Poortmap Athena Tuned

Status
Not open for further replies.
ABT said:
Jemig, ga jezelf er nu maar eens in een 2takt verdiepen en laat die cilinder door iemand tunen die er wel verstand van heeft.

Een 2takt opvoeren werkt niet in mm's ........ :L


Sommige mensen zien een scooter anders als 'wij' :p , maar het blijft gewoon een 2 takt blok :)
 
Sfera LC said:
dus ff voor mij voor de duidelijkheid het deck zou dan wel de boven kant van de cilinder zijn neem ik aan of is dat tot waar de zuiger komt??

maar ik heb wel ff een simpele tekening gemaakt (niet opletten hoe ie is geworden maar het gaat om de duidelijkheid he) ;)
deck.JPG

OMG :X ...

Wat ik neerzette, was dus sarcastisch bedoeld. De maten van een cilinder(timingen), is dus zoals gezegd, afhankelijk van de rest van je setup.

Net zoals je een waslijn op de camping moet gaan aanpassen aan de afstand, tussen 2 bomen.... -:- 8) +ralf+
 
Gewoon een oude puch/ vespa kopen met 3 std cilinders ofzo :p

begin daar met verstand aan die cilinders te werken en leer hoe de kracht en powerband van de cilinder verandert :) kun je zo veel mee tunen, kop afvlakken enz..

mijn oefen vespa ging 65 met gianelly fire pijp , 12/10 carb en 90 poelie
na tuning ging hij 75 op top met nogsteeds die 90 poelie (wel na veel kloten met trekveren haha kwam niet van zijn plaats :p)
 
Bas@ICE said:
Je moet ten eerste de maten weten van poort tot deck en de std timing van je cilinder.
Dan ga je aan het rekenen met de blowdown..dit is;

Uitlaat Timing - de Spoelpoort timing / 2 = Blowdown

Nou is dus de kunst een combinatie te vinden die het best werk samen,en dit verschild natuurlijk per cilinder, en vooral als jij de spoeltiming niet kan aanpassen is dit een belangrijke factor.Als je de uitlaat timing van een Airsal op 195 graden gaat leggen ofzo omdat je 'duh poort evo grootuh' wil maken heb je zo'n beroerde blowdown die heel erg hoog ligt omdat je Spoeltiming te laag is.

'De beste blowdown' is niet een vast gegeven maar bij de snellere cilinders al Speed en Evo wordt vaak tussen de 30graden en 33graden aangehouden.
Het makkelijkste om te berekenen hoeveel 10e mm je de poort omhoog wil halen is een sheet maken waarin je dus de std timing met maten van de cilinder invoert en dus als je de timing veranderd ook meteen de maten veranderen...ff een werkje en goed denken maar de moeite waard.Tuners geven dit ook niet zomaar uit handen..en gelijk hebben ze :)

Verder heeft elke tuner zijn eigen kijk op de vormgeving van een poort.
Vaak worden poorten die naar boven toe schuin lopen recht gemaakt op 1 gelijke timing , bij bijvoorbeeld een evo loopt de poort naar een schuin punt met de hoogste timing...als je dit gelijk maakt heb je dus een groter oppervlak.

Nu ga jij een Athena Tunen ,daarvan is de Spoeltiming al aardig mooi (131 d8 ik) , dus er zit wel wat moois in.Dit verhaal van mij heb je nog weinig aan...er komen nog 10000 dingen meer bij kijken dan dit.

dus ik moet eerst een poormapje gaan maken van mn std athenapoorten en dan daar mee gaan berekenen en aan de hand daar van kan ik bepalen hoeveel ik ze groter moet gaan maken??
 
dus ff voor mij voor de duidelijkheid heb ik maar een poortmapje gemaakt van mn athena.

poortmapathena.JPG


en dus als ik alleen de uitlaatpoort ga aanpassen dan zou ie heel brak gaan lopen?
want dan is de timing niet goed ofzo? dus dan moet ik ook de spoelpoorten aanpassen?
 
k had dit er ff neer gezet voor de duidelijkheid, snap je?
zodat ik er nog een beetje wijs uit word want ik snap niet al die termen wie jullie gebruiken.
 
als je de termen niet begrijpt moet je niet gaan tunen. Ga je er eerst maar eens heel erg in verdiepen voordat je je cilindertje kapot maakt :'(

mjah... haast en speod is zelfde goed... dus heb je haast??? breng m lekker weg. Kosten zijn dan lager dan een nieuwe cilinder die je zker weten nodig hebt als je zonder ervaring een beetje in het wilde westen gaat hakken.
 
als ik toch een goeie poortmappie heb van een getunde athena zou het toch niet zo moeilijk meer zijn? lijkt mij,
met de dremel kan ik wel overweg dus :D
 
Ja maar de kunst van het tunen zit hem mede in de berekening en vormgeving dus een tuner is wel gek om zn poortmapjes vrij te geven.
 
Sfera LC said:
maar heeft niemand die dan wie hem wil geven? :'(

NEE! {! Kom je van pluto ofzo.. al 1,5 pagina geblaat, over een poortmapje wat niemand je zal geven, omdat je niet "bekend" bent. en nog niet zo lang op het forum zit. Ik zal je zeggen, wat je moet gaan doen:

Men gaat zo te werk:

1: - koop het boek "2-stroke performance tuning".
2: - Boek een vakantie, en leer het boek binnenste buiten uit je hoofd
3: - bekritiseer de gegeven informatie, en laat het effe rusten
4: - Bedenk zelf iets (wat volgens mij best moeilijk bij jou is :X ).
5: - Kijk of het uit te voeren is, en kijk of je de consequenties kan bedenken, en of het de prestaties ten goede komen
6: - Loop naar de doe het zelver, en koop GOEDE frees-meuk
7: - Ga een nachtje slapen, zodat je fris en fit aan je klus begint
8: - Wees creatief in de cilinder.
9: - Maak alles schoon, monteer het.
10: - Test de veranderingen. Als het beter loopt, doe je het goed. Loop het kut, heb je iets gruwelijk verkeerd gedaan.

11: (stop met het vragen naar poortmapjes. Kopieren kunnen we allemaal...Innoveer, en wees creatief!)
 
Last edited by a moderator:
*zucht* het forum is er toch om advies te vragen?
ik wou gewoon weten hoe die anderen dat doen maar blijkbaar wil niemand advies geven :(
 
Nou hij zegt het toch hoe anderen het doen...en ik heb een aardige uitleg in de goede richting gegeven maar als je niet weet hoe een 2takt blok werkt snap je er idd weinig van.

Zelf onderzoeken is de beste manier... www.mcdizzy.com (ofzoiets) kan je misschien helpen.
 
Sfera LC said:
*zucht* het forum is er toch om advies te vragen?
ik wou gewoon weten hoe die anderen dat doen maar blijkbaar wil niemand advies geven :(

Precies :)

Je slaat de spijker op zn kop. Echter is het een forum, geen kazaa (waar je elkaars "dingen" en "items" kan uitwisselen.)

Advies geven we je dus...toch? Als je wil weten, hoe een getunde athena-vlinder eruit ziet, kan je hem naar een tuner brengen. Dan weet je hoe een stnd en getunde athena eruit ziet... Ik denk, dat je op een andere manier, niet snel aan een poortmap komt.
 
waarom hebben ze dan "het grote boze poortmap topic" gemaakt dan??
dan had daar toch ook niks moeten te komen staan? :?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top