op de foto, maar wel dezelfde schade, alleen veel minder dus. Het naaldlager lijkt nog in orde te zijn, er vallen in ieder geval geen pennetjes uit, zoals bij het vorige lager.
Ik concludeer nu dus dat het niet aan een slecht naaldlager ligt, wat ik oorspronkelijk wel dacht. Maar waaraan dan wel? dat is dus de vraag. Ik open dit topic niet zonder zelf eerst de nodige research gedaan te hebben, en ik vond onder andere het volgende:

-Bart schrijft in dit topic dat het inslijten van een naaldlager kan komen door de volgende zaken:
-slecht naaldlager. dit verwerp ik in mijn geval, dit is al de 2e.
-slechte olie. Ik rijd met bardahl mineraal olie op aanraden van JPS. ik rijd met oliepomp. ik laat deze mogelijkheid nog even open.
-extreme kilometerstand. Dit verwerp ik, zit 300 km op dit lager, vorige idem.

-In dit topic, staat het 1 en ander over het feit dat Doppler as(heb ik) je ontsteking ontregeld. Twins post hier dit:
problemen met ontstekingsmoment:
1. gat in zuiger
2. grijze bougie ( detonatie )
3. gebrekkige prestaties, vooral bij warme motor
Nummer 1 valt weg, echter van nummer 2 en 3 heb ik wellicht wel "last".
Hier komt het begrip detonatie om de hoek kijken. Ik houd dit open als 1 van de potentiële boosdoeners.


Samenvattend heb ik door het nodige zoekwerk dus 2 mogelijke oorzaken gevonden, te weten:
-detonatie.
-te weinig en/of slechte olie.
Heeft iemand verder nog ideeën wat het probleem zou kunnen zijn, of kan iemand gelijk al zeggen dat het waarschijnlijk 1 van deze 2 is?

Hierbij moet ik nog opmerken dat ik mijn bigend heb nagekeken. Deze heeft als je de drijfstang loodrecht op het bigend het carter induwt(dus de beweging die de zuiger ook maakt) 0.0 speling. Echter, je kan de drijfstang een heel klein beetje naar links en naar rechts duwen. Ik heb dit bij mijn standaard as ook gechecked, en deze heeft ongeveer 2 tot 3 keer zoveel speling. Ik denk dus niet dat dit het is.


ter aanvulling hier even mijn setup:
Hebo Alu NG 70
Bida S2
Doppler pen 10 icm SKF C3
17.5 mm(is nu een 21, die zit er nog niet onder, ik heb tot nu toe altijd die 17.5 gereden)
Hebo vario icm Malossi Ventilvar
squish: 0.8
voetpakking: 0.5(standaard bij ng)
NGK 9


voor diegenen die geen zin hadden dit helemaal door te nemen: wat kan de oorzaak zijn van het feit dat nu mijn 2e pistonpen beschadigt is in zeer korte tijd?
bij voorbaat erg bedankt voor de reacties, als jullie snel reageren kan ik morgen eventueel nog nieuwe stuff halen.

thanx in advance
 
Advertisement - register to remove this

Zeer raar...

Ik zit zo te denken zou het niet kunnen dat je small end vervormt is :? anders eens uitmeten met micrometer onder alle richtingen:?
 
ik denk dat het zowieso beter is wel extra olie te mengen.... 1 op 50 is wel heel schraal op een NG... toch zeker 1:40 a 1:35 mengen, wie weet is het probleem dan over...
 
Ik kan van je manier van schrijven en voorbereidingen die je hebt getroffen zien ( en van gesprekken op msn :p) natuurlijk afleiden dat je goed voor je blok zorgt. Je gebruikt goede olie dus daar ligt het ook niet aan aangezien JPS niet uit zijn nek kraamt. Zelf heb ik naast de dingen die in het topic van QuickSilveR85 geen slechte dingen gehoord over de doppler as. Maar als anthony het zegt. Je zou natuurlijk net het verkeerde asje kunnen hebben uit de hele reeks. Dat is ook mogelijk. Maar ik denk aan nog een ding. Je mengverhouding.. Als je naaldlager in orde blijkt te zijn.. en 300km oud.. ligt het daar niet aan.

Ik denk mengverhouding, of gewoon een fout krukasje
 
Originally posted by Marco_v_W
ik denk dat het zowieso beter is wel extra olie te mengen.... 1 op 50 is wel heel schraal op een NG... toch zeker 1:40 a 1:35 mengen, wie weet is het probleem dan over...

Hier heb je inderdaad wel een goed punt. Dit ga ik ook zeker doen. Zou het kunnen dat de 17.5 te weinig mengsel gaf, en dit in combinatie met (te) weinig olie, het probleem veroorzaakt?


/toevoeging: het naaldlager lijkt nu visueel 100% in orde, of dit ook echt zo is, is natuurlijk maar de vraag. een kleine afwijking die je visueel niet waarneemt kan natuurlijk al fataal zijn.
 
ik weet niet of je bijsmeert joost, maar ehm zelf rij ik al een tijdje met gilardoni @ std krukas en lagers !!! (morini) en ook met oliepomp, maar bij elke legetank --> bij tankbeurt 2 dopjes olie erbij smeren. En serieus ik heb nergens last van.

k denk eerlijk gezegd dat je mengverhouding idd niet helemaal ok is (als je niet bijsmeert)
 
Originally posted by Erik
Ik zou zelf je olie gaan mengen, en dan 1:40 a 1:35...

Dit ben ik momenteel wel aan het overwegen ja.

Originally posted by Lennox
ik weet niet of je bijsmeert joost, maar ehm zelf rij ik al een tijdje met gilardoni @ std krukas en lagers !!! (morini) en ook met oliepomp, maar bij elke legetank --> bij tankbeurt 2 dopjes olie erbij smeren. En serieus ik heb nergens last van.

k denk eerlijk gezegd dat je mengverhouding idd niet helemaal ok is (als je niet bijsmeert)

ik smeer momenteel niet bij, het is puur mijn oliepomp die mijn mengsel voorziet van olie. IK meen me te herinerren dat Boyd ook nooit meer benzine in z'n tank deed.. boyd?
 
Originally posted by Joost@aerox


ik smeer momenteel niet bij, het is puur mijn oliepomp die mijn mengsel voorziet van olie. IK meen me te herinerren dat Boyd ook nooit meer benzine in z'n tank deed.. boyd?

k denk dat je olie bedoel :D. Maar ehm volgens mij heb je de kern van je probleem te pakken dus :)
 
Excuses voor die vergissing, ik bedoel inderdaad olie ja.
Nou ik erover nagedacht heb denk ik dat het komt door een combinatie van:
1) te weinig olie, ik moet extra olie in mijn tank doen
2)te weinig mengsel, en hierdoor dus ook weer minder olie. Ik heb reeds al een 21mm die dit gaat verhelpen.

Zijn jullie het hier mee eens?
 
Originally posted by Joost@aerox
Dit ben ik momenteel wel aan het overwegen ja.



ik smeer momenteel niet bij, het is puur mijn oliepomp die mijn mengsel voorziet van olie. IK meen me te herinerren dat Boyd ook nooit meer benzine in z'n tank deed.. boyd?

soms gooide ik er wel eens een dopje bij maar dat was heel weinig, het was echt niet zo dat ik bij elke tank 2 dopjes olie erbij deed.

zelf mengen is zeker een optie, en ook verstandig omdat je op die manier en beter smeert, en het gevaar van een oliepomp die het begeeft als het er mee stopt.

ik denk alleen dat dit niet het probleem is. het is toch niet normaal dat je naaldlager en je pistonpen zo erg slijten als je een beetje te weinig olie gebruikt? ik weet niet zeker waar het aan ligt maar ik denk zeker niet dat het aan de smering ligt...
 
Boyd, Te weinig of niet voldoende olie kan ook een vastloper teweeg brengen of zorger voor grote schade @ cilinder.. daar is veel meer energie voor nodig dan even een Piston lager verslijten. Dus ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, of onmogelijk zou zijn.
 
boyd, jij reed toch ook met 19 mm, k weet niet in hoeverre die meer mengsel geeft dan die 17,5. Joost stuurt er nl ook zelf al op aan (21 om het te verhelpen)
 
ik reed idd met 19 mm carb en natuurlijk geeft dat een stuk meer mengsel dan 17.5mm carb. maar een hebo alu ng draait echt niet zo ontzettend veel toeren hoor. het rijd wel leuk maar veel meer dan 11000 toeren (ongetuned) draait het niet. het gaat natuurlijk wel om een std oliepomp die ongeveer 1:50 mengt maar de olie die gebruikt is is wel goed. er zijn meer mensen die met sneller spul rijden met een 17.5 mm carb en olie tank en vaak nog met slechtere olie...
 
Ik herinner me ook van Ben nog de opmerking dat je mineraal olie altijd rijker moest mengen.
Al met al zijn er dus nu al 3 factoren die voor te weinig olie zouden kunnen zurgen, te weten:
-te weinig mengen
-mineraal olie, die je rijker hoort te mengen
-te kleine carb. stel dat een 17.5 1X mengsel doorlaat per tijdseenheid, en een 21mm 2X, dan laat een 21mm dus ook 2 keer zoveel olie door per tijdseenheid.

Als je hier een streep onder trekt en het in gedachten bij elkaar optelt zit je met aardig weinig olie.
Te weinig olie zou dus prima kunnen. Ik wacht af of er verder nog dingen zouden kunnen zijn. Zo heb ik gehoord dat ik beter op 98 kan gaan rijden, ik rijd nu 95.
Zou het kunnen dat ik last heb van detonatie?
 
Originally posted by Bas@Area
Ik rijd met een ongeveer vergelijkbare setup en doe altijd 2 dopjes olie op een tank euro 98....nergens last van.

wat voor olie gebruik jij?

en een tank van een area is natuurlijk wel stuk groter dan van aerox, dus als jij 2 dopjes erbij doet is dat bij een rox iets meer dan 1 dopje.

verder rijd jij ook met c16 dus het zal misschien iets meer toeren draaien.
 
SEARCH:

Detonatie houdt in dat je mengsel voortijdig ontsteekt (op het Bovenste Dode Punt (BDP) bijv. Dit kan komen door een te hete bougie (deze blijf na gloeien en ontsteek zo het mengsel) of door bijv. een (veel) te krappe squish. Dit fenomeen is dus niet echt een feest voor je krukas (alle lagers en je zuiger zullen dat niet lang volhouden). Detonatie is te voorkomen door bijvoorbeeld euro98 te tanken (98 staat voor het octaangehalte, in dit geval helpt dat tegen een te snelle ontbranding) of een octaanbooster te gebruiken (als het nog erger is )
 
Back
Top