Je moet ten eerste de maten weten van poort tot deck en de std timing van je cilinder.
Dan ga je aan het rekenen met de blowdown..dit is;
Uitlaat Timing - de Spoelpoort timing / 2 = Blowdown
Nou is dus de kunst een combinatie te vinden die het best werk samen,en dit verschild natuurlijk per cilinder, en vooral als jij de spoeltiming niet kan aanpassen is dit een belangrijke factor.Als je de uitlaat timing van een Airsal op 195 graden gaat leggen ofzo omdat je 'duh poort evo grootuh' wil maken heb je zo'n beroerde blowdown die heel erg hoog ligt omdat je Spoeltiming te laag is.
'De beste blowdown' is niet een vast gegeven maar bij de snellere cilinders al Speed en Evo wordt vaak tussen de 30graden en 33graden aangehouden.
Het makkelijkste om te berekenen hoeveel 10e mm je de poort omhoog wil halen is een sheet maken waarin je dus de std timing met maten van de cilinder invoert en dus als je de timing veranderd ook meteen de maten veranderen...ff een werkje en goed denken maar de moeite waard.Tuners geven dit ook niet zomaar uit handen..en gelijk hebben ze
Verder heeft elke tuner zijn eigen kijk op de vormgeving van een poort.
Vaak worden poorten die naar boven toe schuin lopen recht gemaakt op 1 gelijke timing , bij bijvoorbeeld een evo loopt de poort naar een schuin punt met de hoogste timing...als je dit gelijk maakt heb je dus een groter oppervlak.
Nu ga jij een Athena Tunen ,daarvan is de Spoeltiming al aardig mooi (131 d8 ik) , dus er zit wel wat moois in.Dit verhaal van mij heb je nog weinig aan...er komen nog 10000 dingen meer bij kijken dan dit.