Roterende Uitlaat ??

Advertisement - register to remove this

VET! is dat voor een scooter????
100 cc karts hebben ook roterende inlaat, en volgens mij levert het nogal wat vermogenswinst, en 50 cc T.T. kreidler racers hadden dat ook geloof ik...
 
Is dit een turbo???
Is dit niet gewoon elektrische ontsteking bla bla voor citta en zo????
Tenminste het lijkt op spul voor citta en zo he!!!!!
 
nee check rode pijl ( schijf met gat die aan krukas bevestigd is en ronddraaid en daardoor elke keer op precies zelfde tijdstip bezine mengsel doorlaat) en blauwe pijl is nu de inlaat (n carb aan zijkant van je scoot )
 
Gasten dit is gewoon een Speedengine carter voor vespa, citta en die andere zooi. Dit carter werkt met namelijk met membraam inlaat. Daarom is het een speedengine en kun je er andere carbs aan hangen.
 
Originally posted by Aersch_XP
nee gast, geen G lader 8P, dis echt 100% een speedengine carter voor vespa enzow. Weet ik 100% zeker, keb er zelf ook uno gehad

ik zei ook ik weet het niet maar het lijkend op een g- lader
 
Dat was dsu wat ik eigenlijk bedoelde aan het begin!!!
Alleen ik noemde het geen speedengine omdat het van simonini is en niet van polini!!!!
Die blokjes lopen best lachuh trouwens die speedengine dingen!!!! Wheelien :p

8)
 
Originally posted by Aersch_XP
Gasten dit is gewoon een Speedengine carter voor vespa, citta en die andere zooi. Dit carter werkt met namelijk met membraam inlaat. Daarom is het een speedengine en kun je er andere carbs aan hangen.

Klopt, past gewoon een 19mm Dell'Orto op. Kan trouwens ook op een bravo :)
 
Originally posted by bert!
VET! is dat voor een scooter????
100 cc karts hebben ook roterende inlaat, en volgens mij levert het nogal wat vermogenswinst, en 50 cc T.T. kreidler racers hadden dat ook geloof ik...

Niet alle 100cc karts hebben dit hoor! Je hebt ze ook met membraan inlaat en met een zuigergestuurde inlaat.
En dit plaatje is 100% zeker geen roterende inlaat, want je ziet toch duidelijk een membraantje op de afbeelding liggen, en geen roterende schijf...
Vermogenswinst roterende schijf tov. membraan: Meer kracht bovenin.
 
Blaat blaat blaat, allemaal geblaat....

Roterende inlaat is helemaal NIET sneller, ligt er heel erg aan wat voor carburator je gebruikt en de complete setup van zo'n motor.
In de karting waren vroeger in de Formule A motoren met een roterende inlaat verplicht, sinds dit jaar is dit vrij gegeven en wordt er door veel rijders een motor met membraan inlaat gebruikt. Dat dit sneller is blijkt wel uit het feit dat de Europees Kampioen van dit jaar, Carlo van Dam, gebruik maakt van een membraan motor.
Werking van rotorende inlaat: vaste schijf bevestigd op de krukas die dus met hetzelde toerental draait als de krukas. In die schijf zit een gat waardoor de brandstof toevoer plaatsvindt.
Ga je logisch nadenken, dan weet je dat een (carbon) membraan veel sneller open en dicht kan, cq langer open blijft staan dan zo'n gat in een schijf, het is dus HELEMAAL NIET zo dat per definitie een roterende inlaat een hogere topsnelheid heeft. Een membraan inlaat "past" zich aan op de gasklepstand van de carburator en het toerental van de motor, die roterende schijf blijft, natuurlijk ALTIJD mengsel doorlaten door dat gat...
Het is van veel meer factoren afhankelijk. Ten eerste van de prioriteit van de motorbouwer, sommige bouwers concentreren zich meer op roterende motoren en anderen meer op membraan, waardoor dus ene fabrikant zijn spullen beter voor elkaar heeft dan de andere bij elk type motor.
Voordeel van zo'n roterende schijf is dat je de tijd van openstaan kan beinvloeden door het gat groter te maken of eerder of later kan laten opengaan. Hiermee beinvloed je natuurlijk het karakter van een motor, dit wordt dus gebruikt om meer topsnelheid of trekkracht te krijgen, bij een membraan motor zijn deze afstellingen natuurlijk niet te maken.

Zo, hopelijk is het allemaal wat duidelijker voor jullie. ;)
 
Last edited:
ohja, is dat plaatje niet gewoon zo'n polini carter waardoor je 2 carburators kan monteren??? Dat heb ik namelijk weleens via via gehoord dat dat kon... :)
 
Back
Top