Blaat blaat blaat, allemaal geblaat....
Roterende inlaat is helemaal NIET sneller, ligt er heel erg aan wat voor carburator je gebruikt en de complete setup van zo'n motor.
In de karting waren vroeger in de Formule A motoren met een roterende inlaat verplicht, sinds dit jaar is dit vrij gegeven en wordt er door veel rijders een motor met membraan inlaat gebruikt. Dat dit sneller is blijkt wel uit het feit dat de Europees Kampioen van dit jaar, Carlo van Dam, gebruik maakt van een membraan motor.
Werking van rotorende inlaat: vaste schijf bevestigd op de krukas die dus met hetzelde toerental draait als de krukas. In die schijf zit een gat waardoor de brandstof toevoer plaatsvindt.
Ga je logisch nadenken, dan weet je dat een (carbon) membraan veel sneller open en dicht kan, cq langer open blijft staan dan zo'n gat in een schijf, het is dus HELEMAAL NIET zo dat per definitie een roterende inlaat een hogere topsnelheid heeft. Een membraan inlaat "past" zich aan op de gasklepstand van de carburator en het toerental van de motor, die roterende schijf blijft, natuurlijk ALTIJD mengsel doorlaten door dat gat...
Het is van veel meer factoren afhankelijk. Ten eerste van de prioriteit van de motorbouwer, sommige bouwers concentreren zich meer op roterende motoren en anderen meer op membraan, waardoor dus ene fabrikant zijn spullen beter voor elkaar heeft dan de andere bij elk type motor.
Voordeel van zo'n roterende schijf is dat je de tijd van openstaan kan beinvloeden door het gat groter te maken of eerder of later kan laten opengaan. Hiermee beinvloed je natuurlijk het karakter van een motor, dit wordt dus gebruikt om meer topsnelheid of trekkracht te krijgen, bij een membraan motor zijn deze afstellingen natuurlijk niet te maken.
Zo, hopelijk is het allemaal wat duidelijker voor jullie.