Roterende Uitlaat ??

Originally posted by -=PIN=-
ohja, is dat plaatje niet gewoon zo'n polini carter waardoor je 2 carburators kan monteren??? Dat heb ik namelijk weleens via via gehoord dat dat kon... :)

Deze niet nee maar die hebben ze daaro wel!!!!
Dan kun je je orig carb(of iets van 13/13)en een 28mm carb monteren op spruitstuk!!!!!

8)
 
Die foto van twee carbs kon ik niet vinden!!
Check deze lompe cil!!!
piaggio_2_1.JPG

piaggio_1.JPG
 
We hebben op onze Tractrorpulling trekker ook een roterende inlaat dmv een blower, ik heb er geen pix van, maar ziet er zeker koel uit, bij die luchtinlaat zitten dan ook van die klepjes die opengaan zodra je gas geeft, ziet er echt bruut uit! 8)
Lijkt me trouwens dat het beter werk bij een 4 takt dan een 2 takt.
 
Last edited:
Originally posted by -=PIN=-
Blaat blaat blaat, allemaal geblaat....

Roterende inlaat is helemaal NIET sneller, ligt er heel erg aan wat voor carburator je gebruikt en de complete setup van zo'n motor.
In de karting waren vroeger in de Formule A motoren met een roterende inlaat verplicht, sinds dit jaar is dit vrij gegeven en wordt er door veel rijders een motor met membraan inlaat gebruikt. Dat dit sneller is blijkt wel uit het feit dat de Europees Kampioen van dit jaar, Carlo van Dam, gebruik maakt van een membraan motor.
Werking van rotorende inlaat: vaste schijf bevestigd op de krukas die dus met hetzelde toerental draait als de krukas. In die schijf zit een gat waardoor de brandstof toevoer plaatsvindt.
Ga je logisch nadenken, dan weet je dat een (carbon) membraan veel sneller open en dicht kan, cq langer open blijft staan dan zo'n gat in een schijf, het is dus HELEMAAL NIET zo dat per definitie een roterende inlaat een hogere topsnelheid heeft. Een membraan inlaat "past" zich aan op de gasklepstand van de carburator en het toerental van de motor, die roterende schijf blijft, natuurlijk ALTIJD mengsel doorlaten door dat gat...
Het is van veel meer factoren afhankelijk. Ten eerste van de prioriteit van de motorbouwer, sommige bouwers concentreren zich meer op roterende motoren en anderen meer op membraan, waardoor dus ene fabrikant zijn spullen beter voor elkaar heeft dan de andere bij elk type motor.
Voordeel van zo'n roterende schijf is dat je de tijd van openstaan kan beinvloeden door het gat groter te maken of eerder of later kan laten opengaan. Hiermee beinvloed je natuurlijk het karakter van een motor, dit wordt dus gebruikt om meer topsnelheid of trekkracht te krijgen, bij een membraan motor zijn deze afstellingen natuurlijk niet te maken.

Zo, hopelijk is het allemaal wat duidelijker voor jullie. ;)

Mooi gezegd; had het zelf niet beter gekund, tuning is alleen heel erg moeilijk bij die dingen: je vern**kt heel snel een schijf en dan moet je weer een nieuwe tunen.
 
Originally posted by Apriliaracer
We hebben op onze Tractrorpulling trekker ook een roterende inlaat dmv een blower, ik heb er geen pix van, maar ziet er zeker koel uit, bij die luchtinlaat zitten dan ook van die klepjes die opengaan zodra je gas geeft, ziet er echt bruut uit! 8)
Lijkt me trouwens dat het beter werk bij een 4 takt dan een 2 takt.

blower is toch geen roterende inlaat hij perst alleen het mengsel onder druk in cilinders door middel van schuine tandwielen
de lucht komt binnen via de scoop bovenop dus,dan komt er benzine bij in de carbs dan gaat t door de carbs naar de daadwerkelijke blower die t comprimeerd en t onder druk in t manifold perst ,deze verdeelt t weer over de cilinders en dan t 4 takt verhaal

:~ :~ dit is wel een hele mooie trouwens :~:~
 
volgens mij is het geen speed engine maar een evolution engine voor vespa. speed engine is nog met een gewone carb evo is op basis van een menbraam.

mzzl
 
Originally posted by bert!
is een blower niet hetzelfde als een mechanische compressor? like mercedessen hebben...

greetz

:pjah idd alleen die van een mercedes past onder de motorkap:p

lol...maar t is wel zo alleen deze hierboven is echt voor dragracers(remember the charger in the fast and the furious)
leveren een berg extra pk's doordat er een beter brandbaar mengsel (alcohol met nos in top fuel klasse) onder druk in de cilinders komt.
nadeel is wel dat als de blowerbelt klapt(gebeurt nogal eens) de hele motor in de poeier draait ,want de blower wordt aangedreven via de krukas.

v8 motoren roeleren zwaar zeker met ongedempte uitlaten
 
ik had geen zin om alles hierboven door te lezen, dus mischien heeft iemand het al gezegd. een vespa heeft std al een roterende inlaat. lekker boeie.
 
Originally posted by Aersch_XP
Gasten dit is gewoon een Speedengine carter voor vespa, citta en die andere zooi. Dit carter werkt met namelijk met membraam inlaat. Daarom is het een speedengine en kun je er andere carbs aan hangen.

Dat dacht ik ook al ja... Als het een roterende inlaat was zou er natuurlijk GEEN membraan meer bijzitten he... We hebben hier ook 2 liggen. Een Malossi en een Polini.
 
Dat is 'm idd Mike, zo'n blower. Maar zeker weten dat de lucht niet roteert, want ik in die blower zit namelijk een paar buizen die zo schuin over mekaar heen lopen(weet niet hoe je dat anders kan omschrijven en tegen mekaar indraaien:? ) Door die hoek van die buizen moet erwel 1 of andere luchtwerveling ontstaan. n het werkt idd met een manifold.
 
dit is geen speed engine maar een evolution engine en is speciaal ontworden voor 110cc cilinders als je die carters koopt krijg je 19mm erbij en membraam en filter kosten 450,-
 
en die lompe cilinder heb ik thuis liggen daar is alleen nog maar de koel unit van lomp die hoort op een 110cc cilinder en dat gaat echt wel hard
 
Originally posted by h e n n y
en die lompe cilinder heb ik thuis liggen daar is alleen nog maar de koel unit van lomp die hoort op een 110cc cilinder en dat gaat echt wel hard

110cc????
Ik had een plaatje gepost van die cilinder met een inhoud van 90cc volgens de simonini mannen!!!
Dat speedengine gedoe maakt gebruik van een 80cc cilinder dus niet ouwehoeren of ik begrijp gewoon niet waar je het over hebt?!!!!!

8)
 
je hebt gelijk speedengine is 80cc ik zal wel een keer foto maken van mijn 110cc kun je hem zien maar het is wel super leuk materiaaltje voor erbij
 
Originally posted by mike


blower is toch geen roterende inlaat hij perst alleen het mengsel onder druk in cilinders door middel van schuine tandwielen
de lucht komt binnen via de scoop bovenop dus,dan komt er benzine bij in de carbs dan gaat t door de carbs naar de daadwerkelijke blower die t comprimeerd en t onder druk in t manifold perst ,deze verdeelt t weer over de cilinders en dan t 4 takt verhaal

:~ :~ dit is wel een hele mooie trouwens :~:~

Hehe, vette scoop op je scoot..
Lang leve chroom & vlammen zegmaar..
Noem manifold trouwens maar gewoon inlaatspruitstuk.
 
Originally posted by h e n n y
je hebt gelijk speedengine is 80cc ik zal wel een keer foto maken van mijn 110cc kun je hem zien maar het is wel super leuk materiaaltje voor erbij

dat gaat zeker leuk, alleen jammer dat je de uitlaat niet goed kunt vastmaken, komt omdat die gebruik van een buis die je op een buis moet klemmen, kun je dus nooit goed vastzetten, en aangezien 110 nogal wat pompt knalt de uitlaat er vaak af...

greet kneiter
 
Originally posted by kneiter007


dat gaat zeker leuk, alleen jammer dat je de uitlaat niet goed kunt vastmaken, komt omdat die gebruik van een buis die je op een buis moet klemmen, kun je dus nooit goed vastzetten, en aangezien 110 nogal wat pompt knalt de uitlaat er vaak af...

greet kneiter

Gewoon een goede uitlaat kopen die vast kan gezet worden aan je blok
....
ik heb vroeger een citta met 80 cc gehad met twee carbs... en citta heeft standaard het roterende schijfidee maar dan geregeld door een krukwang en dat kan je al beinvloeden en dat deden wij dus al 8 jaar geleden .... veel van jullie lagen toen nog in je ei haaha....
Die cilinder ziet er wel niet mooi uit maar dat is puur functioneel hoor ... meer koeling ik denk dat hij mega gaat en die carb bij het blok van simonini is 26 of 28 mm..... lezen dus en dat is vet groot voor een cittatjuh......
de enige reden trouwens dat die gare citta's het niet bijhouden is de overbrenging want de inlaat staat een stuk beter dan de inlaat van piaggio tov. de cilinder...
turbo en al die onzin en die kopressor heet een rootskompressor en dat werkt dmv. jawel roots tjonge niet echt veel techneuten hehe....

De rootskompressor werkt dmv. malende beweging van twee soort lange bladen die roteren....

voordeel zit op de krukas en dus van lage toeren een mega koppel ... nadeel vreet veel vermogen van de krukas weg en je krijgt molekuulwegslagen door de snelheid warmee de bladen draaien op je roots en dat veroorzaakt stukjes metaal die wegslaan en in de motor terecht komen ....

Unhg
Hiawatta heeft gesproken hehe
 
Last edited:
Back
Top