Waarom denk je dat? Er hoeft maar weinig te gebeuren hoor. Natuurlijk zal je bij een NL sprint niet zo gauw een verkeersbord zien staan, maar verkeerd in de dranghekken komen kan hetzelfde effect geven. Of je directe tegenstander die over je nek heen rijdt oid. Het kan allemaal en daarom moet je op het ergste voorbereid zijn.
Ik ben al blij dat beschermende kleding inmiddels verplicht is bij de sprints, ik zou bijna zeggen dat sprinten tegenwoordig gevaarlijker is dan racen. Ik ben in 3 jaar racen denk ik al 30x gecrashed, maar heb er eigenlijk nooit wat aan over gehouden omdat je gewoon goed beschermd bent en de banen veilig zijn.
Het beste zou zijn om sprinters ook met een volledig motorpak te laten rijden, maar ik snap ook best dat de rijders dit niet zo leuk zouden vinden.
precies.
ik wil ff toevoegen, dat wielspin etc. minder boeiend is. ik denk dat als we de eindsnelheiden zien en dan er iets gebeurd, of in het midden, dat het erger is. met 50 in een hek of 140?
verder ik zie als ik naar het frame kijk een beunframe, te lange vork, vering achterzijde??? WTF. misschien wel een intertoys wiel met speling op de spaken, balhoofd, op de voorvorkpoten/binnenpoten speling, een happende rem, net een slingering en... je weet het niet? het telt allemaal mee.
in constateer op het filmpje, mailcontact met een Freddan en ook mijn eigen ervaringen het volgende (DUS let hier ook op bij je eigen bouwsel):
- voorvork heel erg hoog, het moment in vergelijking met een laten we zeggen nette sprinter, dus lager, is vele malen groter. meer kans op zwabberen en als hij gaat zwabberen dan meer moment dus houd je nog minder recht, helemaal niet dus.
- zwabberen gebeurt ook bij:
A) rijden enkel met een sprinter met fietswiel of hele lichte voorkant, denk aan mint voorvorkje/velg etc etc. oftewel gewoon erg lichte voorkant. bij een scooterwiel met normale verlaagde voorvork heeft hij nog nooit gezwabberd.
B) gas loslaten, weinig druk op het voorwiel en klein steentje of noem maar op.
C) ikzelf KON niet rijden zonder stuurdemper, dacht ik want ik heb de voorvork zelf gemaakt en achteraf zat er een heel klein beetje speling op het balhoofd (voordat ik ging testrijden) SBO let er op.
- deze jongen 'DOOD' (rust in vrede!) reed met een chinese demper. iedereen weet dat deze vaak minder presteren. wat helpt is dikke olie (lekker aan beunen. dus gewoon een goede kopen). dit had hij niet gedaan en met zo'n frame is de kans op zwabberen veel groter). denk aan een GOEDE demper ipv een mooie of goedkope. hij moet zn werk doen, meer niet.
- speling op delen. denk aan, spaken/naaf, banden, verkeerde montage, >>>>balhoofd!!!!!! kan leiden tot zwabberen.
voor deze jongen is het knap lullig, want de baan was in principe vele malen breder dan bij ons. en wie had dat nou gedacht?
Verder denkend, vraag ik me nu wel af, wat er gebeurt, als je in een hek vliegt met circa 140???
en wat er gebeurt als een NOS fles echt tegen een hek, of iets anders knalt en de hals wordt er af getrokken. 3e graads brandwonden (-180 graden)
dart laatste (NOS) is ook gevaarlijker, maar wat mijn visie is, is voorkoemn is beter dan genezen:
het mooiste zou zijn
een baan zoals in zweden, enkel dan met hooibalen of natuurlijk hekken, maar dan verder er vanaf. je valt altijd een kant op tenzij je vork afbreekt. val je naar t hek, en je schouder blijft erin steken.....
SBO
- banen controleren op veiligheid, zonodig verbeteren.
RIJDERS (vooral de framejongens)
- denk aan goede onderdelen, speling op delen
- NOS bevestiging en wat er zou gebeuren als het ding met 120 tot misschien wel 140 als een gekke alle kanten op gaat en ergens tegen aan vliegt.
- stuurdemper, zorg dat hij in orde is. prijs meot jez elf weten, maar een professionele gaat lang mee en is betrouwbaar. voor de mijne zijn er zelfs revisiesetjes (Bizeta, circa €125,-, meer dan 20??? standen instelbaar)
- banden. voorkom zoveel mogelijk een klapband.
- frezen in velgen. kijk uit wat je doet, want al gaat je velg al een jaar mee, hij kan ook in 1 keer na 3 jaar scheuren/breken. metaalmoeheid.
- frame, laswerk en constructiemanier. Van Schie heeft zelf ook een gescheurd frame meegemaakt en die maakte ook een klapper, terwijl dat echt niet een beunframe was. metaalmoeheid. alle 'tuners' weleens van gehoord?
Het is de eerste keer, maar het had misschien al eerder kunnen gebeuren. wie weet het?
laten we voorkomen ipv genezen.
het wordt gevaarlijker, met ongelukken ook duurder (MON-verzekering) of als het echt tegen zit, een afschaffing van LEGAAL sprinten, zelfs een echt kampioenschap! denk hiervoor na, je kan beter aan veiligheid een centje meer besteden, dan later meer aan de SBO voor verzekeringen te geven of zelfs nooit meer te sprinten.
Afgezien van de familie die achterblijft..
Mvg Heiko