SBO sprints 08 - slap geouwehoer # 8

Status
Not open for further replies.
@mhrntt
Je ging zwabberen omdat je afremde en dus de druk op je voorwiel verhoogde. En dat heb je verholpen door de druk op je voorwiel nog verder te verhogen? Het lijkt me niet dat dit de reden was. misschien dat je dan je stuur beter vast kon houden door de andere zithouding ?

Ik heb er geen verstand van voor de rest, en kan het technisch ook niet onderbouwen.
Maar ik vind het gewoon raar klinken. In mijn ogen zou het zwabberen erger moeten worden als je de druk op je voorwiel nog meer verhoogd als de oorzaak van het zwabberen ook meer druk op je voorwiel is.
Kan zijn dat ik er compleet naast zit ;)


Mwaah Robert heeft 3 frame`s gebouwd, waarvan de nummer 1 van vorig jaar en gedeelte van dit jaar :p. Dus hij weet wel waar die over babbelt ! -:-

maakt niet uit hoeveel hij er gebouwd heeft :P
de scooter special en superspecial machines maken ook gewoon wheelies. en hebben ook gewoon wheelspin. Dat is een feit waar je niet omheen kan.
Ook de frames die hij zelf heeft gebouwd staan op de foto met het voorwiel in de lucht.
 
Last edited:
Ook ik ben best hard onderuit gegaan (ik weet dat ik geen protectie enz droeg) en heb ook genoeg geluk gehad. Een ongeluk zit aaltijd in een klein hoekje en dat is gewoon het risico van de sport.

De rijder die op het frame de sbo wedstrijden rijd, heeft aaltijd een volledig leren motorpak aan. Hij heeft ook al eerder een crash op het industrieterrein gehad en daarna meteen het pak gekocht voor zijn eigen veiligheid.

Ik vind het zeker geen slecht idee om toch meer protectie te gaan eisen voor volgende jaar.
 
Waarom denk je dat? Er hoeft maar weinig te gebeuren hoor. Natuurlijk zal je bij een NL sprint niet zo gauw een verkeersbord zien staan, maar verkeerd in de dranghekken komen kan hetzelfde effect geven. Of je directe tegenstander die over je nek heen rijdt oid. Het kan allemaal en daarom moet je op het ergste voorbereid zijn.

Ik ben al blij dat beschermende kleding inmiddels verplicht is bij de sprints, ik zou bijna zeggen dat sprinten tegenwoordig gevaarlijker is dan racen. Ik ben in 3 jaar racen denk ik al 30x gecrashed, maar heb er eigenlijk nooit wat aan over gehouden omdat je gewoon goed beschermd bent en de banen veilig zijn.

Het beste zou zijn om sprinters ook met een volledig motorpak te laten rijden, maar ik snap ook best dat de rijders dit niet zo leuk zouden vinden.

precies.

ik wil ff toevoegen, dat wielspin etc. minder boeiend is. ik denk dat als we de eindsnelheiden zien en dan er iets gebeurd, of in het midden, dat het erger is. met 50 in een hek of 140?

verder ik zie als ik naar het frame kijk een beunframe, te lange vork, vering achterzijde??? WTF. misschien wel een intertoys wiel met speling op de spaken, balhoofd, op de voorvorkpoten/binnenpoten speling, een happende rem, net een slingering en... je weet het niet? het telt allemaal mee.

in constateer op het filmpje, mailcontact met een Freddan en ook mijn eigen ervaringen het volgende (DUS let hier ook op bij je eigen bouwsel):

- voorvork heel erg hoog, het moment in vergelijking met een laten we zeggen nette sprinter, dus lager, is vele malen groter. meer kans op zwabberen en als hij gaat zwabberen dan meer moment dus houd je nog minder recht, helemaal niet dus.
- zwabberen gebeurt ook bij:
A) rijden enkel met een sprinter met fietswiel of hele lichte voorkant, denk aan mint voorvorkje/velg etc etc. oftewel gewoon erg lichte voorkant. bij een scooterwiel met normale verlaagde voorvork heeft hij nog nooit gezwabberd.
B) gas loslaten, weinig druk op het voorwiel en klein steentje of noem maar op.
C) ikzelf KON niet rijden zonder stuurdemper, dacht ik want ik heb de voorvork zelf gemaakt en achteraf zat er een heel klein beetje speling op het balhoofd (voordat ik ging testrijden) SBO let er op.
- deze jongen 'DOOD' (rust in vrede!) reed met een chinese demper. iedereen weet dat deze vaak minder presteren. wat helpt is dikke olie (lekker aan beunen. dus gewoon een goede kopen). dit had hij niet gedaan en met zo'n frame is de kans op zwabberen veel groter). denk aan een GOEDE demper ipv een mooie of goedkope. hij moet zn werk doen, meer niet.
- speling op delen. denk aan, spaken/naaf, banden, verkeerde montage, >>>>balhoofd!!!!!! kan leiden tot zwabberen.

voor deze jongen is het knap lullig, want de baan was in principe vele malen breder dan bij ons. en wie had dat nou gedacht?
Verder denkend, vraag ik me nu wel af, wat er gebeurt, als je in een hek vliegt met circa 140???

en wat er gebeurt als een NOS fles echt tegen een hek, of iets anders knalt en de hals wordt er af getrokken. 3e graads brandwonden (-180 graden)
dart laatste (NOS) is ook gevaarlijker, maar wat mijn visie is, is voorkoemn is beter dan genezen:

het mooiste zou zijn
een baan zoals in zweden, enkel dan met hooibalen of natuurlijk hekken, maar dan verder er vanaf. je valt altijd een kant op tenzij je vork afbreekt. val je naar t hek, en je schouder blijft erin steken.....


SBO
- banen controleren op veiligheid, zonodig verbeteren.

RIJDERS (vooral de framejongens)
- denk aan goede onderdelen, speling op delen
- NOS bevestiging en wat er zou gebeuren als het ding met 120 tot misschien wel 140 als een gekke alle kanten op gaat en ergens tegen aan vliegt.
- stuurdemper, zorg dat hij in orde is. prijs meot jez elf weten, maar een professionele gaat lang mee en is betrouwbaar. voor de mijne zijn er zelfs revisiesetjes (Bizeta, circa €125,-, meer dan 20??? standen instelbaar)
- banden. voorkom zoveel mogelijk een klapband.
- frezen in velgen. kijk uit wat je doet, want al gaat je velg al een jaar mee, hij kan ook in 1 keer na 3 jaar scheuren/breken. metaalmoeheid.
- frame, laswerk en constructiemanier. Van Schie heeft zelf ook een gescheurd frame meegemaakt en die maakte ook een klapper, terwijl dat echt niet een beunframe was. metaalmoeheid. alle 'tuners' weleens van gehoord?

Het is de eerste keer, maar het had misschien al eerder kunnen gebeuren. wie weet het?
laten we voorkomen ipv genezen.
het wordt gevaarlijker, met ongelukken ook duurder (MON-verzekering) of als het echt tegen zit, een afschaffing van LEGAAL sprinten, zelfs een echt kampioenschap! denk hiervoor na, je kan beter aan veiligheid een centje meer besteden, dan later meer aan de SBO voor verzekeringen te geven of zelfs nooit meer te sprinten.

Afgezien van de familie die achterblijft..


Mvg Heiko
 
Last edited:
die val op roterdam heb ik ook donders geluk gehad hoor!

ik ging bij 110 zwabberen en 20 meter voor de finish lag ik en gleed over de finish , kaars rechtdoor!

deze jongen heeft gewoon veel pech gehad dat die richting die verkeerspaal ging!
 
Heiko, wat heeft het in godsnaam voor nut om zo diep in te gaan op details volgens jouw visies en toelichtingen?

Dat ongeluk is gebeurd, een ongeluk is nooit 1 ding wat misgaat.
Het is triest genoeg dat dit gebeurd, en mogelijk conceqenties gaat krijgen hier in NL (meer dan logisch lijkt me?)

Maar gebeurd is gebeurd, en het had niet mogen gebeuren.

Wat hier is gebeurd, is precies wat ik c.a een half jaar geleden zei, en waarvan meerdere mensen hebben gezegt dat dit overdreven was.
Ik kijk er namenlijk niet echt van op dat dit gebeurd is, en was zelfs voor mij in eerste instantie een reden om te stoppen met sprinten.

Ik hoop dat per direct die lompe fietszooi verboden wordt hier in NL.
Dat is mijn enige visie/toelichting op dit ongeluk.
 
verhaal heiko

Even ter toevoeging. Belangrijke oorzaak van zwabberen zit hem vaak in de balhoofdhoek en een te lange wielbasis waardoor je dus een te grote gewichts/druk verplaatsing krijgt. Mijn inziens ben je abosluut geen stuurdemper nodig als je het frame goed bouwt. Ter voorbeeld rijdt rene zonder stuurdemper en dat ding is met 140+ nog super stabiel ook met gasloslaten.
 
Mijne idd ook Tom ! Niks geen stuurdemper -:-. Zorgen dat je rond de 28 graden zit kwa scheefte balhoofdhoek. En een degelijk constructie doet een hoop !
 
Ik hoop dat per direct die lompe fietszooi verboden wordt hier in NL.
Dat is mijn enige visie/toelichting op dit ongeluk.


Daar ben ik het niet helemaal met jou over eens, aangezien er Niemand is op de SBO die voor zover ik weet rijdt met fietswielen e.d. En zoals je weet heeft die verkeerspaal Dood de het leven gekost en niet zijn scooter. Je ziet zelf toch ook in hoe die baan loopt en het niet zo nauw wordt genomen met de regeltjes daar. De toeschouwers konden zo de baan op lopen, en zij worden enkel van elkaar gescheiden door een afzetlint. Betreft veiligheid en organisatie lopen we ver vooruit i.t.t. andere landen
 
het is nooit leuk om onderuit te gaan in een dranghek, maar een ongeval zoals dit had dan wel voorkomen kunnen worden. als je in een dranghek gaat klapt je hele lichaam tegelijk ergens tegenaan. als je tegen een paal, of een strobaal die ertegen staat klapt, vouwt je lichaam er gewoon omheen. weinig kans dat je het overleeft als het hard gaat zeg maar. in een dranghek gaan levert meer overlevingskansen op dan tegen een boom, paal, strobaal etc etc.

tevens wil ik ook even zeggen dat de dood elk moment van de dag op de loer ligt. je kunt het alleen maar zoveel mogelijk beperken, maar voorkomen kun je het nooit. het is een rijder zijn eigen verantwoordelijkheid waar hij mee gaat rijden. het is aan ons om het zo veilig mogelijk te houden en mensen ervan bewust te maken wat wel en/of niet kan. de super special is een expirimentele klasse, waar geëxpirimenteerd moet worden. de rest van de klassen moet zo veilig mogelijk blijven. daarom dat in de super special vanaf volgend jaar ook een pak verplicht is.
verder denk ik na meppel dat we het in NL kwa veiligheid goed voor elkaar hebben, als ik zo naar de landen om ons heen kijk.

ik vindt het heel naar voor de jongen en zijn nabestaanden in kwestie. alleen is het wel zo dat het de risico van de sport is, en de beslissing van de rijder zelf om op deze baan te starten.

bij deze mijn medeleven aan de nabestaanden en vrienden/kenissen. RIP
 
Even ter toevoeging. Belangrijke oorzaak van zwabberen zit hem vaak in de balhoofdhoek en een te lange wielbasis waardoor je dus een te grote gewichts/druk verplaatsing krijgt.

Mijne idd ook Tom ! Niks geen stuurdemper -:-. Zorgen dat je rond de 28 graden zit kwa scheefte balhoofdhoek. En een degelijk constructie doet een hoop !


Dat kan idd 1 van de belangrijkste factor zijn.
Ook als ik naar zo'n productie sprintframe kijk van kiesler (laatst reed er nog 1tje rond bij Meinerzhagen), dan sta ik echt te kijken van hoe hij zo'n ding heel houd.
Zat ook een kuil in de baan in het midden, en had echt het gevoel dat 't balhoofd zo kon afbreken.

Die hoek van bijv. zo'n kieslersprintframe is naar mijn mening ook veelste horizontaal.
Diegene op meinerz reed er dan ook nog met een fietsvelgje enz. in volgens mij.
Ik vind... dat ze zulke dingen niet eens in productie mogen nemen, is gewoon levensgevaarlijk blijkt wel.

Dit wil niet zeggen dat 't frame van die zweedse jongen ook zo slecht was, maar persoonlijk denk ik dat de hoek van het balhoofd een hele grote rol speelt in het gebied van stabiliteit!
 
Heiko, wat heeft het in godsnaam voor nut om zo diep in te gaan op details volgens jouw visies en toelichtingen?

om verder ongevallen te voorkomen misschien...

Ik hoop dat per direct die lompe fietszooi verboden wordt hier in NL.
Dat is mijn enige visie/toelichting op dit ongeluk.

als je goed fietsenspul hebt is het zelfs nog beter als scooter spul. denk aan omtrek wiel = minder omwentelingen. als je alles maar van degelijke kwaliteit koopt.
 
een opmerking zoals, fietsspul afschaffen, is een domme en niet beargumenteerde opmerking. zulke dingen moet je niet hier zeggen. het onnodig frezen in velgen is 10x gevaarlijker dan een stevig fietswiel, heb je weleens gekeken met wat ik rijd... denk het niet, dus kom eerst eens kijken en dan geef ik een toelichting, mijn wielas is zelfs 12mm, wat bij een oud model zip dacht ik 10mm is.....

weet je al hoe een 2takt motor werkt?

ONTOPIC!

@ Kenny, hij beslist om daar te gaan rijden, maar in NL (en daar, en andere landen) beslissen mensen ook te gaan rijden en brengen bijvoorbeeld ANDEREN in gevaar. als ik val door stommiteiten en ik blesseer of verwond iemand anders zou ik vervelend vinden.

wij maken het met zijn allen veilig niet de crew, niet jij, niet ik, maar WIJ.

op dit forum proberen mensen mee te denken en zo een sport/hobby te kunnen blijven voortzetten.
verder zit het zwabberen vooral in het gewicht van de voorzijde. en..en..en, maar een stuurdmeper die goed werkt, kan ook een lichte zwabbering door niet voorkombare oorzaken (steentjes, of wheelie 1cm vand e grond en net je stuur draaien) beter voorkomen worden.)

mijn verhaal geeft dus aan, dat mensen maar wat doen en dat deze dood van een te jong iemand niet had gehoeven. en een paal zou in principe moeten worden afgeschermd. meerdere factoren dus.

het gaat erom dat mensen hun spullen goed moeten monteren en dat de veiligheid bij een valpartij beter kan zijn, of dat er goed wordt nagedacht over de consequenties. ik droeg al bij voorbaat een motorjas en een goede helm, maar dat is maar een klein deel van een pakket.

denken de SBO mensen echt na bij, wat als er wordt gevallen. het doet sowieso pijn ;)

mvg heiko
 
Last edited:
daarom zei ik al dat we het NL volgens mij redelijk goed op orde hebben. volgens mij zijn we ook van de weinige die alles volledig verzekerd heeft WA en PO in europa.
 
daarom zei ik al dat we het NL volgens mij redelijk goed op orde hebben. volgens mij zijn we ook van de weinige die alles volledig verzekerd heeft WA en PO in europa.

Met SBO mensen bedoelde ik meer de rijders, dan de crew/organisatie, want dat zit best goed in elkaar.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top