Uitlaat berekenen met Java

NeoHippie

Well-Known Member
Uitlaat bereken programma vergelijkingstest.

*EDIT* Omdat er verschillende uitlaat bereken programma's in omloop zijn is dit topic een beetje omgedoopt. In dit topic worden de resultaten van alle programma's eens naast elkaar gezet. Vrijwel alle programma's geven vaak rare uitkomsten. Om een vergelijk te krijgen word er telkens met de zelfde parameters gerekend. Deze zijn ook in deze post weergegeven.

Piagio carters
Mallossie MHR cilinder

Cilinderinhoud: 69,9 [cm^3]
Uitlaat opening: 193 [graden]
Maximale toerental: 13.500 [omw/min]
Uitlaatpoort diameter: 27 [mm]
Lengte uitlaatpoort: 33 [mm]
Uitlaat temperatuur: 550 [graden C]
Compressieverhouding: 1:15
Oppervlakte uitlaatpoort: 600-650 [mm^2]

*EDIT*



Na een beetje surfen kwam ik op een uitlaten site terecht met een uitlaatberekenings programma. Is dit programma al bekend? Zo ja, klopt het een beetje? Zo nee, wie gaat het als eerste proberen?

De link:
JavaPipe Tuned Pipe Designer
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het geeft een indicatie van de vorm. Dit programma beweert er maximaal 10% naast te zitten.
Wat ik wel leuk vind aan het programma is dat je direct de invloeden van andere waarden aan de vorm van de uitlaat ziet.
 
Ik meende dat dit modelbouw ontwerpen zijn.

Leuk bij benadering.


ps. kan me niet voorsellen dat DPR een simpel Java programma gebruikt met zo weinig parameter
 
10% :eek: weet je niet hoeveel dat is ?

inderdaad weinig parameters, beste lijkt mij toch gewoon bakken en testen.

edit: ik zie niet eens wat voor het aantal cc's ? de pijp die ie voor mij maakt lijkt in de verste verten niet op iets wat op een scooter past...
 
Last edited:
Wijnand, probeer zulk soort programma's maar gewoon niet meer, heeft toch geen nut :p

En btw je rijdt al met een ABT pijp, dus wat wil je nog meer :+
 
Luuk said:
Ik meende dat dit modelbouw ontwerpen zijn.

Leuk bij benadering.


ps. kan me niet voorsellen dat DPR een simpel Java programma gebruikt met zo weinig parameter

DPR heeft 9 programma's, en naar eigen zeggen "hedde d'r allemal niks aan"

:D
 
NeoHippie said:
10% afwijking van de ideale uitlaat... Mwaahhh... Het is maar net hoe je het interpreteert....

op een speed setup geeft een goede pijp bv 20 pk...
mis je gewoon ff 2 pk :p


Neej ff zonder gekkigheid :#
Ik heb ook wel vaker van dit soort programma's geprobeerd. Niet dat ik een pijp wilde gaan maken... maar gewoon om te kijken hoe het werkt.
10 van de 10 keer krijg je een pijp wat gewoon niet KAN werken :D

en 10% vind ik ook wel erg veel op een "schets/berekening" .
Dan moet je m ook nog gaan maken :)
 
Neuh, hij kan ook bij 10 anderen terecht. Er zijn pas nog mensen gebannend ivm reclame maken, dus ik houd me wel lekker aan de regeltjes voor zover mogelijk. Als hij met de search een topic vind dat komt hij namen tegen van meerdere dealers, lijkt me wel zo logisch dat hij dan zelf maar gaat kiezen hoe en wat ;)
 
Mol said:
Neuh, hij kan ook bij 10 anderen terecht. Er zijn pas nog mensen gebannend ivm reclame maken, dus ik houd me wel lekker aan de regeltjes voor zover mogelijk. Als hij met de search een topic vind dat komt hij namen tegen van meerdere dealers, lijkt me wel zo logisch dat hij dan zelf maar gaat kiezen hoe en wat ;)


precies, maar lavast bedankt :)
 
Misschien grappig om in dit topic nog meer van zulke soort programmatjes te bekijken en te voorzien van een commentaar.

Om een idee te krijgen van de resultaten van de verschillende programma's moet er een fictief blok worden gebruikt. De eerste die de timing van een 'standaard' cilinder heeft (Evo, MHR, wat dan ook) die waarden gebruiken we. Als er een nieuwe waarde bij een programma nodig is dan zal de eerste die deze waarde nodig heeft hem moeten vastleggen voor alle andere calculaties (evt eerst na overleg, om reeële waarden te krijgen). Het toerental, uitlaatgas temperatuur, flow, enz. moeten dus nog worden verzonnen. Als eindresultaat krijgen we dan verschillende 'ideaal berekende' uitlaten en zullen er verschillen te ontdekken zijn. Als er bijv een EVO of MHR cilinder gebruikt gaat worden kunnen ook de specificaties van de fabrieks uitlaat worden gebruikt om te vergelijken. Wie trapt er af...

(Als er motivatie is voor deze vergelijkingstest ga ik de bepaalde waarden van het blok in eerste post sommeren om alles overzichtelijk te houden.)
 
Deze heeft bestaande pijpen erin staan,

btw, heeft Roost gemaakt van het Forum
 

Attachments

  • exhaustcalculator2.zip
    32.6 KB · Views: 66
Back
Top